4,654 læst ·
8 svar
5k læst
8 svar
Fremstille vangeelementer af sammenlimet krydsfiner og MDF
Har planer om at bygge en trappe selv. Jeg har læst utallige tråde, der fraråder at købe trapper, men jeg har besluttet mig for at prøve.
Jeg har kigget på limtræ, men da jeg vil lave en trappe med underliggende vang, bliver det ca. 400 mm bredde for at kunne save ud til trinene. Derfor har jeg overvejet selv at lime 3 stk. 12 mm krydsfiner og derefter beklæde dette med 6 mm MDF (for at få flot finish ved lakering).
Hvad siger I om bæreevnen på denne konstruktion? Er der brug for hårdt tryk ved sammenføjning af krydsfinerne for at dette skal blive tilstrækkeligt stærkt, og har I i så fald tips til, hvordan jeg skal opnå nødvendig pres. Jeg mangler adgang til andet end tvinger.
Taknemmelig for hjælp!
Jeg har kigget på limtræ, men da jeg vil lave en trappe med underliggende vang, bliver det ca. 400 mm bredde for at kunne save ud til trinene. Derfor har jeg overvejet selv at lime 3 stk. 12 mm krydsfiner og derefter beklæde dette med 6 mm MDF (for at få flot finish ved lakering).
Hvad siger I om bæreevnen på denne konstruktion? Er der brug for hårdt tryk ved sammenføjning af krydsfinerne for at dette skal blive tilstrækkeligt stærkt, og har I i så fald tips til, hvordan jeg skal opnå nødvendig pres. Jeg mangler adgang til andet end tvinger.
Taknemmelig for hjælp!
Handler ikke om pengene. Vidste ikke, at det hed Kertobalkar, men tænkte, at produktet burde findes. Det jeg nu sætter spørgsmålstegn ved, er bare hvordan overfladefinishen bliver ved sprøjtemaling af kertobalkar. Fandt nemlig kun 45 mm kerto, og hvis jeg beklæder dem med 6 mm MDF, bliver det 57 mm bredde på bjælkerne, hvilket jeg synes er lidt groft.
Derefter undrer jeg mig over, om jeg er på rette spor? Er det fornuftigt at bygge vangstykkker af det materiale?
Derefter undrer jeg mig over, om jeg er på rette spor? Er det fornuftigt at bygge vangstykkker af det materiale?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
For at lime dette bør du have en limpres, men det er jo ret store stykker.
Men det bliver vel ret lange stykker, er det en helvåningstrappe så bliver det vel omkring 4 meter og så er det sandsynligvis umuligt at få fat i en limpres.
Men hvis det bliver 4 meter, hvordan samler du plywooden? Bliver det sådan at bæreevnen kun regnes som 24 mm?
Hvis du fortsætter med limtræsvejen og limer på trekanter til trinene i stedet for at save væk?
Protte
Men det bliver vel ret lange stykker, er det en helvåningstrappe så bliver det vel omkring 4 meter og så er det sandsynligvis umuligt at få fat i en limpres.
Men hvis det bliver 4 meter, hvordan samler du plywooden? Bliver det sådan at bæreevnen kun regnes som 24 mm?
Hvis du fortsætter med limtræsvejen og limer på trekanter til trinene i stedet for at save væk?
Protte
Bøjede vangstykker laves i sammenlimet krydsfiner, så det burde ikke være et problem. Jeg ville ikke købe bygkrydsfiner, men mindst konstruktionskrydsfiner eller måske birkekrydsfiner. Skru midlertidigt mens limet tørrer og fjern dem derefter. Jeg ville tænke på at have åretegningen i pladen parallelt eller 90 grader med vangen. Det bliver rigtig stabilt.
Tak for alle tips! Måske skulle jeg have tilføjet, at det er en u-trappe med kappede hjørner. Så den længste vang bliver 1,8 m.
Føler spontant selv, at dette må blive stabilt, men ville få en anden persons syn på det.
Tak for tipsene om at skrue sammen! Da jeg har tænkt at beklæde med mdf, er hullerne ikke noget problem. Men hvor tæt tør jeg skrue uden at ødelægge holdbarheden? Dette burde vel give tilstrækkeligt tryk, så jeg kan undvære tvinger.
Hvad angår lim, så er det vel PU-lim, der gælder?
Føler spontant selv, at dette må blive stabilt, men ville få en anden persons syn på det.
Tak for tipsene om at skrue sammen! Da jeg har tænkt at beklæde med mdf, er hullerne ikke noget problem. Men hvor tæt tør jeg skrue uden at ødelægge holdbarheden? Dette burde vel give tilstrækkeligt tryk, så jeg kan undvære tvinger.
Hvad angår lim, så er det vel PU-lim, der gælder?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
PU-lim har den egenskab, at det skummer/udvider sig og kræver højere presstryk/tættere mellem skruer/tvinger end almindelig hvidlim.
Brug almindelig hvidlim, det er jo indendørs og tørt lokale.
Protte
Brug almindelig hvidlim, det er jo indendørs og tørt lokale.
Protte
Selvbygger
· Stockholm
· 10 287 indlæg
Læg gerne en byggetråd op, hvis du går i gang med at bygge. Jeg overvejer selv lidt at lave en trappe med underliggende vangere.
Lover byggetråd når jeg begynder. Tak for hjælpen!
Klik her for at svare