Hej alle bygherrer.
Jeg har revet al den gamle masonit ned fra væggene i et rum, som vi er i gang med at renovere. Selve væggen bagved er grov spontet panel, som jeg gerne vil beholde, da den er perfekt at have, når man skal fæstne ting på væggen. Nu er det desværre sådan, at den ikke er helt jævn. Huset er fra 1941, så væggen har vel bevæget sig med årene. Jeg har planlagt at sætte 12mm spånplade udenpå, men hvordan gør jeg nemmest for at få væggen jævn, så spånpladen ikke giver efter? Det er ikke meget ujævnt, og jeg vil ikke fjerne panelet, så jeg kan komme ind til reglerne. Kan man spartle eller lægge noget materiale indenfor spånpladen, eller har I nogle tips? Mvh
Jeg har revet al den gamle masonit ned fra væggene i et rum, som vi er i gang med at renovere. Selve væggen bagved er grov spontet panel, som jeg gerne vil beholde, da den er perfekt at have, når man skal fæstne ting på væggen. Nu er det desværre sådan, at den ikke er helt jævn. Huset er fra 1941, så væggen har vel bevæget sig med årene. Jeg har planlagt at sætte 12mm spånplade udenpå, men hvordan gør jeg nemmest for at få væggen jævn, så spånpladen ikke giver efter? Det er ikke meget ujævnt, og jeg vil ikke fjerne panelet, så jeg kan komme ind til reglerne. Kan man spartle eller lægge noget materiale indenfor spånpladen, eller har I nogle tips? Mvh
Vil ikke bruge gips overhovedet. Synes ikke det har nogen funktion. Det er ikke så meget ujævnt, men nok til at jeg ikke vil sætte pladerne direkte på væggen. Jeg tror, at jeg vil opregne væggen, og på den måde bliver det også lettere med eludtrækningen.. og så sætter jeg spånpladen på reglarna. hvad tror I om det?
Ja det synes jeg også, men jeg blev nedstemt af min sambo. Så vil jeg have flere stikkontakter, og gerne have dem indfældet. Jeg kender mange, der har malet og tapetseret direkte på spånplade, og så har jeg hørt, at man skal have gips, fordi det er mere let at arbejde med og brandsikkert.. Men findes der nogen direkte grund?
Medlem
· Östergötland
· 450 indlæg
Mere lydisoleret...kebabpizza sagde:Ja det synes jeg også, men jeg blev stemt ned af kæresten. Så vil jeg have flere vægstik og gerne have dem indfældet. Jeg kender mange, der har malet og tapetseret direkte på spånplade, og så har jeg hørt, at man skal have gips, fordi det er mere letbearbejdeligt og brandsikkert.. Men er der nogen direkte grund?
Hvis du vil have mere el i væggen og skal regle op, så forsvinder jo alt godt ved at have spont bagved! Så når du alligevel ikke ind til sponten med skruer f.eks.?
Kan man virkelig tapetsere på spån?:-/ bliver det ikke ligesom at sætte tapet på osb? At det løsner sig efter et par år!?
Jeg kender flere, der har sat tapet direkte på spån, og det ser ud til at være gået fint. Det vigtigste er, at man ruller både tapet og spånpladen med tapetklister. Selvfølgelig kan jeg sætte gips udenpå spånpladen, men hvis det er unødvendigt, så føles det jo som sagt... unødvendigt
Ja, du har ret i, at meningen forsvinder lidt med panelet bagved, hvis man lægter, men hvis jeg skal fæstne noget tungt, kan jeg jo bruge lange skruer og nå ind i panelet alligevel. Desuden er det meget arbejde at fjerne panelet.
Jeg kender et par, der har tapetseret på spån, og det ser ret trist ud i samlingerne. Tapeterne har trukket sig sammen, så der er dannet folder og i visse tilfælde sprækker i næsten hver samling. Anvender man gips, er det betydeligt lettere at få et godt resultat, der forbliver pænt længe.
Er der nogle bevaringshensyn, der gør, at du vil undgå gips, bør du også lade være med at bruge spån og i stedet sætte treetex op. Det er ikke nær så godt som gips, men i det mindste bedre end spån og frem for alt lidt mere "autentisk".
Hvis væggene bølger frem og tilbage, kan du tage udgangspunkt i den del af væggen, der stikker mest ud, og lægge cirka 5 cm brede strimler af masonit fra gulv til loft med 60 cm afstand, så strimlerne flugter med den udstikkende del af væggen. Så har du mere eller mindre lavet en egen regelvæg med cc60. Gips holder til at "svæve i luften" mellem disse regler, og når du vil hænge noget op på væggene, gælder det bare om at bruge tilstrækkeligt lange skruer til at nå igennem hulrummet og ind i råspånten.
Er der nogle bevaringshensyn, der gør, at du vil undgå gips, bør du også lade være med at bruge spån og i stedet sætte treetex op. Det er ikke nær så godt som gips, men i det mindste bedre end spån og frem for alt lidt mere "autentisk".
Hvis væggene bølger frem og tilbage, kan du tage udgangspunkt i den del af væggen, der stikker mest ud, og lægge cirka 5 cm brede strimler af masonit fra gulv til loft med 60 cm afstand, så strimlerne flugter med den udstikkende del af væggen. Så har du mere eller mindre lavet en egen regelvæg med cc60. Gips holder til at "svæve i luften" mellem disse regler, og når du vil hænge noget op på væggene, gælder det bare om at bruge tilstrækkeligt lange skruer til at nå igennem hulrummet og ind i råspånten.
Tak for gode tips!!! Nu skal jeg bare beslutte mig for hvad der er bedst.
Klik her for at svare