Vi er i færd med at bygge en overetage på vores hus, og jeg sidder og overvejer, hvordan vi skal konstruere mellemgulvet for at få et så stumt og stille gulv som muligt (vi vil have køkkenet på overetagen).

Jeg mistænker, at det bedste er, hvis man får ind en luftspalte mellem etagerne, men så handler det måske i praksis om to bjælkelag? Er der nogen, der har en idé?

To bjælkelag behøver du ikke bygge. Derimod er det ønskværdigt at komme op i dimension (tykkelse) på bjælkelaget. Når man bygger lydisolerede konstruktioner, samarbejder samtlige bygningselementer til en endelig reduktionsværdi.

Hvis vi koncentrerer os om netop bjælkelaget som en del af konstruktionen, er de tre afgørende parametre, der samarbejder; MASSE, LUFTSPALT og FRIKOBLING. Jo "højere værdi" på disse parametre, desto bedre forudsætninger gives for at opnå en lyddæmpende konstruktion. Dette kan beregnes, og der findes også praktiske anvendelser, som med fordel kan bruges ved ikke-kritiske udførelser.

Eftersom der allerede findes et bjælkelag, kan dette forstærkes for at øge luftspalten. Felterne fyldes med løst pakket "let" isolering (20 - 30 kg/m3) til 2/3. Ovenpå bjælkelagets regler lægges trinlydsstrimler af typen sylomer / polyuretan, som udgør den frikoblende funktion i bjælkelaget. Ovenpå dette flydes gulvspån eller endnu bedre ceminwood. Ovenpå dette skrue-limes 2 lag gulvgips (behøves ikke ved ceminwood). Ovenpå dette den endelige gulvbeklædning.

Obs! det er utroligt vigtigt, at hele den flydende gulvkonstruktion ikke har nogen stiv forbindelse med de omgivende vægge, gennemføringer osv.

Med denne fremgangsmåde behøver du ikke foretage nogen ændring af det eksisterende loft i etagen nedenunder.

Edit: Husk at tætne omkring alle sprækker og gennemføringer med aldersbestandig elastisk fugemasse.

Senest redigeret:
  • Synes
raspen86 og 2 andre
  • Laddar…
Utroligt godt svar! Jeg er ikke helt bekendt med alle materialerne, men jeg må studere dem nærmere. Flydende gulve lyder dog lidt skræmmende. Da jeg er utrolig musikinteresseret, har jeg brug for utroligt stabile gulve for at få højttalerne til at yde maksimalt. Men hvis jeg forstår dig rigtigt, er det sådan, vi opnår luftspalten.

Det er sandsynligt, at vi alligevel skal udskifte bjælkelaget, i og med at køkken og WC skal op på overetagen.

Hvis du vil opnå et godt lytteomgivelser, hvor højttalerne skal "præstere til max," indebærer det især en god rumakustik (ikke at forveksle med lydisolering her). Det betyder først og fremmest et godt frekvenssvar og en jævn decaying (efterklangstid). Jo mere du lydisolerer konstruktionen, desto større problemer vil lytterummet udvise, især i bassen.

Hvad angår lydisoleringen, er kæden aldrig stærkere end sit svageste led, dvs. vægge, døre osv. skal matche hinanden i Rw (lydreduktion). Den konstruktionsløsning, jeg foreslog ovenfor, viser selve princippet. Øger du massen på det flydende gulv (fx. med ceminwood) og luftspalten, øges lydreduktionen.

Ved opførelse af lydstudier fx. anvendes mange gange 2 lag ceminwood med dæmpelim imellem, hvilende på gummiisolatorer. Ved mere kritiske installationer støbes en betonplade, der hviler på fjedre - ja, du forstår princippet.

Edit: Trinlydsstrimlerne i polyuretan er ikke at forveksle med underlagsfoam og lignende produkter.

Senest redigeret:
Nu har jeg haft muligheder for at læse lidt mere om de produkter, du nævnte, Björn. Egentlig havde jeg ikke tænkt at bringe de audiofile dele op her, men lige i dette spørgsmål er jeg bange for, at der kan være lidt af en modsætning.

Sagen er den, at jeg vil kombinere mit lytterum med fællesrummet, som vender mod et køkken i en åben planløsning. I underetagen kommer vi til at have soveværelser, og jeg er vant til at lytte HØJT.

Jeg er ofte nede i kælderen og lytter efter, hvilke lyde der spreder sig nedad i huset, ikke helt overraskende er det trinlyde og bas fra musikken. Min tanke var, at netop den allermest lavfrekvente bas ikke ville være muligt at gøre så meget ved. Uden at jeg mere må fokusere på trinlyde.

Da jeg i øjeblikket spiller på et par store gulvhøjtalere, var min tanke at bygge et så stabilt gulv som muligt. Så er tanken også at støbe gulvvarme under gulvet, men det er måske ikke et problem, selvom man frikobler overgulvet? Måske er det endda et plus for at få gulvet rigtig stabilt?

Hvordan mener du, at man løser frikoblingen mod vægge og væglister? Efterlader man en lille sprække imellem?

Nu hælder det i hvert fald til, at jeg ikke går med den flydende variant og i stedet satser på vellyd på overetagen. Jeg bilder mig ind, at den flydende variant vil bygge for meget højde.

Ikke en spritny tråd, men da vi er i en lignende situation, tænkte jeg se, om jeg kunne få nogle råd.

Vi har ét massivt fyrretræsgulv på gulvbjælker, der ligger cc 40 på overetagen, men er bekymrede for dårlig lydisolering. Vil følge Björn Melanders fremragende vejledning ovenfor, men undrer mig over følgende:

Kan man lægge almindelig gulvgips i stedet for ceminwood på reglerne? Indser, at det bliver dårligere, men lettere at få fat i osv. Indser, at gulvgips ikke bærer direkte på reglerne, men fyrretræsgulvet kommer jo ovenpå og burde tage sig af bæreevnen.

Altså: regler + trinlydsbånd + gulvgips + pap? + skruet fyrretræsgulv gennem gipsen ned i reglerne.

Kan det fungere? Eller går hele effekten tabt på grund af skruerne ned i bjælkelaget?

Tak på forhånd

Ja, vores byggeri begynder at nærme sig sin afslutning, og jeg begynder at indse, at dette med spørgsmålet om lyd ikke er let at besvare. Det afhænger helt af, hvad du vil isolere imod. Hvad skal du bruge førstesalen til? Hvad er det for et loft i underetagen?

Vil undgå at få trinstøj mm fra overetagen. Børneværelse deroppe, spisestue nedenunder ;-)

Loftet i underetagen skal vi lave om, og der havde vi tænkt os gips skruet i spredt panel, men vi er åbne for andre løsninger, hvis der findes mere passende fra et lydisoleringsperspektiv?

• Synes
Narren666
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.