Hej!

Jeg har en altan, som er i dårlig stand. På undersiden er betonen begyndt at løsne, og på disse steder er rustne armeringsjern kommet frem.

Hvordan skal jeg udbedre skaderne på den bedste måde? Jeg modtager gerne tips om arbejdsmetodik, materialevalg, etc.

Tak på forhånd!

Hmmm... Ingen der har nogen ideer? Vær sød...

En tidligere tråd, http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40752  godt nok handler den om et indvendigt loft, men et svar handler om noget, der hedder undergjutningsbruk. Googla det og se, om det kan være noget for dig ;)

Men hvis armeringsjernene begynder at kigge frem, er det måske tid til at lave en ny altan :-/
Ved du, hvordan det ser ud inde ved væggen f.eks.?

Har lige renoveret både over- og underside. Er mørtelen faldet ned, bør du nok tage et kig på det bærende gods. Præcis som mor skrev tidligere, er armeringen gennemtæret, er det næsten lige så godt at fjerne betonen og støbe en ny plade, det er muligt at redde punktvist gennem behandling.

Det eneste der virker at renovere med er Sikas produkter, langt fra billigt, men samtidig sidder det fast i lang tid.

Hej

Jeg har lignende skader på en altan jeg skal reparere. I mit tilfælde er det armeringsjern, der har ligget tæt på betongens overflade og begyndt at ruste. Altanen på mit hus er stadig i god stand, og skaderne er ikke så store, at de påvirker bæreevnen. Jeg er ved at fjerne løs beton og børste rust væk fra armeringsjernet. Derefter skal jeg påføre en vedhæftningsforbedrer, som desuden rustbeskytter armeringsjernet. Til sidst vil jeg bruge reparationsmørtel beregnet til denne type reparationer. Produkter til dette findes fra maxit, sika og ardex, tjek deres websteder.

MVH

PjS

PjS sagde:
Hej

Jeg har lignende skader på en altan, jeg skal reparere. I mit tilfælde er det armeringsjern, der har ligget tæt på betonoverfladen og begyndt at ruste. Altanen på mit hus er stadig i god stand, og skaderne er ikke så store, at de påvirker holdbarheden. Jeg er ved at fjerne løs beton og børste rust væk fra armeringsjernet. Derefter vil jeg påføre en vedhæftningsforbedrer, som desuden beskytter armeringsjernet mod rust. Til sidst bliver det reparationsmørtel beregnet til denne type reparationer. Produkter til dette findes fra maxit, sika og ardex, tjek deres hjemmesider.

MVH

PjS
Tak for et rigtig godt svar!

Dog opstår der altid opfølgende spørgsmål, når viden øges:

Skal man rustbehandle rustne armeringsjern, der er kommet frem, hvor betonen er løsnet? Jeg har overvejet først at påføre "rust eater" og derefter male med rustbeskyttende maling.

Hvilke betonprodukter er præcist egnede til at reparere undersiden af altanen med? Det her med betonprodukter er en rigtig jungle... mildest talt...

Jeg ville ikke tro, at du har brug for at bruge rusteater på armeringsjernene, så vigtigt er det ikke at få al rusten væk, jernene er jo ofte lidt rustne allerede, når man køber dem. Desuden tror jeg ikke, rusteateren er så god for betonen, den er (tror jeg) baseret på en eller anden syre, hvilket kunne skade betonen på sigt.

Jeg har købt et produkt, der hedder Betoheft fra Maxit, det bruger jeg til rustbeskyttelse og vedhæftning. Som reparationsmørtel bruger jeg Ardex EB2 mix. Jeg ville egentlig have fat i en reparationsmørtel, der hedder REP 45 fra Maxit, men den kunne ikke købes her, den skal være thixotrop og fiberforstærket, hvilket burde passe godt, hvis man skal lægge det på nedefra.

/ PjS

Vi renoverede vores altan for ca. 8 år siden. Den var i dårlig stand fra da huset blev bygget. Revner, fordybninger, defekter og mos på oversiden og også en hel del på undersiden. Først hakkede vi frit i revnerne nedenunder, så armeringen blev synlig, meget rusten. Vi lejede sandblæserudstyr en dag og blæste, så metallet blev fri for rust. Også jernrækværket blev sandblæst. Rustbeskyttelsesfarve på alt metal.

Derefter reparerede vi med reparationsbeton, jeg tror det hed "Betoheft", næsten som lim i flere omgange. Det var også dyrt. Pladen ovenpå slap fuldstændigt ved at bryde med Hilti-maskine, og en helt ny plade med god hældning blev støbt, vi hævede også tærsklen på altandøren.

Faktisk er jeg efter 8 år stadig meget tilfreds med resultatet. På undersiden er altanen helt intakt uden revner (hvidmalet). På oversiden begynder den at blive lidt "arret" og grovkornet på den del, der er uden for tag, men jeg tror (håber) den holder mange år endnu.

Vi havde ikke sandblæst før, og jeg anbefaler ikke at gøre det selv, hvis man ikke er vant til det. Der gik utrolig meget sandblæsesand til, og det gjorde, at de tilbud fra professionelle, jeg havde tjekket, var blevet lige i pris! (obs at dette var -98)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.