Med forbehold for at dette muligvis måske havner i den forkerte kategori beklager jeg mig hermed og håber, at en venlig moderator ser igennem fingre med det.
Til emnet. Vi skal isolere loftet på vores bjælkehus fra ca. 1890 og lave to værelser samt et toilet. Vi havde tænkt os at sætte væv mellem spær og støtteben (plus mønsterplade) og hyre et firma til at fylde med cellulose isolering.
Som I kan se på billedet, er støttebenene noget skrå, men vi ville gerne have en lodret væg. Dels fordi den skrå flade ikke kan møbleres på en hensigtsmæssig måde, og fordi pladsen er nødvendig for at trække afløbsledningen.
Spørgsmålet er, hvordan man bedst opbygger det her, for at det skal blive så godt og stabilt som muligt. På grund af en ret lang afløbsstrækning og tynde mellembjælkelag skal det være væghængt toilet, derfor skal konstruktionen være ordentlig.
Jeg er hidtil ikke kommet frem til, hvad der er den bedste løsning og undrer mig om nogen kan give et godt tip.
De gule linjer skal symbolisere væven mellem spær og støtteben, og de grønne linjer den lodrette væg.
En løsning er at lade stående regler sømmes i siden af spæret. Enkel montering og let at få lodret og få samme udstik på alle, men da bliver det umuligt at få væven fast på en god måde, hvilket gør at dette mere eller mindre går bort.
En anden er at skære regler skråt i enden og fastgøre på "ydersiden" i vinklen, hvor støtteben går over til spæret. Dette besværliggør ikke vævmonteringen, men det bliver meget svært at få en lige linje længdegående, da alle støtteben ikke er ens, hvilket fører til en bølgende væg og svært at få den rigtige vinkel og en stabil fastgørelse.
En tredje løsning jeg kom på, var at skære en regel skråt på længden og fastgøre mellem støttebenene. Problemet med det er, at jeg ikke har en passende sav til at gøre dette.
Hvordan ville I have gjort det?
Læg en regel på gulvet/bjælkelaget og sæt en på tagspærene, så sætter du en imellem disse to, på denne måde bliver det nemmest at få væggen lige og i lod.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.