Nu har jeg brug for lidt hjælp fra alle de kyndige mennesker på byggahus forum. Hvordan bygger jeg ved siden af skorstenen uden at risikere, at panelen antændes? Skorstenen kan blive ret varm, og jeg er i tvivl om, hvor tæt jeg kan have træpanel, og som I kan se på billede 3, har jeg svært ved at bygge noget mellem skorstenen og væggen, da jeg kun har 20 cm imellem. Kender I en smart løsning på dette lille dilemma?
Tak for jeres svar! Måske er der en skorstensfejer her på forummet, som ved mere indgående, hvordan man skal løse dette på en pæn måde? Hvad tror I om at bruge en Mineritplade mellem panelet og skorstenen? eller sætte stenplader op rundt om for at være på den sikre side. Skorstenen er kun lavet af lecablokke,
Mit tip er at kigge lidt på letbeton, lette at forme, og fugtes og limes sammen med typ kakelfix, 20 cm spalten måske en lille hvælvingnichet, til evt. fyrfadslys.
Man må have panel, men ikke bærende træbjælker, i kontakt med skorstenen.
Bliver den dog meget varm, over 80 grader, bør man nok undgå paneler af ren selvopholdelsesdrift.
Efterlad lidt sprække i stedet for at lægge panelen direkte mod skorstenen.
Da jeg havde brandsikkerhedskontrol sidste vinter, bemærkede kontrollanten også panel, der lå mod skorstenen.
Det var da en isoleret stålskorsten.
50 mm skulle der være mellem gulv- og loftbrædder og skorstenen.
Så jeg måtte save op rundt om.
Mit tip er at kigge lidt på letbeton, lette at forme til, og fugtes og limes sammen med type fliseklæb ,20 cm spalten måske en lille bue-niche, for evt. fyrfadslys.
Tak for tipset, beskriv gerne lidt mere udførligt, hvordan du tænker. Det ser ud til at være en flot løsning på det smalle rum på 20 cm. Måske sætte en plade lidt nærmere og "lime" op nogle små betonblokke, som man former til.
Min skorstensfejer tvang mig til at save spær (ikke bærende type...) af, som gik imod skorstenen. Derimod var det helt ok at have loftpanel direkte mod skorstenen i kælderen.
Det ser ud til at variere fra skorstensfejer til skorstensfejer og hvilket humør de er i.
Måske er det allerede klart, men hvis ikke, så tænkte jeg, at man sætter 50 skiver som bagstykke og 100 på forsiden. Den er let at forme, men lidt forsigtigt eftersom der kun er 20 cm at gå på. Forsiden pudses som vanligt lig muren. Det flotteste du kan gøre, synes jeg, er at lægge 10 cm på hele muren og banke pudsen af i eventuelle nicher, men det bliver jo en helt anden operation. Jeg sender lidt billeder af min egen murstykke som et eksempel.
Måske er det allerede klart, men hvis ikke, så tænkte jeg, at man sætter 50 plader som bagstykke og 100 på forsiden. Den er let at forme, men lidt forsigtigt, da der kun er 20 cm at arbejde med. Forsiden pudses som vanligt ligesom muren. Det pæneste, du kan gøre, synes jeg, er at lægge 10 cm på hele muren og banke pudsen væk i evt. nicher, men det bliver jo en helt anden operation. Jeg sender nogle billeder af min egen murstok som et eksempel.
50 plader som bagstykke og 100 på forsiden. Det bliver 150 plader. Dyrt. Besværligt at samle alle de plader, tænker jeg. Og så at håndtere så mange plader, der måske vejer 15 kilo stykket – det bliver over to ton materiale!
Ha ha, alt ligger jo i beskuerens øjne, men figuren der sidder på kaminhylden og sørger for at jeg ikke dovner er nok bekendt, tror fruen har sat ham der.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.