Hallo, har bygget en boghylde i 16mm, og skal montere bagstykket som er 4mm fyrretræsfinér.

Jeg tænkte at lime finérpladen og holde den på plads med 35mm dykkere. Men jeg prøvede nu at sømme med dykkerpistolen, og hver eneste dykker sprækker MDF'en. Forstod at det kunne være svært, da MDF er følsomt i "endetræet". Hvad gør man så? Tvinge går jo ikke i disse dimensioner.

Har tidligere skruet (forboret) og limet, når jeg har lavet kasser i finér, men 4mm finér er ikke meget at sætte en skrue med forsænket hoved i. Kan man lime og så bruge montageskruer med stort fladt hoved, mens limen tørrer, for derefter at fjerne skruen?

Eller bare bruge monteringslim, der ikke kræver pres på samme måde som almindelig trælim?

Det burde være et almindeligt problem...

Prøvede forresten at håndsøm "almindelig" 1,2x20 dykkert nu i endetræet hvilket gik udmærket. Måske man springer limet over og bare håndsømmer bagstykket? Med den ulempe at man mister bæreevne i hylderne når de kun er fastgjort i gavlene.

Eller skaffe 15-20 mm dykkert til pistolen og bruge trælim, så dykkert, kan næppe sprække mdf som 35mm dykkerterne gør.

Senest redigeret:
  • Synes
aner43
  • Laddar…
Prøvede 15mm dyckert direkte i endetræ, og det kan stadig sprække lidt, sandsynligvis mindre hvis dyckerten først skal passere krydsfineret men stadig irriterende.

Sådan ser det altså ud. Nu hvor jeg har stillet hylden på bagstykket har jeg stor lyst til bare at vende den, lime bagsiden, så lægge den på bagstykket igen, hylden er jo tung, men ikke tung nok til at skabe godt tryk kun med tyngdekraften.

• En træreol med hylder, placeret på et gulv ved siden af tæppe. Reolen mangler bagbeklædning og er klemt fast med en stor klemme.
Lim og hold med hæftepistol

• Synes
Alko
  • Laddar…
Jeg ville lime bagkanten på stommen og samtlige hyldebunde, derefter fastgøre med et passende antal dyknagler (20mm) for at have et tryk, mens limen tørrer. Det bliver stabilt.

• Synes
Alko
  • Laddar…
Jeg ville have brugt klemme eller superlim. Klemme med mellemstykker og en "jigg" som gør det lige. Superlim med nogle dråber som hæfter med håndtryk og derefter får trælimen tid til at tørre. Efter at limen er tørret, kan man forbore til andre fastgørelsesmetoder, men jeg ved ikke, om det gør nogen forskel, når limen først er tørret?

Cheesen
A Alko sagde:
Prøvede 15mm dyckert direkte i endetræ, og det kan revne lidt alligevel, sandsynligvis mindre hvis dyckerten først skal passere krydsfineren men det er stadig irriterende.

Sådan ser det altså ud. Nu hvor jeg har stillet hylden på bagstykket har jeg god lyst til bare at vende den, lime bagsiden, så lægge den på bagstykket igen, hylden er jo tung, men ikke tung nok til at give godt tryk bare med tyngdekraften.
nok rækker tyngdekraften hvis underlaget er plant og hylden er lige. Hvis du føler at det er for lidt kan du vel lægge vinterhjulene ovenpå.

• Synes
Alko
  • Laddar…
K
Den der kan jo tvinges så godt som overhovedet muligt. Læg et par reglar at tvinge på, så får du bedre tryk over hele hylden.

Tak for alle tips. Havde en god hæftemaskine liggende, så det blev limme og hæfte. 4mm plyfa er jo ikke så stærkt, så det var let at holde den lidt buede plade nede. Stifterne er kun 8mm, men sidder rigtig godt, mens limen tørrer. Føles meget stumt og godt.

• Synes
Tintin24 og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.