Hej!
jeg har læst om, at man tidligere brugte trykt træ til syld, og jeg vil kontrollere, hvad jeg har.
Så nu kommer mit pinlige amatørspørgsmål: hvor sidder den? :o
Jeg har et hus fra 72 med muret kælder!
Jeg har revet væggene i det eneste indrettede rum, og det eneste jeg kan se indefra er råspont, der ligger direkte på de murede vægge med en sort syldpap imellem.
Dette rum var fugtskadet, og jeg har fjernet alt organisk, og i sommer drænede vi, men kælderen lugter stadig muggent, og nu begynder jeg at føle mig lidt opgivende!
Værd at nævne er, at vi har kørt med vv hele sommeren, så det har været koldt i kælderen!
Hvad tror I om mit lugtproblem?
Mvh en forvirret relativt nybagt husejer!

Jeg kan ikke hjælpe dig direkte, men fotos er altid gode til at vise, hvordan det ser ud.
En fugtig tryckt syll kan lugte ret muggent og lidt skarpt.

• Synes
MTech
  • Laddar…
Godt billede tak for det :thumbup:
Angående ventilation så er der tilluft i fyrrum og bryggers og selvtræk gennem ventilationskanaler i skorstenen i fyrrum og pejsestue!
Bryggerset skal have en pax ventilator for det føles jo helt forkert med kun tilluft der!
Der bliver jo meget høj luftfugtighed med al den varme luft, der strømmer ind om sommeren og køles ned.
Det er besværligt med kælder :confused:

Ja, om sommeren er der i princippet ingen ventilation overhovedet, når der er selvtræk. Kedlen fyres heller ikke så ofte, at det hjælper.

Et råd kan være at overveje en ventilator både i bryggerset og i kælderstuen.

Ignorer ventilatoren og sæt en luftaffugter i stedet.

Affugter har jeg Mitsubishis testvinder, og den fungerer rigtig godt! Tørrer virkelig meget fugt især på regnfulde dage denne sommer!
Jeg har kigget lidt ekstra, og hvad jeg kan se, så er syllen ikke i trykt træ, og den ser tør og fin ud! Skal sende et billede senere i aften.
Dog er der kommet saltudfældninger øverst på muren efter vi blev færdige med dræneringen? Skyldes det, at væggen er tørret op?
Mvh

Lugten er så godt som væk efter at jeg satte affugteren i gang :thumbup:
Men jeg har et spørgsmål her om den relative luftfugtighed: Sætter jeg den på 60%, så arbejder den i princippet døgnet rundt, men sætter jeg den på 70%, behøver den ikke arbejde nær så meget!
Synes I, jeg skal lade den køre ned til 60%?
Mvh

Jeg er meget imod alle løsninger, der taler om ventilation ind i en kælder, især om sommeren. Hvis du stiller en fugtmåler i kælderen, vil du forstå hvorfor, hvis du åbner et vindue eller en yderkælderdør en almindelig sommerdag midt på dagen og lader den varmere udeluft komme ind i en kold kælder. Derefter lukker du døren og ser, hvad der sker med fugtmåleren. Den varme luft nedkøles, og varm luft kan bære mere vand end kold luft. Det, der således sker, er, at den ikke kan bære vandet, men det udfældes som kondens = luftfugtigheden stiger. Der skal en voldsom ventilation til for at kunne tørre den kondensudfældning ud med luftbevægelse...

Omkring 75% begynder risikoen for, at skimmel vågner til live og trives. Så ved du ikke, hvor præcist din luftaffugter måler. Jeg ville ikke lægge mig på 75% fx, men måske 70 for at være på den sikre side. Hvis kælderen er fugtig nu, kan det dog være godt at køre i et stykke tid på lavere niveau og tørre kælderen ordentligt ud.

Du siger, at I har fjernet organisk materiale, gælder det også kælderloftet? Eller er der træpanel eller andet i loftet? Hvis der har været fugtproblemer i kælderen, kan lugten være gået op i remmen eller isoleringen i loft/gulvbjælkelaget. Selv om man har løst hovedårsagen, kan lugtforurenet materiale stadig være tilbage, og så kan det være værd at leje en ozonmaskine og ozongase kælderrummet en weekend eller en uge og se, om det hjælper.

Held og lykke, dræning, væk med organisk materiale og kontrol med luftfugtigheden er gode skridt fremad, I har gjort helt rigtigt indtil nu!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.