989 læst ·
6 svar
989 læst
6 svar
Hvordan man afslutter krybekælderen rundt om huset
Hej!
Vores krybekælder er delvis åben under dele, hvor terrasser findes. Åbningerne, ca. 25 m i alt, på siderne er kun cirka 20 cm høje. Nu er der for fugtigt i krybekælderen, især denne sæson. Der er lidt skimmelvækst på pladerne, der fastgør isoleringen under husets gulv.
Nu har vi fået et tilbud fra en "ekspert", og han foreslår at lukke siderne med isodrän plader samt fugeskum (og derefter lægge plastik på jorden + installere en affugter). Så det ville blive, fra bund til top: Jorden (sand) / isodrän plader / (evt. fugeskum) / husets træbjælker. Denne "løsning" lyder ikke så holdbar, f.eks. fordi isodrän pladerne kun ville blive støttet af jorden. Pladerne ville kun blive støttet af den løse jord. De vejer ikke meget, men de vil ikke sidde rigtigt fast. Og jeg spekulerer på, om isodrän er luft-/damptæt. Flydende vand er jo ikke det samme som vand i gasform.
Jeg har uploadet nogle billeder, de er lidt dårlige, men jeg håber situationen er tydelig. Og undskyld mig, hvis jeg skrev på dårligt svensk.
Hvad synes I? Andre idéer?
Vores krybekælder er delvis åben under dele, hvor terrasser findes. Åbningerne, ca. 25 m i alt, på siderne er kun cirka 20 cm høje. Nu er der for fugtigt i krybekælderen, især denne sæson. Der er lidt skimmelvækst på pladerne, der fastgør isoleringen under husets gulv.
Nu har vi fået et tilbud fra en "ekspert", og han foreslår at lukke siderne med isodrän plader samt fugeskum (og derefter lægge plastik på jorden + installere en affugter). Så det ville blive, fra bund til top: Jorden (sand) / isodrän plader / (evt. fugeskum) / husets træbjælker. Denne "løsning" lyder ikke så holdbar, f.eks. fordi isodrän pladerne kun ville blive støttet af jorden. Pladerne ville kun blive støttet af den løse jord. De vejer ikke meget, men de vil ikke sidde rigtigt fast. Og jeg spekulerer på, om isodrän er luft-/damptæt. Flydende vand er jo ikke det samme som vand i gasform.
Jeg har uploadet nogle billeder, de er lidt dårlige, men jeg håber situationen er tydelig. Og undskyld mig, hvis jeg skrev på dårligt svensk.
Hvad synes I? Andre idéer?
Hvor længe har huset stået? Er der blevet lavet nogle ændringer for nylig? Er det blevet mere fugtigt end tidligere?
Tak for svaret! Det er lidt uklart, men sandsynligvis er halvdelen bygget omkring '95, og den anden halvdel blev tilbygget omkring 2000/2001. Vi har boet i huset i kun 1 år. Den tidligere ejer har ikke gjort noget siden 2020.D Du och 19till sagde:
En træbjælke havde 18% fugt i juni. Og også flere end 15% (kan ikke huske) sidste efterår, da vi havde en inspektion fra Anticimex. Jorden føles også fugtig. Jeg har bestilt nogle trådløse fugt-/temperaturmålere.
18% i juni i en bjælke, og I overvejer at installere affugter?L lenmo sagde:
Jeg ville have en betydeligt længere måleserie, før jeg begyndte at gøre noget, hvis der ikke allerede i dag er skimmel eller skader.
Derefter er spørgsmålet, om det er nødvendigt at bygge ind og installere affugter, eller om det er tilstrækkeligt at rydde op lidt for at få bedre luftstrøm.
tak for svaret! Der er allerede hvide skimmel på træfiberpladerne, som holder isoleringen oppe. Jeg skal købe en fugtmåler for at måle selv.Dowser4711 sagde:
18% i juni i en regel og I overvejer at sætte en affugter ind?
Jeg ville have en betydeligt længere måleserie, før jeg begyndte at gøre noget, medmindre der allerede er skimmel eller skader i dag.
Så er spørgsmålet jo, om det er nødvendigt at bygge ind og sætte en affugter, eller om det er nok at rydde op lidt for at få bedre luftstrømning.
Anticimex og den anden fyr, der kom, synes selvfølgelig, at vi skal rette det her med en affugter. Det er jo, hvad de selv sælger.
I Nederlandene, hvor jeg kommer fra, er næsten alle huse bygget med mursten eller beton, næsten aldrig træ. Så at bo i en villa på landet i Sverige er nyt for mig, kan vi vel sige.
Luften er nu meget fugtig hele natten og morgenen, og det køler af under huset. Så problemet med en bedre luftstrømning er, at det også vil tage mere fugt, der vil kondensere under huset. Jeg kan forstå denne logik i hvert fald.
Det ser ud til at være ret velventileret, men det kan være bedre, hvis det er endnu mere åbent, så det kan blæse igennem under huset. Nu kan luften måske stå stille.
jo det kan stå stille, og det blæser ikke så meget overhovedet. Vi bor ved siden af skoven, og hele området er i midten af en skov. Det blæser ikke så meget som ved siden af en mark, for eksempel. Og åbne sider findes kun hvor terrasserne er, og de er heller ikke så åbne for luft.D Du och 19till sagde:
Jeg skal begynde i hvert fald med at måle ordentligt, og jeg skal forsøge at fjerne skraldet der findes, som kan være svært at nå.
Klik her for at svare