Hej!
Vi tænkte at sætte en wire fra en træstolpe til en anden og bruge dette som espalier. Når jeg kigger på disse artikler, så synes det som om man borer et hul i stolpen og på den ene side sætter en konterminal:
Og fra den anden side sætter man en gevindterminal:
Det jeg ikke forstår er, hvordan man får wiren til at sidde fast i gevindterminalen. Er der et skjult skruehul, eller skal man bruge et specielt værktøj?
Den ser sådan ud på tegningen:
Vi tænkte også at bruge en PVC-beklædt wire på 2,5 mm. Er det en god idé? Vi tænkte at have en vedbend der skal klatre der, og mellemrummet mellem ribberne i plankeværket, og ribben øverst er cirka 20 cm, så wiren ender med at være 10 cm mellem.
Taknemmelig for tips!
-niclas
Vi tænkte at sætte en wire fra en træstolpe til en anden og bruge dette som espalier. Når jeg kigger på disse artikler, så synes det som om man borer et hul i stolpen og på den ene side sætter en konterminal:
Og fra den anden side sætter man en gevindterminal:
Det jeg ikke forstår er, hvordan man får wiren til at sidde fast i gevindterminalen. Er der et skjult skruehul, eller skal man bruge et specielt værktøj?
Den ser sådan ud på tegningen:
Vi tænkte også at bruge en PVC-beklædt wire på 2,5 mm. Er det en god idé? Vi tænkte at have en vedbend der skal klatre der, og mellemrummet mellem ribberne i plankeværket, og ribben øverst er cirka 20 cm, så wiren ender med at være 10 cm mellem.
Taknemmelig for tips!
-niclas
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Bande-terminalen skal nok presses på wiren, kræver nok en slags maskine. De, der laver rigge til sejlbåde kan sådant.
Men Stickan har jo en god løsning, endnu enklere er wiren rundt om stolpen og en wire-lås.
Protte
Men Stickan har jo en god løsning, endnu enklere er wiren rundt om stolpen og en wire-lås.
Protte
Tak for tipsene! Disse dele kostede 22 kr/stk, og jeg har brug for at have to af hver, men jeg er enig i, at det føles som om man har brug for et værktøj.
Kablet rundt om stolpen ser ikke så pænt ud... det andet, mente du, at man laver to huller i stolpen, og hvordan fastgør man dem til hinanden så, mener du?
Det ville jo være smart, hvis man snurrede denne kabelterminal eller noget, så den satte sig fast i kablet.
Det ville være sjovt, hvis en bådperson kunne svare, da det her ser ud til at være beregnet til både.
Kablet rundt om stolpen ser ikke så pænt ud... det andet, mente du, at man laver to huller i stolpen, og hvordan fastgør man dem til hinanden så, mener du?
Det ville jo være smart, hvis man snurrede denne kabelterminal eller noget, så den satte sig fast i kablet.
Det ville være sjovt, hvis en bådperson kunne svare, da det her ser ud til at være beregnet til både.
De vajerterminaler jeg har set plejer at have huller med gevind fra siderne til låseskruer. Typisk som i et dørhåndtag. Har disse ikke det? Et andet alternativ er jo vantskrue, men det bliver ikke nær så cleant.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 941 indlæg
Et alternativ (hvis stolpen er tilstrækkelig kraftig) er at bore et lille hul (typ 3 mm hvis du skal have 2,5 mm wire) gennem hele stolpen. Derefter borer du større fra den anden side, måske 20 mm omtrent, gennem halvdelen af stolpen. Så sætter du et wirelås "inde i stolpen", og derefter laver du en prop som du dækker det større hul med. Ganske meget arbejde, men usynligt. Det er ikke helt enkelt at spænde wiren, men det er jo muligt at have en vantskrue i den ene ende hvis det er vigtigt ....
Du forestiller dig sikkert noget lignende dette? Der står også, hvordan man gør, selvom de terminaler, de bruger, også har små skruer på siderne. Den du har, er jo den stiplede del, hvor selve wiren skal ind. Den klemmer sandsynligvis konisk i dit tilfælde.
https://www.marifix.se/sv/blogg/projekt/2017/10/12/bygg-en-vaggspalje.html
På YouTube findes der præcis det, du vil lave også, og der ser man, at man kan bruge terminalen uden skruer på siderne:
https://www.marifix.se/sv/blogg/projekt/2017/10/12/bygg-en-vaggspalje.html
På YouTube findes der præcis det, du vil lave også, og der ser man, at man kan bruge terminalen uden skruer på siderne:
Senest redigeret:
På både findes der to varianter: den ene er, at endebeslaget presses fast på wiren på fabrikken. Så findes der en gør-det-selv-variant, hvor man fletter wiren op nogle cm, stikker den ind i et beslag med en kon og derefter låser den ved at stramme en speciel gevindet låsemøtrik. Søg på endeterminal eller øgleterminal.
Ikeas tilsvarende tingester man hænger gardiner op med har to unbrakoskruer som låser wiren i 'gängterminalen'.
https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/dignitet-stalvajer__AA-1362547-2_pub.pdf
https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/dignitet-stalvajer__AA-1362547-2_pub.pdf
Klik her for at svare