3,988 læst ·
19 svar
4k læst
19 svar
Hvordan renoverer man kælder, trin for trin
Hej forum
Jeg har netop købt en EgnaHemsvilla med kælderplan. Jeg har gennemført nedrivning nærmest ned til skelettet og frilægger nu afløbet.
Jeg spekulerer derefter på, hvilke trin der gælder, og hvordan jeg bygger for at opnå et godt indendørsmiljø.
Jeg ønsker at lægge vandbåren gulvvarme koblet til BvVp, for at mindske fugt, der bevæger sig opad. Men hvad gør man med væggene? Vi vil drænere med platonmåtte og isodrän på ydersiden. Men hvordan håndterer vi indervæggene? Både i soveværelse og badeværelse? Er der forskel?
Jeg vil bygge så fremtidssikret som muligt.
Jeg har søgt på forummet og læst en del tråde, men intet der rigtig besvarer mine overvejelser.
Taknemmelig for vejledning
Jeg har netop købt en EgnaHemsvilla med kælderplan. Jeg har gennemført nedrivning nærmest ned til skelettet og frilægger nu afløbet.
Jeg spekulerer derefter på, hvilke trin der gælder, og hvordan jeg bygger for at opnå et godt indendørsmiljø.
Jeg ønsker at lægge vandbåren gulvvarme koblet til BvVp, for at mindske fugt, der bevæger sig opad. Men hvad gør man med væggene? Vi vil drænere med platonmåtte og isodrän på ydersiden. Men hvordan håndterer vi indervæggene? Både i soveværelse og badeværelse? Er der forskel?
Jeg vil bygge så fremtidssikret som muligt.
Jeg har søgt på forummet og læst en del tråde, men intet der rigtig besvarer mine overvejelser.
Taknemmelig for vejledning
Er gulvet isoleret? Ellers fraråder man gulvvarme. Dels fordi det selvfølgelig er katastrofalt uøkonomisk, men også fordi det kan opstå fugtproblemer, hvis gulvvarmen slukkes. Platonmåtte og Isodrän? Normalt vælger man den ene eller den anden metode.
Det er en betonsål, der ikke er isoleret, der har været problemer med fugt, der siver op. Derfor har vi brug for at se på grunden.
Katastrofalt uøkonomisk med en overdimensioneret jordvarmepumpe, er jeg ikke enig i. Men med det sagt, så kigger vi selvfølgelig på noget, der ligger mod pladen, inden slangen lægges ud, folieisolering som dette;
https://ventilation.se/sv/products/krypgrundsisolering-75kvm
Katastrofalt uøkonomisk med en overdimensioneret jordvarmepumpe, er jeg ikke enig i. Men med det sagt, så kigger vi selvfølgelig på noget, der ligger mod pladen, inden slangen lægges ud, folieisolering som dette;
https://ventilation.se/sv/products/krypgrundsisolering-75kvm
Ja, nu mener jeg ikke uøkonomisk på den måde, men at tabene ud i jorden bliver meget høje. Lidt tilspidset kan man sige, at det er som at lægge en dyppevarmer i havet for at få varmt badevand. En eller anden form for isolering har du brug for. 20-30 cm er dagens standard i Sverige for en god varmeøkonomi, men selv 5 cm, som er ret almindeligt i f.eks. USA, er meget bedre end ingenting.Jockiebear sagde:
Sådan en reflekterende folie vil ikke gøre nogen forskel i dette tilfælde, da det ikke er strålingsvarme, det handler om inde i gulvet. Derimod vil den fungere som en fugtspærre, og hvis du havde tænkt dig at lægge den ovenpå gulvet, er der risiko for, at der vil opstå problemer.
Nej, hold dig til en velafprøvet konstruktion. At eksperimentere med egne opfindelser kræver, at man ved, hvad man gør, for at det ikke skal føre til problemer.
