Hej alle sammen,
jeg skal bygge et gæstehus med en bærende konstruktion af limtræssøjler og finértræsbjælker. Jeg havde tænkt at bestille søjlerne bearbejdede fra Moelven, med udsparinger til bjælker og glaskassetter CNC-fræset på fabrikken. Men nu viser det sig, at leveringstiden er urimeligt lang, så jeg overvejer at lave udsparingerne i bjælkerne selv.
Udsparinger skal laves i 160x160 mm søjler, som er ca. 3,5 meter lange (dvs. tunge og besværlige). Udsparingerne skal være 300 mm høje og 45 mm dybe.
Hvilken metode ville imødekomme følgende ønsker bedst?
- Høj præcision. Vil selvfølgelig have en tæt og nøjagtig pasform mellem søjler og bjælker.
- Værktøj. Jeg har ikke adgang til et snedkerværksted og har brug for at udføre arbejdet med håndværktøj/kapsav/bordsav eller andet, der er rimeligt transportabelt.
- Effektivt. Der er i alt omkring 60 udsparinger, der skal laves, og jeg ønsker ikke at bruge hele sommeren på dette trin, så hvordan kan man gøre arbejdet effektivt ved hjælp af skabeloner osv.?
Hvad siger I? Save, fræse eller noget andet?
jeg skal bygge et gæstehus med en bærende konstruktion af limtræssøjler og finértræsbjælker. Jeg havde tænkt at bestille søjlerne bearbejdede fra Moelven, med udsparinger til bjælker og glaskassetter CNC-fræset på fabrikken. Men nu viser det sig, at leveringstiden er urimeligt lang, så jeg overvejer at lave udsparingerne i bjælkerne selv.
Udsparinger skal laves i 160x160 mm søjler, som er ca. 3,5 meter lange (dvs. tunge og besværlige). Udsparingerne skal være 300 mm høje og 45 mm dybe.
Hvilken metode ville imødekomme følgende ønsker bedst?
- Høj præcision. Vil selvfølgelig have en tæt og nøjagtig pasform mellem søjler og bjælker.
- Værktøj. Jeg har ikke adgang til et snedkerværksted og har brug for at udføre arbejdet med håndværktøj/kapsav/bordsav eller andet, der er rimeligt transportabelt.
- Effektivt. Der er i alt omkring 60 udsparinger, der skal laves, og jeg ønsker ikke at bruge hele sommeren på dette trin, så hvordan kan man gøre arbejdet effektivt ved hjælp af skabeloner osv.?
Hvad siger I? Save, fræse eller noget andet?
Karrock
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 064 indlæg
Karrock
Renovatør
- Västra Götaland
- 1,064 indlæg
Hvad er det tredje mål? Søjlenes bredde, så 300*45*160? I så fald ville jeg save (rygsav, håndcirkelsav). Er det en mere indviklet udsparing, ville jeg bruge håndoverfræser. I begge tilfælde gøre det lidt stramt, og derefter justere overfladen med stemmejern, indtil det passer som du ønsker.
Ja, præcis, 300x45x160. Så hvis jeg skal save, skal snittet være 160 dybt, alternativt 80 hvis jeg saver fra begge sider. Hvordan tænker du, at jeg gør det med en cirkelsav, de kan vel næppe klare sådanne dybder?Karrock sagde:
Jo, det ville jo fungere, men ret kedeligt når det er mange udskæringer, der skal laves.Z z_bumbi sagde:
Hvad tror I om en sværdssav, som denne? Det burde jo være ret let at bore et hul og så køre.
https://www.toolab.se/festool-svard...uRvJa9mQ73yJwz3pcvbnSJQfnPkwPNWAaAhAwEALw_wcB
Karrock
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 064 indlæg
Karrock
Renovatør
- Västra Götaland
- 1,064 indlæg
Fræsende. Regner du med at få brug for den til flere ting? Ellers får du en fin Husqvarna batterimotorsav for halvdelen af den pris. Det spiller ikke så stor rolle, hvad du fjerner materialet med, hvis du vil have en fin pasform, må du regne med at afslutte med stemmejern eller eventuelt forsigtigt med fræser.
Nej, den bliver nok en hyldevarmer, men man kan jo leje den for nogle hundrede kroner https://www.hyreshuset.se/produkt/svardsagKarrock sagde:
Må se, hvor godt det bliver og fræse efter behov.
Er det at fræse ud i søjlen til bjælker, der skal ind i udtag? I så fald gjorde jeg det med en rundsav i mine søjler til udestuen. Indstil dybden på rundsaven og sav en masse lameller. Jeg prøvede dybden på et prøveemne, så det blev den rigtige dybde. Disse lameller slår man væk med en hammer og derefter jævner man med et stemmejern, og til sidst sliber man overfladen, så den bliver jævn.
Her er en film, der viser, hvordan man gør. Jeg lavede mange flere lameller, da jeg ikke er lige så dygtig med stemmejernet.
Jeg havde ingen jigg, men satte en klods på søjlen med en tvinge som støtte til rundsaven, så jeg savede lige og ikke for langt ind i søjlen.
Her er en film, der viser, hvordan man gør. Jeg lavede mange flere lameller, da jeg ikke er lige så dygtig med stemmejernet.
Jeg havde ingen jigg, men satte en klods på søjlen med en tvinge som støtte til rundsaven, så jeg savede lige og ikke for langt ind i søjlen.
Klik her for at svare