Hej! Har revet det indre loft. Tilbage er gamle regler og så bjælkelaget.
Det mærkelige er, at man har reglet dels meget spredt, og at man ikke har reglet fast i bjælkelaget. Som jeg har forstået, at man skal gøre.

Hvordan reglar jeg dette bedst? Ville være meget taknemmelig for input.

• Gamle træbjælker og spær i loftet efter fjernelse af loftbeklædning, viser ufast konstruktion uden fastgørelse til det eksisterende bjælkelag.
  • Gamle reglar og bjælkelag i loftet efter nedrivning, ses med ujævne mellemrum mellem træbjælker, som ikke er fastgjort til bjælkelaget.
  • Gammelt loft med spær, delvist eksponeret, ujævnt fastgjort. Ingen fastgørelse til hovedbjælkelag. Søgning efter metode til korrekt forankring.
  • Gammelt loft med synlige træregler og bjælkelag, der ikke er fastgjort. Regelopsætningen virker spredt og ufuldstændig.
Sandsynligvis bedre lydisolering.
Protte

prototypen prototypen sagde:
Formentlig bedre lydisolering.
Protte
Du mener, at man har sat det sådan for at lydisolere bedre? Jeg tænker primært, at reglarne er for svage/spredte og får dårligere bæredygtighed, hvis de ikke sidder i træbjælker?

Eller tænker du, at man skal beholde det eksisterende regelsæt?

Ingen som har nogen input. Er kørt lidt fast

Man gør oftest sådan for at få bedre lydisolering mellem gulv/loft, og skal du lægge almindelig loftgips op, er det 30cc regelafstand, der gælder, men det kan være nok med 40cc. Det nemmeste er, hvis du lægger lægter på tværs af de regler, der sidder der. Lægter gerne 28x70, men 22x70 kan være nok, da du har ret kort mellem reglerne...

Klem gerne lidt isolering mod gulvet og fastgør med plastbånd, når du nu er i gang, for lydisoleringen...

anders07 anders07 sagde:
Man gør oftest sådan for at få bedre lydisolering mellem gulv/loft og skal du lægge almindelig loftgips er det 30cc regelafstand der gælder, men det kan være nok med 40cc. Det nemmeste er jo hvis du lægger spredt panel på tværs af de regler der sidder der. Spredt panel gerne 28x70 men 22x70 kan være nok da du har ret kort mellem reglerne...

Klem gerne lidt isolering mod gulvet og fastgør med plastbånd når du alligevel er i gang for lydisoleringen...
Okay. Stort stort tak for lidt god info! Jeg går med det. Men en overvejelse. Tror du at spændvidden på nuværende regler er et problem, hvis du ser på billederne? Om det hænger ned?

Ser ud som 45x70, eller?
Det skal række, synes jeg, men hvis du trækker/hænger lidt i reglen og den ikke flekser alt for meget, skal det fungere godt. En gipsplade vejer omkring 8 kg per kvadratmeter, så det er hvad det skal kunne holde for uden svigt.

Jeg synes næsten, det ser ud som om det hænger allerede nu. Eller er det en synsbedrag? Føles som i det tyndeste laget de der. Men gør som anders07 skrev og prøvbelaste. Du kan jo hængsle op reglarne i kortlingerne på midten af bjælkelaget til overetagen, hvis det svajer. Vil du ikke hængsle med en regel for lydens skyld, så kan du bruge hulbånd i stedet.

Synes det mere ligner noget hjemme-savet, typ 50x75. Er du ikke bekymret for lyd ovenfra, så fæstn reglarne med hulbånd eller lignende. Vær omhyggelig, så det bliver lige (en lang retskinne hjælper meget).

Alt. 2 er at Sala på de eksisterende reglar med noget kraftigere, dimensionen afhænger af spændvidde.

til sidst glespanel

anders07 anders07 sagde:
Ser ud som 45x70, eller?
Det skal række synes jeg, men hvis du trækker/hænger lidt i reglen og den ikke flekser alt for meget, skal det fungere godt.
En gipsskiva vejer omkring 8kg per kvadratmeter så det er hvad det skal holde til uden svigt.
Lidt flex er der. Skal prøve samtlige senere for at se. Lidt har de sat sig tror jeg, hvilket har givet lidt bøj. Tak!

S Snickarkirre sagde:
Jeg synes, at det næsten ser ud som om, at det hænger allerede nu. Eller er det en synvilla? Føles som det kleneste valg der. Men gør som anders07 skrev og prøv belastningen. Du kan jo hægte op reglarne i kortlingerne på mittet af bjælkelaget til overetagen, hvis det svigter. Vil du ikke hægte med en regel på grund af lyden, kan du tage hulbånd i stedet.
Lidt hæng/bøj ville jeg også sige. Men det er svært at vurdere. Dog skal man måske måle for at se, hvordan de forholder sig til hinanden.
Hvad mener du med hækte reglar samt hulbånd? Er lidt novice.

Tak for input!

Larsa Larsa sagde:
Synes det mere ligner noget hjemmesavet, typ 50x75. Er du ikke bekymret for lyd oppefra, så fastgør reglarne med hulbånd eller lignende. Vær omhyggelig, så det bliver lige (en lang retskinne hjælper meget).

Alt. 2 er at Sala på eksisterende reglar med noget kraftigere, dimensionen afhænger af spændvidden.

Endelig glespanel
Da jeg hurtigt målte var det 45x75.
Men spørger dig også. Hvad mener du med at fastgøre reglarne?
Lydmæssigt så vil jeg presse isolering ind, da det ellers ikke fungerer.

Hængsla, du kan skrue en højere regel eller planke, typ 120 mm, i eksisterende reglar for at "stive op" dem.

Du kan også fastgøre hulbånd i gulvreglar og "hænge ned" og skrue i reglarne. Se det som at reglarne hænger i hulbåndene. Det burde være nok med et hulbånd på midten.
Det er vigtigt, at hulbåndene bliver vertikale så vægten ligger jævnt på dem.

Det er præcis som det lyder, som en sele, som du hænger 45x75 reglarne i. Enten gør du det med en regel typ 45x45 eller med hulbånd. Hulbånd er en slags pladebånd på rulle, som der er en masse huller i. Som anders07 skrev, så er det nok at sætte en sele på midten. Forslagsvis fastgør du en regel/hulbånd i kortlingen, som sidder i bjælkelaget til overetagen, og så fastgør du 45x75'eren i reglen/hulbåndet.

Laser er klockrent at bruge, når man skal rette loftet op. Ellers fungerer det fint med murerline også. Hvis du fastgør en murerline tværs over reglarne på midten af loftet typ 50mm under reglarne længst ud mod væggene, så behøver du kun at måle ved hver regel og så løfte dem, indtil du har 50mm spil mellem linen og reglen, derefter fastgør du selen i reglen. Så er det klart til glesen (y)

anders07 anders07 sagde:
Hængsla, du kan skrue en højere regel eller planke, typ 120 mm, i eksisterende reglar for at "stive op" dem.

Du kan også fastgøre hulbånd i gulvreglar og "hænge ned" og skrue i reglarne. Se det som at reglarne hænger i hulbåndene. Det bør være nok med et hulbånd på midten.
Det er vigtigt at hulbåndene bliver vertikale så vægten ligger jævnt på dem.
Okay toppen. Tak for hjælp! Så er jeg med

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.