Jeg har to garageporte i mit hus. Det er tid til at gøre noget ved dem. En bekendt af mig, som er maler, sagde, at jeg skal slibe dem let for at fjerne alt, der sidder løst, og derefter oliere dem. Han sagde, at man absolut ikke skal bruge lasur.
Hvordan ville I selv gøre det? Alle råd er varmt velkomne.
Hvordan ville I selv gøre det? Alle råd er varmt velkomne.
Interessant udtalelse fra en maler. 
Jeg er ret sikker på, at de er blevet lakeret engang i tidernes morgen, så det er en gammel lak, der sidder i dag og er blevet nedbrudt af sol og vind.
Jeg ville afrense, så du får al gammel lak væk og derefter lakere dem igen. Måske grundig med olie først efter lidt slibning.
Jeg er ret sikker på, at de er blevet lakeret engang i tidernes morgen, så det er en gammel lak, der sidder i dag og er blevet nedbrudt af sol og vind.
Jeg ville afrense, så du får al gammel lak væk og derefter lakere dem igen. Måske grundig med olie først efter lidt slibning.
Malerens pointe er, at lasur lægger sig som en hinde udenpå træet, mens olie trænger ind.T Testarn sagde:Interessant udtalelse fra en maler.
Jeg ville skrabe dem rene, så du får fjernet al gammel lak, og så lakere dem igen. Måske grundmale først med olie efter lidt slibning.
Eller en sådan her:Farstatjej90 sagde:
https://www.bygghemma.se/verktyg-oc...maskiner/borstslipmaskin-makita-9741/p-650706
Slib rent og derefter en god lak med UV-beskyttelse. Præcis produkt har jeg ikke styr på. Sandsynligvis en bådlak med opløsningsmiddel (?).E Elnovis sagde:
Olie gør allerede de mørkere partier mørkere og resten får en gul tone.
Olie og derefter fernis giver en blank overflade, typisk træbåd, men stadig mørkere partier og en gul tone.
Kan træsorten være teak? Vi har en lignende garageport i familien fra omtrent samme tid, og den er dækket med teak. Hvis ja, findes der speciel teakolie, du kan bruge. Slib den lettest med en maskine, du kommer nok langt med en mindre oscillerende variant.
Jeg brugte AI og den siger det her.D D.anne_85 sagde:
Tak for billedet! Baseret på udseendet af garageporten kan jeg lave en kvalificeret vurdering:
Mulig træsort:
Teak er et stærkt alternativ her. Her er hvorfor:
- Farven: Den varme, gyldenbrune tone med indslag af mørkere åretegning er typisk for teak, især når den har været udsat for vejr og har fået lidt patina.
- Åretegning: De uregelmæssige, lidt "plettede" åretegninger og det naturlige mønster passer godt med teak, som ofte har en ret livlig struktur.
- Brugsområde: Teak er almindeligt forekommende i udendørsmiljøer (f.eks. porte, bådindretning, havemøbler) på grund af dens naturlige modstand mod fugt og råd.
🔧 Trin 1: Forberedelse og rengøring
Materialer du skal bruge:
- Beskyttelseshandsker og beskyttelsesbriller
- Dækkeplast eller presenning (til jorden)
- Trærens (f.eks. sæbe, oxalsyre, eller specialrens til teak)
- Skurebørste eller svamp
- Vand og spand
- Slibepapir: korn 80, 120 og evt. 180
- Slibeklods eller maskine (multisliber eller excentersliber)
Sådan gør du:
- Beskyt omgivelserne: Læg plast/presenning under porten så du ikke får slibestøv eller rengøringsmiddel på jorden.
- Vask træet grundigt med trærens og vand. Brug skurebørste. Dette fjerner snavs, skimmel, fedt og gammelt støv. Skyl grundigt.
- Lad tørre helt – mindst 24–48 timer i tørt vejr.
🪵 Trin 2: Slib overfladen
- Start med grovslibning (korn 80–100) for at fjerne gammel overfladebehandling og jævne pletter og flagninger.
- Finpudsning (korn 120–150) for at få en jævn og fin overflade inden behandling.
- Fjern støv grundigt med en børste og derefter mikrofiberklud. Du kan også bruge støvsuger eller trykluft.
🛡️ Trin 3: Behandling og beskyttelse
Teak er bedst at olie, men du kan også bruge lasur eller hårdvoksolie afhængigt af udseende og vedligeholdelsesbehov.
Alternativ A: Teakolie (mest naturligt)
Du skal bruge:
- Teakolie (helst med UV-beskyttelse, f.eks. fra Woca, Cuprinol, Jotun)
- Pensel, svamp eller klud
- Evt. slibedug (korn 240 til mellemslibning)
Sådan gør du:
- Påfør olien tyndt med pensel eller klud. Arbejd i sektioner.
- Lad trække ind i 15–30 min.
- Tør overskuddet af med ren klud – meget vigtigt!
- Lad tørre 24 timer, gerne i tørt vejr.
- Gentag 1–2 gange for bedste beskyttelse.
Alternativ B: Lasurolie med pigment (mere UV-beskyttelse)
Hvis du vil bevare den gyldenbrune tone længere uden at træet bliver gråt, vælg en pigmenteret lasurolie i teakfarvetone.
- Eksempel: Jotun Trebitt, SiOO:X, Woca Exterior Oil med pigment
- Påføres ligesom almindelig olie men giver mere farve og længere beskyttelse.
🧼 Vedligeholdelse og tips
- Vask let 1–2 gange årligt med mild trærens.
- Påfør ny olie ved behov (når overfladen føles tør eller mat).
- Undgå at male teak – maling hæfter dårligt og skaller let af.
Klik her for at svare