16,245 læst ·
20 svar
16k læst
20 svar
Hvordan reparere hul i gipspladen ?
Side 1 af 2
Teenageren var i dårligt humør og slog sin knytnæve gennem væggenes gipsplade. Der er et hul stort som en knytnæve lige igennem pladen, isolering er bagved, og bagved det er lecasten. Tænkte at forsøge at spartle det, men det er lidt svært, når man ikke har noget at holde imod med end ødelagte gipsstykker og svigtende isolering. Diffusionsspærren mellem gips og isolering er beskadiget og svært at få tæt.
Jeg overvejer, om man forsigtigt kan fylde op med fuge skum og spartle det yderste lag? Isoleringen er sådan noget almindeligt glasuld, gullfiber.
Jeg overvejer, om man forsigtigt kan fylde op med fuge skum og spartle det yderste lag? Isoleringen er sådan noget almindeligt glasuld, gullfiber.
Når vi borer forkerte doser som elektrikere, plejer vi bare at sætte et stykke lægte eller træ ind, som er længere end hullet, og skrue det fast, så vi derefter har noget at fastgøre gipsstykket, der er i hulsaven på, skulle fungere her også.... hvis "hullet" er meget beskadiget i gipsen, kan man jo forsøge at fjerne det og skære et nyt stykke ud, der matcher...
Så er det jo bare at spartle...
Held og lykke!
Så er det jo bare at spartle...
Held og lykke!
Han kan skære til, så kanterne er lige eller snedskårne. Derefter sætter man et par brædder på indersiden af hullet som et par reglar der skrues fast forfra. Derefter skærer han en gipsplade til, som svarer til hullet med lige eller skrå kanter. Den skrues derefter fast mod brædderne. Så klarer spartel resten. Diffusionsspærren kan tætnes med tilsvarende plast og tape.
Biggie var først med tilsvarende løsning....
Held og lykke.
Biggie var først med tilsvarende løsning....
Held og lykke.
Ok, tak. Jeg var lidt bekymret for at anvende organisk materiale i væggen, men ved nærmere eftertanke så er jo diffusionsspærren mellem isolering og gips, og da bør det jo ikke være noget problem at gøre som I skriver.slurppe99 sagde:Han kan skære til, så kanterne er lige eller skrå. Derefter sætter man op et par brædder på indersiden af hullet som et par regler der skrues fast forfra. Derefter skærer han til en gipsbit svarende til hullet med lige eller skrå kanter. Den skrues så fast mod brædderne. Derefter gør spartel resten. Diffusionsspærren kan tætnes med tilsvarende plast og tape.
Biggie var først med tilsvarende løsning....
Held og lykke.
Behøver man lægge strimler over samlingerne mellem pasbit og hulkat ved spartling for at undgå revner?
Har desværre nok ingen gipsstykker hjemme men må lede blandt bekendte, føles unødvendigt at købe en hel plade til dette.
Det er ret sikkert, at det vil revne uden strimmel. Det er præcis som når snedkeren borer hul forkert og lapper igen, har set det for mange gange, at der bare spartles over, og så revner det.
Ellers findes der reparationskit, er et lille metalnet som har et glasfibernet rundt om sig.
Som man spartler fast over hullet, spartler en anden gang og sliber derefter.
Ellers findes der reparationskit, er et lille metalnet som har et glasfibernet rundt om sig.
Som man spartler fast over hullet, spartler en anden gang og sliber derefter.
Senest redigeret:
Det vil ikke sprække.
Gipsen har jo organskit papir på, så et træstykke gør ikke sagen værre. Men det er også muligt at montere en gips på indersiden.
Jeg har lavet en lignende reparation, da konen kastede en stol ned ad trappen.
Sådan gjorde jeg.
Skær hullet rent.
Derefter lavede jeg et gipsstykke, der kunne indsættes i hullet, det blev limet på indersiden af den eksisterende gips. En liste tværs over hullet med skrue ind i gipsen fastgjorde det under tørringen.
Derefter lim en gipsplade, der passer i hullet, med lidt pres udefra.