Det almindelige, hvis man vil have gulvvarme i en uisoleret kælder, er at hele gulvet fjernes, gulvet graves ud 30-40 cm (eller mere, hvis man vil øge loftshøjden ved at sænke gulvet). Ofte skal bærende vægge forlænges nedad, og indtrængende vand skal håndteres. Derefter bygger man op med 10 cm kapillærbrydende grus, 20-30 cm EPS celleplast og 10 cm beton, hvori gulvvarmen lægges. På ydersiden drænerer du med Isodrän-metoden og lægger dobbelte plader til varmeisolering af væggen. Så er der utallige varianter af dette, men som du indser, er det et kæmpeprojekt.
Søg på "kælderprojekt", så er der et antal byggetråde.
Tak for svaret.
Jeg har dog ikke til hensigt at eksperimentere, derfor starter jeg tråden her - for at få råd og støtte omkring et vanskeligt emne.
Jeg har lavet adskillige søgninger og været medlem her et stykke tid, men har ikke set nogen tråd, der egentlig behandler de spørgsmål, jeg står overfor.
Ser man på https://golvvarmebutiken.se/kunskap...ttenburen-golvvarme/pa-befintlig-betongplatta, så findes der isoleringsplader i EPS, sporet for varmeslange. Som kan lægges direkte på eksisterende grund.
Dog går jeg ud fra, at man skal tæthedsforsegle gulve (og vægge?) først. Måske med noget flydende, der er holdbart.
Jeg har dog ikke til hensigt at eksperimentere, derfor starter jeg tråden her - for at få råd og støtte omkring et vanskeligt emne.
Jeg har lavet adskillige søgninger og været medlem her et stykke tid, men har ikke set nogen tråd, der egentlig behandler de spørgsmål, jeg står overfor.
Ser man på https://golvvarmebutiken.se/kunskap...ttenburen-golvvarme/pa-befintlig-betongplatta, så findes der isoleringsplader i EPS, sporet for varmeslange. Som kan lægges direkte på eksisterende grund.
Dog går jeg ud fra, at man skal tæthedsforsegle gulve (og vægge?) først. Måske med noget flydende, der er holdbart.
Vi (eller snarere håndværkere) brød gulvet op i badeværelset i kælderen og erstattede det eksisterende grus med lecakugler. Jeg kan ikke huske om de lagde isolering et sted, før de støbte og lagde gulvvarme med vand, men det virkede i hvert fald, og gulvet var varmt uden at opvarmningsomkostningerne steg voldsomt. Det var bare ærgerligt med det iskolde badeværelsesgulv om sommeren, når den vandbårne varme var slukket. Dette var for godt og vel 15 år siden, så man kan jo have opfundet noget nyt siden da.
Jeg undrer mig også over, hvorfor I tænkte på at have både isodrän og platonmåtte. Platonmåtten modvirker vel isodränets kapillæreffekt? Vi brugte kun pordrän i det forrige hus, og det fungerede godt for dræningen, men uklart om det blev varmere. Der kom dog jordfugt op gennem pladen, så vi fik pudsafskalning selv på indervæggene. Det blev sandsynligvis forværret af, at en tidligere ejer havde lagt vinylgulv i nogle rum, for så har fugten ingen andre steder at tage hen end op i væggene. Vi lod alligevel vinylgulvet blive for at kunne have ting stående på gulvet.
Gamle kældre er sjældent lavet til at være beboelsesrum, og jeg er skeptisk overfor at bruge dem til fx soveværelser. Vi har sovet i kælderen, når der er "tropiske nætter" om sommeren, og det bliver enormt fugtigt. Man kan ikke åbne vinduet, for så vælter den fugtige luft fra jorden udenfor ind. I det tidligere hus var vi nødt til at åbne vinduet alligevel for ikke at få dårlig luft, og så måtte vi bære dyner og topmadrasser op til tørring næsten hver dag. I det nuværende hus er "sommersoveværelset" større, så vi behøver ikke åbne vinduet, men affugtere er stadig nødvendige om dagen.
