612 læst ·
3 svar
612 læst
3 svar
Hvordan måle borehuller i bærelinje, gevindstænger.
Hej! Jeg er i gang med at rive en gammel veranda ned og sætte en ny op. Bæringen til taget har siddet med 12x60mm plugs og franske træskruer. Jeg vil genbruge disse huller (i letbeton) til den nye bæring. Jeg tænkte ganske enkelt at bore hullerne op til 14mm og indsætte M12 gevindstang med ankerlim.
Jeg overvejer, hvordan jeg efterfølgende skal måle borehullerne på bæringen for at få dem helt korrekte. Jeg kan jo måle CC-målene på gevindstængerne ret præcist, men jeg tænker, at hvis der er to millimeters fejl, så går det galt, eller tænker jeg forkert?
Jeg vil genbruge hullerne, da det er en BRF, og bestyrelsen har været nøje med, at jeg absolut ikke må lave nye huller.
Er det bare at kontrollere, at alle huller ligger i lod, tage centrumlinjen på bæringen og så måle CC-målene på gevindstængerne og håbe på det bedste, eller har I et godt trick? Jeg tænkte, at man kunne have et stykke bræt, som man måler på først og borer, og hvis det passer godt, bruger man det som bore-skabelon.
Jeg overvejer, hvordan jeg efterfølgende skal måle borehullerne på bæringen for at få dem helt korrekte. Jeg kan jo måle CC-målene på gevindstængerne ret præcist, men jeg tænker, at hvis der er to millimeters fejl, så går det galt, eller tænker jeg forkert?
Jeg vil genbruge hullerne, da det er en BRF, og bestyrelsen har været nøje med, at jeg absolut ikke må lave nye huller.
Er det bare at kontrollere, at alle huller ligger i lod, tage centrumlinjen på bæringen og så måle CC-målene på gevindstængerne og håbe på det bedste, eller har I et godt trick? Jeg tænkte, at man kunne have et stykke bræt, som man måler på først og borer, og hvis det passer godt, bruger man det som bore-skabelon.
Det er vel bare at sætte bærlenjen i vater på nå klodser eller hvor højt op den nu skal, men et stykke ud. Dutte på noget klistret på hver gevindstang og trykke brættet mod? Eller misforstår jeg dig nu? Så bruger du jo en stor skive under møtrikken så det er jo ikke livsvigtigt at det bliver på millimeteren og du skal justere et hul lidt.
Klik her for at svare