Hojs! :)

Er i gang med at skyde sømmelægter (28x70mm) på garagebyggeriet, men har stødt på overvejelser...

Garagen skal have samme stil som huset, altså med hvid 22x120 som dele af stueetagen og førstesalen, og også en 22x120 siddende direkte under tagfoden, som skal snedkereres 'ret' og monteres lamper i.

Men hvordan placerer jeg smartest sømmelægterne for at fastgøre panelet, så udseendet bliver som på huset?
Grænsen mellem stueetagen og førstesalen går præcis ved den øvre sømmelægte på garagebilledet, så det er ikke store afstande, der skal paneles direkte.

Måske et dumt spørgsmål, men jeg er kørt fast i overvejelserne, har kigget på andre bygge-billeder men ikke fundet noget, der gør mig klogere.. :)

• Rødt træhus med hvide vinduesrammer og udendørs belysning. Snedækkede trin ved siden af huset. Matcher garagestil diskuteret i byggprojekt.
  • Garagebyggeri med spikläkt monteret vandret på væggene, klar til yderligere arbejde. Åbning til en dør ses i midten med indvendigt byggemateriale.
er det ikke bare "täcklocken" der er afskårne? for panelet er vel helt under ser de ud som på billedet, så da er det jo bare at køre cc60 på alle lægter,
så sømmer du den hvide brædde på panelet.

håber jeg forstod rigtigt, var lidt svært at se hvad det var for panel :)

Senest redigeret:
Det ser ikke ud som om du har samme spær på huset som på garagen. På huset har du simslåger og da får du automatisk højden på lockstöten (som jeg kalder den liggende 120).

På garagen hælder jo spærene nedad og da behøver du at opklodse dem så at du kan sømme simslåger der også. Det er det som derefter giver placeringen af lockstöten.

Dårligt forklaret men håber at du forstår.

Du ser rigtigt, den dækslægt er skåret og går op mod den liggende hvide og fortsætter ovenfor på overetagen. ;)

Spørgsmålet er jo, hvornår/hvis man skal skarve panelet, på gavlene f.eks., hvis det er nok med en sømmelægte under den hvide?

Og hvis jeg bare fortsætter med cc60 indtil jeg rammer tagfoden, så overvejer jeg, om det er nok med f.eks. en sømmelægte midt på 40cm til at fastgøre dækslægten, altså ovenfor den øverste lægte på billedet til højre og den, der kommer til at sidde lige under tagfoden? Hvis jeg husker rigtigt fra tv-sofaen, lander længden på dækslægten ovenfor den hvide på ca. 22cm. Skal man sætte en lægte midt under disse, eller dovner man og sømmer dem i kanten af panelet? :)

bergstrollet sagde:
Det ser ikke ud til, at du har samme tagspær på huset som på garagen. På huset har du remkasser, og så får du automatisk højden på dækstødet (som jeg kalder den liggende 120).

På garagen hælder tagspærene nedad, og så skal du opklodse dem, så du kan sømme remkasser der også. Det er det, som derefter giver placeringen af dækstødet.

Dårligt forklaret, men håber du forstår.
Tagspærene skal opklodses, så jeg får samme udseende som huset. Måske godt at starte med dette og så sømme en sømmelægte op mod den, så sømme dækstødet udenpå panelet.

En af grundene til mine spekulationer er, at jeg læste et sted, at panel og dækslægt ikke 'må' sømmes si eller så tæt på enden pga. risikoen for revner..?

Jeg mistænker, at jeg sikkert gør tingene mere komplicerede end nødvendigt her, men.. Jeg forstår jer begge klart, håber I forstår mine overvejelser lidt tydeligere efter ovenstående 'vrøvl' :)

Tak for rådene indtil videre!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.