Jeg undrer mig også over, hvorfor I tænkte på at have både isodrän og platonmåtte. Platonmåtten modvirker vel isodränets kapillæreffekt? Vi brugte kun pordrän i det forrige hus, og det fungerede godt for dræningen, men uklart om det blev varmere. Der kom dog jordfugt op gennem pladen, så vi fik pudsafskalning selv på indervæggene. Det blev sandsynligvis forværret af, at en tidligere ejer havde lagt vinylgulv i nogle rum, for så har fugten ingen andre steder at tage hen end op i væggene. Vi lod alligevel vinylgulvet blive for at kunne have ting stående på gulvet.
Gamle kældre er sjældent lavet til at være beboelsesrum, og jeg er skeptisk overfor at bruge dem til fx soveværelser. Vi har sovet i kælderen, når der er "tropiske nætter" om sommeren, og det bliver enormt fugtigt. Man kan ikke åbne vinduet, for så vælter den fugtige luft fra jorden udenfor ind. I det tidligere hus var vi nødt til at åbne vinduet alligevel for ikke at få dårlig luft, og så måtte vi bære dyner og topmadrasser op til tørring næsten hver dag. I det nuværende hus er "sommersoveværelset" større, så vi behøver ikke åbne vinduet, men affugtere er stadig nødvendige om dagen.
Ved ikke om vi havde tænkt at have begge(?) Men ville i hvert fald opdatere, at beslutningen er taget om at opbryde hele gulvet er vejen frem. Det er også påbegyndt, og det er et rent helvede at bære masserne ud..
Har talt med en ven, som siger, at vi skal fylde med 10cm EPS og derefter 5cm selvbærende flydebeton, med indlagt gulvvarme.
Hvad er jeres tanker om det?
Samt hvordan går man til værks med væggene?
Har talt med en ven, som siger, at vi skal fylde med 10cm EPS og derefter 5cm selvbærende flydebeton, med indlagt gulvvarme.
Hvad er jeres tanker om det?
Samt hvordan går man til værks med væggene?
Medlem
· Blekinge
· 12 267 indlæg
Alt afhænger af, hvad I senere vil bruge kælderen til. At få en fuldt beboelig kælder i henhold til nutidens bygningskrav er meget svært, især med tanke på flugtveje og tilgængelighed. Men det er fuldt muligt at få et flot hobbyrum, værksted eller opbevaringsrum. Soveværelse frarådes de fleste fra. En god dræning er en god forudsætning, rørene skal ligge i en makadamseng under sålen, med fald. Nedløbsrørene skal i hvert fald lede vandet væk fra huset, helst i eget regnvandsanlæg. I har sikkert læst, at alt organisk materiale skal fjernes indendørs, desuden alt løst puds. Forkert type maling skal skrabes af. Hav ikke for stor tiltro til gulvvarme. Hvis I ikke kan/vil grave 20 cm ud, lad betonen være urørt. Ellers fjerner I betonen, graver 20 cm, fylder med isolering til 10 cm under den påtænkte gulvoverflade, støber nyt armeret betongulv og derefter gulvvarme. Jeg ville springe gulvvarmen over og spare mange penge. Vi har lavet et gammelt olietankrum om til indendørsspa. Hugget det tynde betonskikt væk, håndgravet lidt og fyldt med isolering, hvor der var behov for ny rørføring, og derefter elektrisk gulvvarme i brusearealet og hvor man går. Ikke under badekarret.
Det blev meget komfortabelt. Resten af kælderen klinker, tæpper og tøfler.
Det blev meget komfortabelt. Resten af kælderen klinker, tæpper og tøfler.
Jeg har gravet ca. 30cm ud i to rum indtil videre og overvejer at lave drænering så hurtigt som muligt, dog er tilbuddene urealistisk høje.T Thomas_Blekinge sagde:Alt afhænger jo af, hvad I skal bruge kælderen til bagefter. Det er meget vanskeligt at få en fuldt beboelig kælder i henhold til dagens bygningsregler, især med hensyn til flugtveje og tilgængelighed. Men det er fuldt muligt at få et flot hobbyrum, værksted eller opbevaring. Soveværelser frarådes af de fleste.
