I vores kælderstue (kælder) er der lagt et flydende gulv fra 1981. Det består nedefra af betonplade, plast, celleplast, pap, fyrretræsgulv. Hele gulvet er lagt sådan, undtagen på et sted hvor trappen til overetagen befinder sig. Af en eller anden grund har dette område på ca. 1x1 meter i stedet trækonstruktioner og isolering i direkte kontakt med betonen. Naturligvis er dette begyndt at mugne, og isoleringen lugtede virkelig dårligt. Isoleringen var tør, da jeg fjernede gulvet, ligesom træreglerne føltes tørre og viste sig ved en fugtmåling at have en ret lav fugtprocent. Måske er det en gammel skade jeg har fundet, som senere har lagt sig.
Nå, det omkringliggende flydende gulv er desværre blevet lugtsmittet. Jeg har fjernet den gulvbræt, der har ligget tættest på fugtskaden. Denne har ingen synlig mugvækst, men på en del af brættet lugter det svagt af noget, der minder om muglugt. Papiret under brættet lugter dog frygteligt. Ved første indtryk er det klart mug, der lugter, men når man lugter "mere nøje" eller hvordan man nu skal sige det, står det ikke klart, at det faktisk er mug. Har haft tre yderligere personer til at lugte og konstatere den samme besynderlige lugt. Mug eller ej.
Mit spørgsmål er, kan pap bare lugte virkelig dårligt af sig selv? Og hvad gør man, hvis man ikke ser mikrobiologisk vækst hverken på brædder eller pap, men pappet lugter. Noget der kun mærkes, hvis man lugter ved gulvlisten. Ellers mærker man ingenting.
Nå, det omkringliggende flydende gulv er desværre blevet lugtsmittet. Jeg har fjernet den gulvbræt, der har ligget tættest på fugtskaden. Denne har ingen synlig mugvækst, men på en del af brættet lugter det svagt af noget, der minder om muglugt. Papiret under brættet lugter dog frygteligt. Ved første indtryk er det klart mug, der lugter, men når man lugter "mere nøje" eller hvordan man nu skal sige det, står det ikke klart, at det faktisk er mug. Har haft tre yderligere personer til at lugte og konstatere den samme besynderlige lugt. Mug eller ej.
Mit spørgsmål er, kan pap bare lugte virkelig dårligt af sig selv? Og hvad gør man, hvis man ikke ser mikrobiologisk vækst hverken på brædder eller pap, men pappet lugter. Noget der kun mærkes, hvis man lugter ved gulvlisten. Ellers mærker man ingenting.
Hvis jeg forstår dig rigtigt, så er svaret ja, det lugter dårligt? Min overvejelse skyldes nemlig, at hvis det kun er lumplugt, så kan jeg lukke gulvet og vente 2 år, indtil vi har planlagt at lægge hele gulvet om. Det lugter som sagt kun ved listerne ellers, hvis man virkelig anstrenger sig. Min frygt er, at lugten ellers skyldes skimmel. Kan lumppappens lugt altså være lig skimmel?
Klik her for at svare