BirgitS
Vådrumsmåtter er helt tætte. Ligesom tætningslag med klinker på.

Fint, så har jeg fået to svar indtil videre! Hvis jeg opsummerer det hele, går begge ud på at have i en del diffusionsåben og i den anden del ikke, det som adskiller er så overfladerne!

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
En mekanikers tanker. Kan det være fornuftigt at markisolere for eksempel 10 cm tykt ca. 60 cm bredt rundt om garagens ydervægge, hvis der er plads til det?
Man kan også sætte isolering på sokkel og afdække den med metalplade og cementplade.

J Jochi sagde:
En mekanikers tanker. Kan det være fornuftigt at markisolere eksempelvis 10 cm tykt ca. 60 cm bredt rundt om garagens ydervægge hvis der er plads til det?
Man kan også sætte isolering på soklen og dække det med plade og cementplade.
Lyder som en anden vinkel😀Men er måske ikke helt med på, hvad du mener!
Isolere på ydersiden 60cm, mener du så der hvor soklen slutter eller ydervæg? Isolere på ydersiden er nok en god løsning!
Men hvordan tænkte du bundfladen på indersiden? Videre indervægge med henblik på isoleringen der med tanke på tætningslaget og låse fugt inde mellem de forskellige sider! Ja, jeg tager gerne imod gode forslag, men måske ikke altid at man forstår, hvordan det menes direkte😀

R Rättochfel sagde:
Lyder som en anden vinkel😀Men er måske ikke helt med på, hvordan du mener!
Isolere på ydersiden 60cm, mener du der hvor soklen slutter eller ydervæggen? Isolere på ydersiden er nok en god løsning!
Men hvordan tænkte du på gulvfladen på indersiden? Videre med indvendige vægge angående isoleringen der med tanke på tætningslaget og at låse fugt inde mellem de forskellige sider! Ja, jeg tager gerne imod gode forslag, men måske forstår man ikke altid hvordan det menes med det samme😀
Der er ikke meget at gøre ved gulvet med tanke på den lave rumhøjde, andet end tykt tæppe. Lav gulvtemp. nærmest ydervæggene forbedres ved lav udetemp (under 8 C) gennem to tiltag

- at udvendigt isolere soklen og dække den med plade og skivemateriale,
- at markisolere rundt om huset for at begrænse lav gulvtemp. i randzonen.
Marktemp. under gulvet ligger nok størstedelen af året mellem 8 til 10 C undtagen nærmest yderkanterne (randzonen) hvor det bliver lavere temp om vinteren. Det forbedres ved markisolering.

Fint, tak, så forstår jeg tankerne! Bare det er jo godt😀Siden er det ikke et fladt tag men det har en vinkel og jeg kan bygge "opad", måske at det så vil påvirke fuld højde i yderkanten af rummet! Men lægge 10cm isolering på gulvet på indersiden? Synes at det der frigolit/cement virker til at holde kulden godt ude!

R Rättochfel sagde:
Fint, tak, så forstår jeg tankerne! Bare det er jo godt😀Dernæst er det ikke fladt tag, men det har en vinkel, og jeg kan bygge "opad", måske vil det så påvirke fuld højde i yderkanten af rummet! Men lægge 10cm isolering på gulvet indvendigt? Synes at det der frigolit/cement ser ud til at holde kulden godt ude!
Tror det er en god løsning, men jeg er ikke bygningsingeniør

Du kan ikke lægge en plade eps eller eps-beton? Selvfølgelig mister du lidt gulvhøjde, men du får bedre isolering nedad.

Jeg ved, at dette er kontroversielt, men mange huse er bygget sådan inkl. vores. Nu konverterer vi vores garage med mere uisoleret plade til beboelsesområde og vil gøre det samme der.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
C
Super
C cpalm sagde:
Det plejer at blive kaldt tjäl- eller randisolering, men er nok først og fremmest et supplement til isolering under gulv/plade.
[link]
, tak, så blev det fremragende forklaret, den forstår jeg endda😀 Det var en ny vinkel, interessant!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.