4,469 læst ·
12 svar
4k læst
12 svar
Hvordan regulerer jeg bedst op en boldvæg, hvor der ikke er noget loft at fastgøre i også?
Tænkte at bygge en boldvæg til drengene inde i laden. Tanken var at bruge spont 17x95 eller 20x95. Den vil blive ca. 5 meter bred og 3,5 meter høj. Da lofthøjden i laden er ca. 11 meter, skal jeg fastgøre reglerne i den eksisterende væg (cementvæg ca.) og mod gulvet (træplank). Findes der beslag, der passer til denne type idé, eller hvordan fastgør jeg reglerne på den sikreste måde i væggen? Vil jo ikke have, at hele væggen skal falde ned, så hellere 500 fastgørelsespunkter for meget end et for lidt.
Ikke rigtig sikker på hvordan du mener her.
* Hvad er det for bolde, der skal slås mod væggen? Der bliver unægtelig lidt forskel, om det er f.eks. tennisbolde eller fodbold.
* Skal den sidde tæt mod den eksisterende væg, eller et stykke ud?
Skal den sidde tæt mod væggen, er det vel bare at forankre nogle tværgående reglar i cementvæggen og så skrue brædderne i den. Brug f.eks. sømplugs eller endnu bedre bolte i ankermasse (hold da op, hvor sidder de, siger jeg bare).
* Hvad er det for bolde, der skal slås mod væggen? Der bliver unægtelig lidt forskel, om det er f.eks. tennisbolde eller fodbold.
* Skal den sidde tæt mod den eksisterende væg, eller et stykke ud?
Skal den sidde tæt mod væggen, er det vel bare at forankre nogle tværgående reglar i cementvæggen og så skrue brædderne i den. Brug f.eks. sømplugs eller endnu bedre bolte i ankermasse (hold da op, hvor sidder de, siger jeg bare).
Fodbold, tennisbolde, basketballs.
Tanken var at opsætte på eksisterende væg med cc60 oc og derefter fastgøre råsponten i de reglar.
Spørgsmålet var, hvordan man bedst fastgør reglarne til væggen? Det bliver jo en ret stor væg.
Men dette var bare min idé. Der findes måske bedre måder at gøre det på.
Tanken var at opsætte på eksisterende væg med cc60 oc og derefter fastgøre råsponten i de reglar.
Spørgsmålet var, hvordan man bedst fastgør reglarne til væggen? Det bliver jo en ret stor væg.
Men dette var bare min idé. Der findes måske bedre måder at gøre det på.
Det er vel ikke noget galt i den idé, tværtimod.
Som sagt, bor for bolte, ha' i ankermasse, fastgør boltene i dette, fastgør reglerne i boltene, fastgør sponten i reglerne. Rigtigt udført bliver det så stærkt, at du kan have det som klatrevæg.
Jeg har brugt et system fra Fischer, som tidligere blev solgt på Byggmax men som tilsyneladende er udgået, hvor ankermassen kom i glaskapsler som man stoppede ind i borehullerne og så ødelagde når man trak i boltene. De bolte sidder for tid og evighed kan jeg sige.
Som sagt, bor for bolte, ha' i ankermasse, fastgør boltene i dette, fastgør reglerne i boltene, fastgør sponten i reglerne. Rigtigt udført bliver det så stærkt, at du kan have det som klatrevæg.
Jeg har brugt et system fra Fischer, som tidligere blev solgt på Byggmax men som tilsyneladende er udgået, hvor ankermassen kom i glaskapsler som man stoppede ind i borehullerne og så ødelagde når man trak i boltene. De bolte sidder for tid og evighed kan jeg sige.
Undskyld, hvis jeg er lidt tungnem. Ikke så lidt heller føles det som....
"Som sagt, bor for bolte, kom ankerlim i, fastgør boltene i dette, fastgør reglarne i boltene"
Fæste regalrna i boltene? Boltene jeg allerede har sat fast.....
