Hej, har en trappe som er bygget i en vinkel ned fra mellem-etagen til kælderplan.

Den ene vange er mod ydervæggen i kælderen.

Eftersom tidligere ejere har sat en masse fuskkorsvirke op mod ydervægge, med en vis mugvækst bag disse, så vil jeg gerne tjekke, hvordan trappen ser ud mod væggen. Se billeder.

Har ikke kunnet se, hvordan trappen eventuelt er fastgjort mod væggen? Sandsynligvis hviler den på den lodrette stolpe under vangen, men også denne støtte står mod ydervæggen. Ser ingen skruer i vangen. Kan disse være skjulte i trinene, eller kan vangen være hakket på forborede skruer i væggen? Nogen der kan have en anelse?
:confused:
Hvordan skal jeg gå frem for at løsne en del af trappen på en sikker måde? Er det nogenlunde bagved, så sætter jeg en plade med tjærepap for at stoppe fremtidig fugt, tænkte jeg. Klokt?:confused:

Tak tak!
:)
Jimmy

• Trappevange og lodret stolpe mod kældervæg med skrue- og kabelrester på gulvet. Væg er flisebelagt, trappen af træ.
  • Trætrappe i en kælder med trappesider mod en ydervæg. Ingen synlige skruer i trappens side, muligvis understøttet af en lodret stolpe.
  • Trætrappe i vinkel ned til kælder med træsider, placeret mod hvid væg; ingen synlige skruer. Væg har ujævne pletter og synligt rørudtag.
Formentlig er trappen selvbærende, så den behøver ikke at være fastgjort til væggen. Da vores nye trappe (u-trappe) blev monteret, blev den monteret en sektion ad gangen, som derefter blev hægtet i hinanden. Jeg kan ikke se, om du har en L- eller U-trappe, men det kan altså være sådan, at den kun er fastgjort i toppen.

Oj...ja trappen er fæstet øverst og så er det nok en L-form da, en lang del i begyndelsen fra fæstet og nedad, så drejer den 90 grader og slutter mod gulvet. Den sidste del er den, der ses på billederne.
Spørgsmålet er, om man kan tage det stykke af, som sidder mod væggen, eller kan det være både sømmet og limet tror du? Måske bedst ikke at gøre noget uden at stikke hovedet i sandet?:confused:

Det ser svært ud. Jeg havde en lignende, men den røg faktisk ud. Vi begyndte at rive i den, men til sidst bar det ikke lønt at forsøge at lappe den sammen. Har den stået ubeskyttet mod sten, så har den suget fugt. Er der også skimmel, er det nok lige så godt at kassere den. Jeg havde overvejelser om at male og "lukke inde" lugten, men som sagt endte det med, at den røg ud. En ny trappe er jo en relativt enkel konstruktion.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.