3,988 læst ·
19 svar
4k læst
19 svar
Hvordan renoverer man kælder, trin for trin
Jeg har et andet spørgsmål, som jeg håber at få støtte til:
Indervæggene i kælderplanet.
1) Jeg forstår, at jeg skal fjerne alt fra væggene. Men hvordan får man lettest tapet af en tidligere pudset væg? Umiddelbart vil jeg undgå at tilføre fugt..
2) Hvordan fjerner man malingen nemmest? Det ser ud til, at der sidder en slags gummihinde tilbage.
3) Jeg skal banke løst puds ned og derefter forsøge at genskabe ny puds. Hvilken puds skal man bruge? Og maling derefter? Silikat?
3.b) Pudsningen nederst på nogle få steder har været meget fugtig - er det bare at banke det ned og sætte en affugter ind?
Jeg vedhæfter nogle halv-gode billeder for at lettere vise status lige nu.
#Kældervæg
#puds
#kælderkulde
Indervæggene i kælderplanet.
1) Jeg forstår, at jeg skal fjerne alt fra væggene. Men hvordan får man lettest tapet af en tidligere pudset væg? Umiddelbart vil jeg undgå at tilføre fugt..
2) Hvordan fjerner man malingen nemmest? Det ser ud til, at der sidder en slags gummihinde tilbage.
3) Jeg skal banke løst puds ned og derefter forsøge at genskabe ny puds. Hvilken puds skal man bruge? Og maling derefter? Silikat?
3.b) Pudsningen nederst på nogle få steder har været meget fugtig - er det bare at banke det ned og sætte en affugter ind?
Jeg vedhæfter nogle halv-gode billeder for at lettere vise status lige nu.
#Kældervæg
#puds
#kælderkulde
Bedste svar
Tjek her: https://www.husgrunder.com/renovera-husgrund/grava-ur-kallaren-och-isolera/#gravaurJockiebear sagde:
Der er meget man skal tænke på og mange potentielle udfordringer som kan skabe problemer.
Men selve konstruktionen i sammendrag:
10 cm stampet vasket makadam i bunden som kapillærbrydende lag og afretning.
30 cm EPS celleplastplader.
10 cm armeret beton med gulvvarme.
Der er som sagt uendelige variationer på dette. Celleplast, EPS-beton, Isodrän, Leca, cellglas, osv. Flyde eller støbe gulvet. Men min konklusion er, at almindelige EPS-plader og armeret beton er billigst og giver meget god isoleringsværdi for en given total tykkelse.
Hvis man f.eks. sammenligner konstruktionen du blev anbefalet: (10 cm makadam) + 10 cm EPS-beton + 5 cm flyde vs. (10 cm makadam) + 5 cm EPS celleplast + 10 cm beton, så giver 5 cm EPS celleplast 30% bedre isoleringsværdi end 10 cm EPS-beton.
Da du har til hensigt at isolere så lidt, bør du måske overveje XPS celleplast som har en smule bedre isoleringsværdi og derudover bedre bæreevne.
Helt vandtæt bliver det ikke, og det er heller ikke noget man ønsker i dette tilfælde. Det vigtige er, at du ikke får en kapillær fugttransport mellem jorden og gulvet, hvilket det kapillærbrydende makadamlag sikrer.
Hej,
Har været væk lidt og haft travlt i huset. Men ville opdatere kort;
Pladen er udlagt, og det er blevet til et par hundrede trillebøre med al sten og cement.
Jeg har derefter gravet ud og fjernet større ujævnheder. Har også udskiftet samtlige afløb og lagt nye der, hvor vi skal anlægge et nyt badeværelse. Har også trukket til brønd der, hvor kedlen skal stå, det var der ikke før. brønden når som helst. Samt afløb til bryggerset.
Derefter fyldt op og begyndt at jævne ud.
I morgen skal der stampes og ind med makadam for at jævne yderligere. Derefter plast og tape, og forberede til celleplasten.
Har også bestilt pumpebil til støbning, så det føles som om det går den rigtige vej.
Begyndt at trække i tapeterne i "børneværelserne" dernede. Der var både to og tre lag tapet, så jeg forstår, at væggene har måttet kæmpe.. men langt fra alt slipper, ved ikke, hvordan jeg skal komme videre der rigtig. Diamant slibe ned og pudse om?
Har været væk lidt og haft travlt i huset. Men ville opdatere kort;
Pladen er udlagt, og det er blevet til et par hundrede trillebøre med al sten og cement.
Jeg har derefter gravet ud og fjernet større ujævnheder. Har også udskiftet samtlige afløb og lagt nye der, hvor vi skal anlægge et nyt badeværelse. Har også trukket til brønd der, hvor kedlen skal stå, det var der ikke før. brønden når som helst. Samt afløb til bryggerset.
Derefter fyldt op og begyndt at jævne ud.
I morgen skal der stampes og ind med makadam for at jævne yderligere. Derefter plast og tape, og forberede til celleplasten.
Har også bestilt pumpebil til støbning, så det føles som om det går den rigtige vej.
Begyndt at trække i tapeterne i "børneværelserne" dernede. Der var både to og tre lag tapet, så jeg forstår, at væggene har måttet kæmpe.. men langt fra alt slipper, ved ikke, hvordan jeg skal komme videre der rigtig. Diamant slibe ned og pudse om?
Hej gänget,
Et andet spørgsmål:
Nu når vi snart skal støbe nyt cementfundament, så ligger XPS blokke og dampspærre under. Derefter flyde ind gulvvarmeslanger, 4cm. Så undrer jeg mig over, om man skal lægge en folie på cementen, så varmen reflekteres opad i stedet for nedad i den kolde plade.
Et andet spørgsmål:
Nu når vi snart skal støbe nyt cementfundament, så ligger XPS blokke og dampspærre under. Derefter flyde ind gulvvarmeslanger, 4cm. Så undrer jeg mig over, om man skal lægge en folie på cementen, så varmen reflekteres opad i stedet for nedad i den kolde plade.
Klik her for at svare