En god drænering er en god forudsætning, rørene skal ligge i et makadambed under sålen, med fald. Nedløbsrørene skal i hvert fald lede vandet væk fra huset, helst til eget regnvandsanlæg.
I har sikkert læst, at alt organisk indeni skal væk, desuden al løs puds. Forkert type maling skal skrabes væk.
Hav ikke for stor tiltro til gulvvarme. Hvis I ikke kan/vil grave 20 cm ud, lad betonen forblive urørt. Ellers fjern betonen, grav 20 cm ud, fyld med isolering op til 10 cm under den tiltænkte gulvflade, støb nyt armeret betongulv, og derefter gulvvarme.
Jeg ville springe gulvvarme over og spare mange penge.
Vi har lavet et gammelt olietankrum om til indendørs spa. Hak det tynde betonglag væk, håndgrav lidt og fyld med isolering, hvor der var behov for ny rørlægning, og derefter elektrisk gulvvarme i bruseområdet og der, hvor man går. Ikke under badekarret.
Blev meget komfortabelt. Resten af kælderen klinker, tæpper og tøfler.
Tanken er derefter EPS, og derefter selvbærende flydespartel. Derefter regle op eller lecablok-bygge en døråbning til igen.
Vådrummene overlades til fagfolk.
Angående vægge har jeg allerede banket løs puds væk, men der er absolut mere at gøre der. Der er tapet, der skal væk i to rum. Der har også været en gulmalet glasfiber(?) væv, som næsten er helt fjernet.
Kælderen er mere som en skråningshus, med vinduer der er 1x1m, i brysthøjde og glasdør på den anden side af planet.
Modtager gerne flere tips angående vægge.
Lægger to billeder op her på status
Medlem
· Blekinge
· 12 267 indlæg
Hvilke muligheder!
Kiggede på det som et alternativ til mit kælderprojekt (laver kun et rum), men afviste det ret tidligt.Jockiebear sagde:
Fordelen med EPS-beton er, at det fylder alle kroge og har meget høj bæreevne. Ulemperne er, at lambdaværdien er ca. 3 x celleplastplader (dvs. 10 cm celleplast svarer til 30 cm EPS-beton) og er i størrelsesordenen 3 x så dyrt. Du behøver stadig et kapillærbrydende lag under også. Celleplastplader giver simpelthen meget mere isolering for pengene givet samme totale bygge-højde.
At flyde gulvvarmen ind er meget hurtigt og nemt og giver et superflot resultat, men er også meget dyrt. Flød ca. 3 cm på 12 kvm vaskerum i vinter og det kostede 20'.
Tak for svar, værdsættes.C cpalm sagde:Kiggede på det som et alternativ til mit kælderprojekt (gør kun et rum), men afviste det ret tidligt.
Fordelen ved EPS-beton er, at det fylder hver eneste krog og har meget høj bæreevne. Ulemperne er, at lambdaværdien er ca. 3 x celleplastplader (altså 10 cm celleplast svarer til 30 cm EPS-beton) og koster omtrent 3 gange så meget. Du har stadig brug for et kapillarbrydende lag under også. Celleplastplader giver simpelthen meget mere isolering for pengene givet samme totale byggehøjde.
At flyde gulvvarmen ind er meget hurtigt og nemt og giver et superflot resultat, men også meget dyrt. Flød ca. 3 cm på 12 kvm vaskerum sidste vinter og det kostede 20'.
Præcis hvordan ville du have bygget det, trin for trin? Jeg har ikke noget direkte behov for EPS-beton i sig selv, ville også være åben for f.eks. at lægge plader (men hvordan får man dem helt tætte i alle kroge?)
Ud fra din erfaring kunne man altså have 5 cm plade og derefter støbe ny plade, med armeringsnet som man sætter gulvvarmen i, på 5-10 cm?
Hvilket af disse alternativer tror vi har mindst indslip af fugt nedefra?