Jeg bygger nyt og på øverste etage lægger jeg gulvspån. Bjælkelaget er på CC600. Ifølge anvisningerne skal pladerne have støtte i alle yderkanter. På kortsiderne løser dette sig ved, at de hviler mod tagspærrets underramme. På langsiderne har jeg derimod brug for at kortlægge mellem bjælkerne. Jeg har intet at skrue i mod ydervæggen og må derfor fastgøre i underramme tagspær/gulvbjælke.

Hver anden kortlægning kan jeg jo lime og skrue gennem bjælken, men hver anden vil blive dækket af den foregående kortlægning. Hvordan fastgør jeg dem bedst? Indvendig bjælkesko? Skrueskråning? Eller kan jeg flytte dem lidt ind og lade spånpladen hænge over et par centimeter i hvert andet fag?

Og hvilken dimension kan egentlig være nødvendig på kortlægningerne i betragtning af, at de kun skal støtte i yderkanten? Er 45X120 tilstrækkelig?

Mats-S
45X95 kortling, fastgjort med 50mm brede vinkeljern underkant kortling.
Spik fast vinkeljernet på kortlingen først, sæt den på plads, fastgør den derefter i underarmen på tagstolen.

• Synes
GalliMattias
  • Laddar…
G GalliMattias sagde:
Eller kan jeg flytte dem lidt ind og lade spånpladen hænge over et par centimeter i hvert andet rum?
Ja
G GalliMattias sagde:
Er 45X120 tilstrækkeligt?
Ja

• Synes
GalliMattias
  • Laddar…
Mats-S Mats-S sagde:
45X95 kortling, fast med 50mm brede vinkelbeslag underkant kortling.
Søm fast vinkelbeslaget på kortlingen først, sæt den på plads, fast den derefter i underarmen på spæret.
Lim også eller er det overkill, når det ikke handler om at afstive bjælkelaget?

Mats-S
G GalliMattias sagde:
Limma också eller är det overkill när det inte handlar om att styva upp bjälklaget?
Du limmar ju spånskivorna när du lägger golvet, så kortlingen behöver du inte limma innan det.

• Synes
GalliMattias
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.