Spørgsmålet virker måske dumt, men jeg vil gerne have nogle tips til, hvordan jeg monterer gipsplader i et rum med skråtag uden at der bliver hverken sprækker eller kanter i overgangen mellem loft - skråtag og skråtag - væg. Rummet er færdigkroget og OSB er opskruet.

Hvordan gør man med loftliste i overgangen mellem loft og skråtag?

Tagvinklen er ca. 40 grader.

Mål, tegn og skær. Så skal man skære.
Taglisten gerir man i 20 grader.

Protte

Skær gipspladen på bagsiden og bryd fremad, men del ikke pladen. Så får du en ubrudt overgang mellem væg - skråtag. Måske fugemasse i sprækken bagtil for at give støtte til papiret.

Det sidstnævnte virker jo smart. Skærer du et snit i papiret efter at du har monteret og lægger latex i samlingen? Eller holder det som det er?

Hvor jeg var med til at gøre som ovenfor, blev latex lagt bagved for at støtte papiret, som ikke blev skåret på forsiden.

TeroM sagde:
Snit gipspladen på bagsiden og bøj fremad, men del ikke pladen. Så får du en ubrudt overgang mellem væg og skråtag. Måske fugemasse i sprækken bagpå for at give støtte til papiret.
Har du virkelig gjort dette? Det lyder som en umulig opgave at håndtere en tre meter lang gipsplade, der kun hænger i papiret på midten.

Kan man skære en gipsplade på mere end én måde? Altså ved at skære med kniv og bryde.

Jeg tænker om man kan skære snittet i 20 grader. Det ville gøre det nemmere at få hjørnet til at passe.

Hjalpede en snedker som arbejdsmand. At gøre det alene tror jeg nok ikke på ...

TeroM sagde:
Hjalpede en snedker som håndlanger. At gøre det alene tror jeg nok ikke på ...
Ok, det lyder rimeligt.

Eller så bruger du fermacell gipsskive og så limer man samlingen, som bliver lige så stærk som pladen i sig selv.

jerk sagde:
Eller så anvender du fermacell gipsskiva og da limer man samlingen som bliver lige så stærk som pladen i sig selv.
Jaha, det lyder fornuftigt. Men hvis man allerede har 100 plader gips, kan man ikke "fuge" dem?

Kørte tyndt tæt mod hinanden i vinklen, stålprofil (90 grader for indre hjørne som jeg bukkede til så de passede i vinklen), loftsgips som jeg delte på almindelig måde. Derefter glasfiberstrimmel og spartle. Har holdt i 4 år uden at revne.

Jeg ville have gjort som Sandhall. Men jeg tror, der findes plåt, som er lavet til at kunne vinkle den til ønsket vinkel.

Jeg er i gang med lignende projekter. Jeg skruer liggende glespanel i vinklen. Sørger for at skrue dem i samme bagvedliggende liggende regel, gips som geres og så spartler jeg en papirsstrimmel ind i samlingen. Det håber jeg holder.

der findes en plade, der hedder LPP50/50 eller ppb 100. den er perforeret på midten, så den er nem at bøje til ønsket vinkel! kør derefter gipsen stumt imod hinanden. afslut med blød fugemasse. bliver HELT uden revner. pladen forhindrer bevægelser. blød fugemassen holder det sammen. at spartle med strimler i hjørnerne er uendeligt pinefuldt og unødvendigt. har bygget alle mine vægge på denne måde. sindssygt praktisk! sætter kun papir på kortsamlinger og fordybninger. aldrig i indvendige hjørner. udvendige hjørner bruger jeg udvendig hjørneprofil.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.