8,012 læst ·
21 svar
8k læst
21 svar
Hvordan monterer jeg loftlampe i en stålbjælke?
Side 1 af 2
Hej! Jeg skal sætte en loftlampe op, og der hvor jeg vil have den, løber der en stålbjælke i loftet. Hvordan gør jeg, og hvilke værktøjer er nødvendige?
Mvh Lina
Mvh Lina
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Er stålbjælken synlig i loftet, intet andet overfladelag?
Er lampen meget let, bør det være tilstrækkeligt at lime et beslag fast med epoxylim.
Men jeg ville nok vælge at bore og gevinde til maskingevindskrue,
alternativt bruge skrue + møtrik.
M5-skrue bør være tilstrækkelig.
Hvordan har du tænkt at trække elen?
Er lampen meget let, bør det være tilstrækkeligt at lime et beslag fast med epoxylim.
Men jeg ville nok vælge at bore og gevinde til maskingevindskrue,
alternativt bruge skrue + møtrik.
M5-skrue bør være tilstrækkelig.
Hvordan har du tænkt at trække elen?
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Tak for jeres svar! Stålbjælken er ikke synlig. Jeg har gipsplader i loftet, og der er sandsynligvis lidt luft imellem gipsen og stålbjælken. Tippe på at det er ca. 2-4 cm før stålet kommer. Jo, det er en ret stor lysekrone, der skal op... ca. 12 kg :eek:
Haha, ja magneten kunne måske virke
, men jeg tror mere på at skrue lampen fast. Har en stikkontakt ca. 20 cm fra det sted, hvor kronen skal sidde.
Haha, ja magneten kunne måske virke
Overvejer forresten... hvis man bruger magneten, så skal stålbjælken og magneten vel ligge direkte mod hinanden?? Eller fungerer det med nogle cm afstand imellem?
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Nej det går absolut ikke!linegarden sagde:
Og jeg ville fraråde at svejse inde i "stuen". Tror at du kan få lidt problemer med forsikringsselskabet når I skal bygge huset op igen.
Lyder som mit gæt med bore-gevind-skrue bliver bedst.
Med lidt held burde du måske kunne trække elslangen helt frem til lampen (med ny ledning selvfølgelig),
så installationen bliver pænere.
God fortsættelse på julen!
Med en boremaskine forsynet med 8mm top kan du nemt fastgøre en fastgørelsesbøjle el.lign. med bygningspladeskrue (modellen på nederste del af siden):
http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid46.pdf
Findes i nærmeste velassorterede byggemarked, også f.eks. Biltema har http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...at-galvaniserat/Byggplatskruv-platbalk-87849/ (dog med gummitætning)
http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid46.pdf
Findes i nærmeste velassorterede byggemarked, også f.eks. Biltema har http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...at-galvaniserat/Byggplatskruv-platbalk-87849/ (dog med gummitætning)
Du mener at trække elledningen indenfor loftet? Og nej, svejsning bliver der IKKE tale om! 
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Ja præcis. Eller snarere trække frem den "faste installation" til der, hvor lampen skal sidde.linegarden sagde:
Det burde jo blive pænere end hvis den skal forbindes en bi fra. Men det bliver måske ok alligevel. Hvad er vel 20 centimeter...
Men selve lampesnoren må du nok ikke pille ind over indersiden af loftet.
Nu tror jeg jo, at man har ret store margener, når man regner på, hvilken bjælke man skal have, men man skal være klar over, at både svejsning og boring påvirker holdbarheden. Har hørt, at i visse vindkraftverk så vil man hverken bore eller svejse, man bruger magneter til at fastgøre stigerne, man klatrer til toppen med.
Der findes stiger i vindmøller, som sidder med magneter, det er dog ikke normal procedure, men det er svejste rør med gevind i, som man bolter stigerne fast i!Lostmoose sagde:Nu tror jeg jo, at man har ret store marginaler, når man beregner hvilken bjælke man skal have, men man skal vide, at både svejsning og boring påvirker styrken.
Jeg har hørt, at i visse vindmøller ønsker man hverken at bore eller svejse, man bruger magneter til at fastgøre stigerne, man klatrer til toppen med.
Ikke fordi det er aktuelt nu, men hvad så ikke svejse? Jeg har haft rørkrogiere hjemme hos mig, der har kørt gasflammen 2cm fra væggen for at lodde kobberrør. Der er jo ikke gået ild i noget... Man skal selvfølgelig tage visse forsigtighedsforanstaltninger!