Hej,

Jeg er ved at gøre væggen klar til installation af en ny pejs (med indbygget brandvæg). En fagmand rådede mig til at montere "minerit" (Cembrit/Swisspearl, multi force) som overflade bag pejsen og derefter pudse det. Som sagt, så gjort; nu sidder pladerne på plads med lim og skruer. Efter meget googling har jeg indset, at Multi Force ikke kan overfladebehandles på nogen måde ifølge producenten, bortset fra maling med silikatmaling. Havde jeg set dette før, havde jeg købt noget andet.

Det æstetiske kan ikke gås på kompromis med, og pladesamlingerne skal forsvinde ifølge os, der skal leve med pejsen, så jeg vil give dette et forsøg, selvom resultatet højst sandsynligt ikke bliver positivt.

Planen lige nu består af:
1. Primer? Usikker om primer. Multi Force overfladen er glat og sugende. Eventuel primer skal være varmebestandig.
2. Tyndt lag af mørtel med god vedhæftning, fx gipspuds. Jeg fandt dette, som lød tiltalende med fiberforstærkning og varmebestandighed.
3. Armeringsnet + hjørnearmering, enten metal (19x19mm) eller glasfiber (4 el. 6 mm). Vertikale samlinger med min. 100mm overlap. Enten presser jeg det i mørtlen, eller også må jeg fastgøre det på forhånd på en eller anden måde. Tvivl om hæftepistol virker.
4. Puds/mørtel/mikrocement som overfladefinish.

Holdninger er velkomne!

Svarar mig selv, tilbage at se hvordan det holder, men her er processen jeg anlagde:
1. Fugede eventuelle sprækker mellem mine plader med Sikasil 670-Fire.
2. Rengjorde overfladen på pladerne med en klud fugtet med Fixor By Nitor Malervask.
3. Norgips Gipsmørtel.
4. I det våde gipset monteredes pudsnet af glasfiber 4x4mm (Biltema), flere baner krævedes, 10cm overlap. Og også en Finja glasfibervinkel (6x6mm rudenet) over yderhjørnet. Også denne overlappedes 10cm over det andet net.
5. Skal slibe de største ujævnheder væk.
5. Puds B hånd (80%) blandet med ovenstående Gipsmørtel (20%), vil derefter blive lagt ovenpå gipsmørtelen.
6. Maling, gætter på silikatfarve? Lidt uklart endnu. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.