På to steder har jeg en lokal vandskade på lamelparket, se billede, nu vil jeg fjerne det værste og lægge nyt. Hvordan gør jeg det bedst? Findes der en "miniature-rundsav eller andet specialværktøj til at skære det dårlige stykke ud med? Har overvejet at skrue en plade krydsfiner på og fastgøre en bræt som anlæg til en passende rundsav, så jeg kan save pænt ud. Bedre forslag?
Det er lidt problematisk, at der er så stor en overflade, der er beskadiget. Lidt svært at få det pænt så. Man skærer rundt om den del, der er beskadiget. Man plejer at tage 6 mm dybt. Dette afhænger af, hvor tyk parketten er, og hvor tyk slidoverfladen er. Princippet er det samme. Derefter skal man bore med 13 mm bor. Så bruger du en håndoverfræser med fræsejern, som du indstiller til samme dybde som du savede og fræser af den overflade, som skal udskiftes. Derefter tager du tilsvarende parket, som du så saver materiale fra, der skal passe ind i det hul, der dannes. Hvis der er margener, ville jeg, udover at lime med vinterlim, også bore nogle huller til 8 mm plug at sætte mellem det nye, der skal i, og underlaget. Jeg ville lave indgrebet per bræt. Så i dette tilfælde per 3/4 stav. Glem ikke at have vægt på i mindst et par døgn bagefter, så limen når at binde ordentligt.
Det er lidt problematisk, at der er så stor en overflade, der er beskadiget. Det kan være svært at få det pænt. Man skærer omkring den del, der er beskadiget. Man plejer at tage 6 mm dybt. Det afhænger af, hvor tyk parketten er og hvor tyk slidlaget er. Princippet er det samme. Derefter skal man bore med en 13 mm bor. Så bruger du en håndoverfræser med fræsejern, som du indstiller til samme dybde som du savede og fræser af det område, der skal udskiftes. Derefter tager du en tilsvarende parket, som du saver ud materiale fra, der skal passe ind i hullet, der opstår. Hvis der er marginaler, ville jeg udover at lime med vinterlim også bore nogle huller til 8 mm plugs for at sætte mellem det nye, der skal ind og underlaget. Jeg ville lave indgrebet pr. bræt. Så i dette tilfælde pr. 3/4 stav. Glem ikke at lægge vægt på i mindst et par døgn bagefter, så limen når at binde ordentligt.
Tak for beskrivelsen! Parketten er totalt 14 eller 15 mm tyk i tre lag, så ca. 5 mm i slidlaget. Jeg havde tænkt mig at udskifte hele tykkelsen og bekymringen er, hvordan jeg får pæne snit, når jeg skærer ud, især på tværs af fibrene i slidlaget. Med en håndoverfræser bliver hjørnerne vel runde? Ja, man kan jo runde hjørnerne på det, der skal lægges ind, jeg må overveje det. Har fået forslaget stemmejern, selv overvejet en Dremel med tynd savklinge, men det bliver vel svært at save lige. En lille rygsav er også en mulighed, men også her er styringen ikke helt let.
Den sidste del, hvor du ikke når med fræseren, må du tage med stemmejern. Det du skærer ud, må du tage med en dyksav eller alternativt for fri hånd med en rundsav, med hjælp af et bræt som du skruer fast i den del du har tænkt at udskifte. Hvis du taper det, du skal save, bliver det et pænere snit. Klingen skal dog være god.
Sav en rektangel ud foran døren og læg klinker der i stedet. Har set den variant i en lejlighed, hvor det ikke var værd at skifte hele gulvet. Og så undgår du, at det bliver skadet der igen i fremtiden.
Tejpe snittet var et godt tip!
Skal kigge på Fein, ville gerne have en lille fintandet klinge, men sådan værktøj finder jeg ikke. Foreslog for hustrun at lægge en stenplade der, ligesom vi har foran den åbne pejs, men det blev ikke godkendt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.