Hej,

Jeg skal til at bygge et rum i kælderen og har tænkt mig at mure med Leca. Jeg vil gerne have, at dette bliver bærende/stabiliserende for vægge og gulv ovenover.

I dag har jeg et kældertag af fyrretræ. Skal jeg mure op mod taget, eller skal det kunne bevæge sig?

Kunne man save op i taget, der hvor Lecasten møder op, og indsætte en 45x145, der møder Leca-væggene?

Hvordan gør man?

Ingen med vejledning? :)

Jeg havde i hvert fald sørget for, at væggen var mod noget andet end et fyrretræloft, hvis det skal være en bærende væg.

Hej,
Ja jeg vil jo lægge en 145mm mod loftet og sørge for, at den havner korrekt mod bjælkerne.

Spørgsmålet er, om der kan opstå problemer, hvis jeg "klemmer fast" det eksisterende loft under en sådan 145mm.

Rimeligt er vel, at du får fjernet overfladelag, panel osv. i den stribe, du tilslutter mod den nye mur, så du når ind mod grundkonstruktionen med din regel. Ikke fordi det ikke kunne fungere teknisk alligevel under de rette forhold, men når du alligevel laver arbejde, så sørg for, at det bliver godt og ikke sjusket.

Tak

Hvis du kigger på et ældre hus, kan disse skillevægge være muret direkte mod taget uden problemer.

Disse skillevægge er ofte muret op mod et loft af råspont, sjældent mod den færdige overflade.

Frilæg loft/bjælke, søm en strimmel tagpap fast, mur væggen, lav en topstøbning.

Hmm hvordan laver man en topstøbning, hvis man ikke kan komme til fra oven? Jeg kan kun komme til fra siden.

Jeg kunne jo sætte rundsaven mod loftet og save med den rigtige dybde på klingen, så jeg rammer mod blækarna, derefter kan jeg jo slå på en 45x120mm eller 45x145mm og støbe mod den.

• Synes
plaggis
  • Laddar…
Må man være nysgerrig... ;)
Skal du mure en åben pejs, eller åbne op som garage etagen ovenfor?

haha, jeg skal bygge et vaskerum under et badeværelse og under et gæsteværelse, og der vil så blive muret nye vægge op for at skille af i kælderen.

Øverst kan man lade et par centimeter være, sætte en støtte fra den ene vægside, og stikke mørtel ind med en smal ske fra den anden side.

Læg en lille bunke mørtel på en rivebrædt, som du holder på hovedet vandret tæt på og stikker ind fra, så går det ret hurtigt.

Jeg kender ikke til nogen anden måde.

Senest redigeret:
Aha ok, skal man blande mørtelen lidt grovere, så den ikke flyder ud så let, og falder sammen da? Det lyder jo ikke så svært det der.

Mellem regel som jeg i så fald murer op til, bør der ligge et glidelag imellem? Typ syllpapp/tyk asfaltstrimmel med sandet overflade?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.