Efter det spartling af revnerne, jeg brugte ingen strimmel eller lignende. Der behøves nogle omgange.
Endelig lappe tapetet med et gammelt reststykke.
Løsningen med skruede lister går hurtigere, men kan eventuelt give lidt bevægelser, men det bør virke lige så godt.
Dette synes jeg er et arbejde for den, der har forårsaget skaden. Selv om det ikke blev sådan i mit tilfælde.
Gipsen har jo organskit papir på, så et træstykke gør ikke sagen værre. Men det er også muligt at montere en gips på indersiden.
Jeg har lavet en lignende reparation, da konen kastede en stol ned ad trappen.
Sådan gjorde jeg.
Skær hullet rent.
Derefter lavede jeg et gipsstykke, der kunne indsættes i hullet, det blev limet på indersiden af den eksisterende gips. En liste tværs over hullet med skrue ind i gipsen fastgjorde det under tørringen.
Derefter lim en gipsplade, der passer i hullet, med lidt pres udefra.
Efter det spartling af revnerne, jeg brugte ingen strimmel eller lignende. Der behøves nogle omgange.
Endelig lappe tapetet med et gammelt reststykke.
Løsningen med skruede lister går hurtigere, men kan eventuelt give lidt bevægelser, men det bør virke lige så godt.
Dette synes jeg er et arbejde for den, der har forårsaget skaden. Selv om det ikke blev sådan i mit tilfælde.
Ha ha, ja absolut så burde den, der har forårsaget skaden også reparere den, men så bliver det nok derefterDaniel 109 sagde:Det kommer inte att spricka.
Gipsen har jo organisk papir på, så et stykke træ gør ikke sagen værre. Men det går også at montere en gips på indersiden.
Jeg har lavet en lignende reparation, da fruen kastede en stol ned ad trappen.
Sådan gjorde jeg.
Skær hullet rent.
Derefter lavede jeg et stykke gips, der kunne trækkes ind i hullet, det blev limet på indersiden af den eksisterende gips. En regel på tværs af hullet med skrue ind i gipsen fastgjort under tørringen.
Derefter lime en gips, der passer i hullet, med lidt pres udefra.
Efter det spartelmasse på samlingerne, jeg brugte ingen strimmel eller lignende. Det kræver nogle omgange.
Endelig lappe tapetet med et gammelt stykke rest.
Løsningen med skruede regler går hurtigere, men kan eventuelt give lidt bevægelser, men det burde fungere lige så godt.
Det her synes jeg er et job for den, der har forårsaget skaden. Selv om det ikke blev sådan i mit tilfælde.
Dette er 2. hul, som jeg reparerer efter den samme knytnæve. Forrige hul var i en uisoleret væg, hvor der var mere plads bag skaden, og da gjorde jeg præcis som du beskriver, og det blev godt.
Jep, havde lidt glasfiberremse liggende så lagde det i samlingerne for en sikkerhedsskyldRagganof sagde:
Hvis du ikke finder en gipsskivebit hos bekendte eller lignende, kan du jo spørge i byggemarkedet, om de har en restbit – de har sikkert plader, der er gået i stykker efter at være blevet håndteret uforsigtigt.
Selvom du vil være med for at vise og kvalitetssikre arbejdet, synes jeg også, at den, der forårsagede hullet, skal være med. Ikke som straf, men for at lære – det er altid godt at kunne ordne - og fordi det er hyggeligere, når man er to.
Selvom du vil være med for at vise og kvalitetssikre arbejdet, synes jeg også, at den, der forårsagede hullet, skal være med. Ikke som straf, men for at lære – det er altid godt at kunne ordne - og fordi det er hyggeligere, når man er to.
Det revner ikke, hvis man gør det rigtigt: skruelim træstykket på bagsiden af gipsen. Limet gør, at gipsstykkerne ikke kan bevæge sig i forhold til hinanden, og dermed revner det ikke. Fordelen ved ikke at sætte en remse er, at der ikke kommer en bule over reparationen, hvilket ellers er uundgåeligt.Ragganof sagde: