24,968 læst ·
26 svar
25k læst
26 svar
Hvordan regrer man en ydervæg op?
Cc 60 cm bruges for at isoleringspladerne skal passe mellem to regler. Dette er ikke et krav, men er et passende mål at bruge af mange årsager.Ollehoff sagde:Hej,
Når jeg kigger på bauhaus-guide, sidder jeg fast i visse trin. Hvorfor har man brug for Plyfa-pladerne, og hvorfor skal der være 120 cm mellemrum mellem hver regel(er det en slags lov)?, og hvorfor er det så vigtigt, at der skal være 60 cm mellem reglerne præcist, ellers vil man få brug for en regel imellem dem.
ved trin 5: siger de, at isoleringen kommer ved 60 cm, er det altid sådan, hvis det er det, så er 120 cm mellem rum en lov?
Så ved trin 8: begynder de at sømme regelstammen fast, og med det mener de rammen, der holder alle reglerne fast? og hvorfor skal man sømme oppefra?
og kan du venligst forklare trin 10?
Er der noget andet, man skal tænke på, når man regler en ydervæg?
Undskyld hvis det er besværlige spørgsmål, vil bare gerne lære det
Tak
Man behøver ikke sømme oppefra, men det er meget lettere og hurtigere plus at det holder bedre.
Hvad er trin ti?
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 293 indlæg
Ofte samler man væggen liggende og rejser den derefter op (lidt ligesom at samle en bogreol). Jeg synes Träguiden er god, der er meget information og forskellige tabeller for dimensionering. For at huset skal blive stående, behøves der ikke så grove dimensioner. 45x70 cc 1200 er nok til en attefalltilbygning. Men man vil ofte have mere isolering og stabilitet. Der behøves noget, der holder væggene sidelæns, så de ikke falder sammen som et korthus. Der kan man bruge diagonalstag eller f.eks. Osb plader.
Ofte vælger du reglar efter hvor tyk isolering du skal bruge. Træguiden har en god infoside:
http://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/barverk/barverk/reglar/
http://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/barverk/barverk/reglar/
Hej,huggan sagde:
hvad er det for årsager?
og dette er trin 10: Ved dørsiden sætter du en regel ved dørens overmål, 2,10 cm. Sav en ekstra regelstykke for at bevare 60 cm bredde mellem reglarne i væggen. Det handler om bæreevne og intet at snyde med.
Her er hele guiden med 10 trin.
http://fixartv.bauhaus.se/regla.html
Byggematerialer såsom gips, osb, udendørsgips, lægter og isolering er alle lavet til cc 600 eller cc 450. Har du længere afstand kræves grovere dimensioner af træværket og det er mere arbejde med isolering, desuden kan du ikke bruge plademateriale overhovedet.Ollehoff sagde:
Angående trin 10 så skal du have en regel at sømme/skruetrække i over døren når du monterer fx gips, lægter, vindbeskyttelse eller lignende.
Hvad er det du skal bygge egentlig?
regle op en ydervæg. Det lyder simpelt i hovedet men når jeg læser guiden bliver det kompliceret.huggan sagde:Byggvarer såsom gips, osb, udendørsgips, lægter og isolering er alle lavet til cc 600 eller cc 450. Har du længere afstande kræves grovere dimensioner af træet og det er mere arbejde med isolering, desuden kan du ikke bruge plademateriale overhovedet.
Angående trin 10 skal du have en regel til at sømme/skruve over døren, når du monterer fx gips, lægter, vindbeskyttelse eller lignende.
Hvad er det du skal bygge egentlig?
som sagt man vælger virket efter isolering.. elr så tæt man kommer
c/c 600 er til for at isoleringen skal sidde tæt imellan 2regler
c/c 1200 bliver det så det passer med gips/finer/vindskydd etc
det er ingen lov på de mål. det gør det bare lidt nemmere at bygge
c/c 600 er til for at isoleringen skal sidde tæt imellan 2regler
c/c 1200 bliver det så det passer med gips/finer/vindskydd etc
det er ingen lov på de mål. det gør det bare lidt nemmere at bygge
At man vil have cc 600 er fordi gips eller osb/plyfa er 1200 eller 900 brede. Isolering er også lavet til at passe imellem, hvis man har cc 600. Hvilken dimension på træ man har brug for, afhænger lidt af, hvad man skal bygge. Et enklere skur er ofte nok med alt fra 45x70 til 45x120, mens en ydervæg måske har brug for 45x145 til 45x195, en indvendig væg oftest 45x70 til 45x120.O Ollehoff sagde:
Klik her for at svare