"Som sagt, bor for bolte, kom ankerlim i, fastgør boltene i dette, fastgør reglarne i boltene"
Fæste regalrna i boltene? Boltene jeg allerede har sat fast.....
Bolte er lidt grovere skruer, som du ofte bruger en møtrik til..
Så det ricebridge prøver at sige er, at du laver huller på passende steder i din betonvæg.. Sætter bolte i. Så vil bolten, når den sidder fast, stikke ud fra væggen. Derefter borer du et hul i din lægte og trækker lægten på bolten. Så skruer du en møtrik fast, som holder lægten mod væggen
Ricebridge har skrevet bolt med ankermasse. Man kan også bruge ekspansionsbolte. De er ret billige og sidder også meget godt. Hvis du vil bruge mindre kraftige ting, fungerer sikkert også sømskruer/sømplug godt. Sømpluggen sætter du nemmest ved først at bore et hul i din lægte. Derefter holder du lægten mod væggen og laver en markering på væggen, hvor hulcentret er. Fjern lægten igen og bor et hul. Sæt plastpluggen i hullet. Sæt lægten på plads. Slå derefter skruen i bund. Derefter kan du montere sømpluggene af igen ved at skrue skruen ud. Dog er skruen (eller i det mindste hullet) forbrugt derefter. Men forhåbentlig skal du ikke skrue den ud igen.
Så det ricebridge prøver at sige er, at du laver huller på passende steder i din betonvæg.. Sætter bolte i. Så vil bolten, når den sidder fast, stikke ud fra væggen. Derefter borer du et hul i din lægte og trækker lægten på bolten. Så skruer du en møtrik fast, som holder lægten mod væggen
Ricebridge har skrevet bolt med ankermasse. Man kan også bruge ekspansionsbolte. De er ret billige og sidder også meget godt. Hvis du vil bruge mindre kraftige ting, fungerer sikkert også sømskruer/sømplug godt. Sømpluggen sætter du nemmest ved først at bore et hul i din lægte. Derefter holder du lægten mod væggen og laver en markering på væggen, hvor hulcentret er. Fjern lægten igen og bor et hul. Sæt plastpluggen i hullet. Sæt lægten på plads. Slå derefter skruen i bund. Derefter kan du montere sømpluggene af igen ved at skrue skruen ud. Dog er skruen (eller i det mindste hullet) forbrugt derefter. Men forhåbentlig skal du ikke skrue den ud igen.
En bolt mangler jo gevind. Hvad bruger man så møtrikken til?T tobbbias sagde:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult
Hvis vi skal være pernittengryn så er bult et dialektalt ord for mäsk. 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bultöl
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bultöl
Skal nok præcisere lidt hvad angår materialet i væggen. Måske ændrer lidt omkring foreslåede metoder? Se billede....
Ville det virke med ESSVE Heavy Load?
http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/689495-lattbetongskruv-heavy-load/
Eller er det ekspanderbolt der gælder?
Ville det virke med ESSVE Heavy Load?
http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/689495-lattbetongskruv-heavy-load/
Eller er det ekspanderbolt der gælder?
Senest redigeret:
Jeg har letbetonvægge hjemme og bruger næsten udelukkende sømplug, hvilket fungerer meget godt for mig. Så godt, at jeg aldrig vil bruge noget andet. Jeg varierer bare dimensionen på sømpluggen afhængigt af om det er hattehængere/TV-vægbeslag/møbler osv., som skal fastgøres. Dog, da jeg byggede nogle nye vægge i kælderen, brugte jeg ekspansionsbolt i betondækkene.
Men i dit tilfælde der, bliver kraften 9 ud af 10 gange ind mod væggen. Så der bliver ikke nogen kæmpe trækkræfter ud af væggen, hvis det er et boldtræ du skal lave...
Jeg ville have brugt sømplug.
Men i dit tilfælde der, bliver kraften 9 ud af 10 gange ind mod væggen. Så der bliver ikke nogen kæmpe trækkræfter ud af væggen, hvis det er et boldtræ du skal lave...
Jeg ville have brugt sømplug.
Klik her for at svare