Sidste år limmede jeg en brandbeskyttelsesplade op i henhold til sælgerens instruktioner. Det føltes stabilt og blev godkendt af skorstensfejeren. Nu, et år senere, står pladerne pænt ved siden af, og limet ligger i skraldespanden. Se billede:
Jeg fik lidt tid til overs fra et andet projekt, så jeg tænkte på at afslutte nogle mindre projekter som dette og spartle overgange og male lidt, da jeg opdagede, at pladerne pludselig bøjede. Så jeg prikkede lidt ekstra på en af dem, og den slap helt fra væggen. Limet sad kun tilbage på kanterne af træet, der er tættest på muren på billedet. På OSB-pladen sad der ikke en atom tilbage, så jeg formoder, det er en årsag? Men samtidig var der ikke særlig meget lim tilbage på brandbeskyttelsespladerne heller, det sad snarere som en skal med få kontaktpunkter, så det slap ganske hurtigt, da jeg tog pladerne ned og prikkede lidt ekstra på limet.
Så min tanke var at skrue OSB-pladen ned og erstatte den med en gipsplade i stedet for at undgå alt organisk, men hvad mere kan jeg gøre for at sikre, at dette ikke skal gøres om igen om en tid?
Pladen er jeg ganske sikker på, at den kommer fra Jötul (jeg fik købe rester, så der var ikke nogen originalemballage), og jeg formoder, at limet hører til (en hvid plastemballage med orange klister), men monteringsvejledningen på deres side fører kun tilbage til "Tilbehørssiden", hvor der står, at pladen er verdens bedste og supernem at montere. Jeg har ikke meget mere at gå ud fra end sælgerens beskrivelse, der var "smør lim på som med fliseklæber og tryk pladen fast på væggen og se glad ud".
Nogle flere givende visdomsord om denne montering, så jeg lykkes bedre?
Du har vel to alternativer?
1, Gøre som de foreslår, altså svine og være glad.
2, Whatever.... (summon Shiva)
.
.
.
.
3, Afvente ekspertise som vil blive formidlet her.
Hvis det ikke var tydeligt nok, så har jeg allerede prøvet alternativ 1 (lime på og se glad ud) og det var da det endte som på billedet efter godt og vel 1 år
Kan vel svare på spørgsmålet selv nu efter at have fået fat i en fyr på Jötul, som havde lidt bedre styr på det end den svenske forhandler. Ifølge ham er limet, der følger med, ikke særligt godt, og han anbefalede i stedet Tec 7. Problemet bliver dog for mig, at skorstensfejeren insisterede på, at det medfølgende lim skulle bruges for at opretholde korrekt varmebeskyttelse, og eftersom skorstensfejeren har monopol på alt, der har med skorstenen at gøre, kan jeg ikke gøre andet end at prøve igen, men med gips som grund i stedet for OSB (selvom det ville fungere uanset underlag). Jötul-fyren foreslog også et par skruer, men det var et bestemt NEJ fra skorstensfejeren der. Man kunne også prøve med fliseklæb som lim, og den del havde skorstensfejeren i det mindste ingen vrede meninger om.
Men hvordan ved skorstensfejeren hvilket lim du har brugt så? Det primære er vel, at pladerne sidder der. Hvordan de er fastgjort kan formodentlig ikke være vedkommendes afdeling.
Et vildt gæt er, fordi limen er falukorvsfärgad, og pladerne er lysegrå. Det kan ses på 18 mils afstand, hvordan det er limet, da det originallimen skal påføres med en tandet fixskraber, så i mit tilfælde presses det ud på hele langsiden af pladen.
Skorstensfejeren, der godkender dette, er venlig og alt, men meget omhyggelig, og mit byggeri er indtil videre kun mundtligt godkendt, da tagsikkerheden skal godkendes næste år (omlægning af tag), og først derefter får jeg på papir, at alt er godkendt. Så jeg tør ikke satse på en løsning, som skorstensfejeren vil klage over.
Er det en kalciumsilikatplade? Det måske står i tråden et sted. Jeg skruede en sådan fast bag vores kamin. Jeg placerede skruerne, så de ikke tog så meget stråling. Skorstensfejeren godkendte dette uden problemer.
Er det en kalciumsilikatplade? Det står måske i tråden et eller andet sted. Jeg skruede en sådan fast bag vores kamin. Jeg placerede skruerne, så de ikke tog så meget stråling. Skorstensfejeren godkendte dette uden problemer.
Ud fra udseendet at dømme er det en kalciumcilikatplade, ja.
Ja, jeg må jo skjule alt bag farve og spartelmasse og gøre det pænt bagefter, og jeg tror ikke, at skorstensfejeren ville bemærke, hvis jeg brugte noget andet nu, når der skal gøres et nyt forsøg. Men da det var aktuelt i forbindelse med inspektionen af kamininstallationen, blev mange af mine overvejelser og forslag afvist. Blandt andet skruer, konstruktionslim og også andre varianter af plader (minerit/ligende).
Men som sagt, jeg har allerede limet nu, så for husfredens skyld gør jeg et nyt forsøg med det bare.