Jeg er i gang med at bygge mit skur og undrer mig over, hvordan jeg bedst eller nemmest gør det vind- og insekttæt mellem tagbjælkerne ovenpå hammarbandet?
Der vil være vindpap under panelet, skal jeg trække det op og hæfte det i bræddetaget?
Jeg vil samtidig sikre samlingen mellem panelet og bræddetaget mod insekter og fede edderkopper, skal jeg så sætte insektsnet på hammarbandet og op mod bræddet og siderne på tagbjælkerne?
Og for dem der undrer sig, vil jeg montere ventiler for at få en kontrolleret naturlig ventilation. Havde jeg haft åbent mellem tagbjælkerne, ville jeg sandsynligvis skulle feje sne inde i skuret om vinteren.
Overvejer at sætte en liste af bærelekt i bræddelofterne parallelt med hammerbåndet. Det er bare lidt tricky med fastgørelsen af denne, vil jo ikke risikere at skrue gennem pap på den anden side af brædderne.
Eller så monterer jeg insektnet mellem hammerbåndet og bræddelofterne og hæfter det, så det bliver så tæt som muligt.
Et solidt alternativ er at sætte plade- eller krydsfiner + fugemasse til, hvis man vil have det tæt mod vind og insekter.
Der kræves lidt præcision med måling og savning, men en løsning der nemt holder i >100 år.