Vi har et hus med kælder, som består af en ældre del (20'erne) samt en nyere (80'erne). Det er beklædt med plastmåtter og gips og sådant, og vi tænkte tage fat på at fugtsikre den (dvs. i princippet have klinker på gulvet og male væggene med maling, der kan ånde). Den ældre del har fundament af beton. Det troede vi også, at den nyere del havde, men nu når vi river ud, viser det sig, at den nyere del af kælderen kun er markdug med cellplast ovenpå, som man derefter har opbygget et gulv på. Vil det fungere langsigtet at flydespartle ovenpå cellplasten og have det som fundament, eller er det bare at fjerne det hele og støbe en plade efter bogen? Taknemmelig for synspunkter.
Som lavet til flere problemer at flyde spartle ovenpå celleplast, kan der dannes fugt, som mugner. Bedst er at rive ud og støbe ordentligt på klassisk vis. Så er det bare at holde jævn og god varme i kælderen, da dette tørrer ud og holder fugt væk samt hjælper hele huset til at have det godt langsigtet. Sammenlign med større ejendomme, hvor kældre er ryddet/ingen ekstra gulve, men veltempererede med radiatorer for at undgå langsigtede problemer i ejendommen. Varme fordeler sig opad, så du har altid fordel af en tempereret kælder og kan da med behag også have aktivitet og hygge i kælderen med behagelig temperatur. Win win!linusen80 sagde:
Vi har et hus med kælder, der består af en ældre del (20'erne) samt en nyere (80'erne). Det er inklædt med plastmåtter og gips og sådan, og vi tænkte tage en ordentlig omgang for at fugtsikre den (dvs. i princippet have klinker på gulvet og male væggene med maling, der kan ånde). Den ældre del har fundament af beton. Det troede vi også, at den nyere havde, men nu når vi river ud viser det sig, at den nyere del af kælderen kun er med geotekstil og med celleplast ovenpå, som man så har forskallet et gulv på. Vil det fungere langsigtet at flyde spartle ovenpå celleplasten og have det som fundament, eller er det bare at rive det hele ud og støbe en plade i henhold til forskrifterne? Taknemmelig for synspunkter.
Medlem
· Blekinge
· 12 164 indlæg
Denne mand har som hobby at prædike for en varm kælder. Bare fordi han fryser, når han er dernede. Da jeg købte mit hus, var halvdelen af kælderen bare makadam på jord. Jeg lagde plast ud og støbte en 10 cm tyk betonplade. Det er fint og tørt siden da, temperaturen er omkring 12 grader. Ingen varme bortset fra lidt spildvarme fra BV.
Jeg har ikke penge at sløse med at opvarme en tør kælder.
Jeg antager, at man renoverer kældre, fordi man vil bruge pladsen. Der findes mange boligformål, som kælderen er glimrende til. Alternativet kan jo være at lægge en etage på, hvilket har mange fordele, men det har også en helt anden pris.T Thomas_Blekinge sagde:Denne mand har som hobby at prædike for en varm kælder. Bare fordi han fryser, når han er dernede. Da jeg købte mit hus, var halvdelen af kælderen bare makadam på jord. Jeg lagde plast ud og støbte en 10 cm tyk betonplade. Det er fint og tørt siden da, temperaturen er omkring 12 grader. Ingen varme udover lidt spildvarme fra BV.
Klik her for at svare