Tænk at man aldrig når det man har sat sig for

Byggeriet er ikke færdigt, og nu er vinteren snart her. Hvordan ruster jeg et halvfærdigt fritidshus bedst muligt mod vinteren?
I dag er stommen klar, og tagpap er stort set færdigspikret. Med lidt stress havde jeg tænkt mig at få op udendørs gipsplader og derefter stående panel med dækbrædder inden vinteren. Malingen, med Falu rødfärg, må vente til foråret. Gulvet ville jeg helst lægge ind, men det når jeg nok ikke. Min far ser ikke noget problem i at lade huset stå uden gulv om vinteren, mens jeg i det mindste gerne vil have en blindbund af asfaboard. Hvad siger I?
Asfaboard i gulvet, panel og udendørs gipsplader i væggene og råspont og tagpap på taget. Vil det fungere?
/björn
Byggeriet er ikke færdigt, og nu er vinteren snart her. Hvordan ruster jeg et halvfærdigt fritidshus bedst muligt mod vinteren?
I dag er stommen klar, og tagpap er stort set færdigspikret. Med lidt stress havde jeg tænkt mig at få op udendørs gipsplader og derefter stående panel med dækbrædder inden vinteren. Malingen, med Falu rødfärg, må vente til foråret. Gulvet ville jeg helst lægge ind, men det når jeg nok ikke. Min far ser ikke noget problem i at lade huset stå uden gulv om vinteren, mens jeg i det mindste gerne vil have en blindbund af asfaboard. Hvad siger I?
Asfaboard i gulvet, panel og udendørs gipsplader i væggene og råspont og tagpap på taget. Vil det fungere?
/björn
Hvis du når så langt, ser jeg ingen problemer med "overvintringen". Tætne taget og sæt (provisoriske) vindskeder op, bare så vinden ikke får fat i pappen.
Antager derudover at facaden bliver "tæt" med hensyn til dør/vindue.
Tag ud og besigtig bygningen af og til i løbet af vinteren!
Antager derudover at facaden bliver "tæt" med hensyn til dør/vindue.
Tag ud og besigtig bygningen af og til i løbet af vinteren!
Jeg ville ignorere panelet og i stedet fokusere på taget. Udendørs gipsen klarer sig. Hvis du vil styrke skalsikringen yderligere, kan du beklæde med plast/presenning.
Blindbunden føles heller ikke særlig vigtig, jeg ville hellere sørge for at få tegl på taget.
Blindbunden føles heller ikke særlig vigtig, jeg ville hellere sørge for at få tegl på taget.
Ang, asfa i gulv...
Jeg har en gæstehytte uden gulv, kun bjælkelaget mod det fri. Udvendigt tag og ydervægge er færdige, men indvendigt er det kun udendørs gips og reglar, der er synligt. Så tænker jeg, at den får stå sådan, indtil bolighuset er færdigt engang næste år. Det er jo ikke noget problem, at der ikke ligger et gulv, tværtimod så lufter al fugt ud, omtrent som en carport.
Jeg har en gæstehytte uden gulv, kun bjælkelaget mod det fri. Udvendigt tag og ydervægge er færdige, men indvendigt er det kun udendørs gips og reglar, der er synligt. Så tænker jeg, at den får stå sådan, indtil bolighuset er færdigt engang næste år. Det er jo ikke noget problem, at der ikke ligger et gulv, tværtimod så lufter al fugt ud, omtrent som en carport.
Tak for hjælpen!
Steffen: Så er du nået så langt, som jeg håber at have gjort om et par weekender! ;D
Så lader jeg asfaboarden være og lader bjælkelaget være åbent.
Jeg fik den idé, at der ville blæse sne ind, som kunne skabe problemer med udegipsen, men så længe der er ordentlig ventilation, så...
Steffen: Så er du nået så langt, som jeg håber at have gjort om et par weekender! ;D
Så lader jeg asfaboarden være og lader bjælkelaget være åbent.
Jeg fik den idé, at der ville blæse sne ind, som kunne skabe problemer med udegipsen, men så længe der er ordentlig ventilation, så...
Klik her for at svare