15,546 læst ·
45 svar
16k læst
45 svar
Hvordan kløver jeg brættet på længden?
Er der trangt for tvinger plejer jeg at stoppe og flytte tvingen til bag saven. Måske ikke godt nok til finsnedkeri, men fint nok til trykimprægneret.
Det du forsøger at gøre er noget, jeg konsekvent undgår at gøre med skinnen. Jeg bruger kun skinnen, når jeg har en flad overflade for hele skinnen, ellers er der risiko for problemer, både at det bliver skævt, og at skinnen vipper, og så risikerer saven at klemme i materialet.
Som allerede foreslået, brug sideanslaget, det fungerer udmærket til alt, der ikke er finsnedkeri.
Som allerede foreslået, brug sideanslaget, det fungerer udmærket til alt, der ikke er finsnedkeri.
jeg tror vi taler lidt forbi trådskaberen her.
Af billedet i første indlæg tyder jeg det som at TS har købt en Dewalt dyksav med tilhørende skinne. jeg har ikke styr på detaljerne for disse, men de dyksave jeg har set har ikke paralleltanslag. Heller ikke er der nogen "slids" til at montere et paralleltanslag.
Skinneskinner til dyksave har et spor på undersiden af skinnen, hvor du skyder ind specielle tvinger (se https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-klyver-jag-braedan-pa-laengden.496778/post-5360991)
som altså ikke er i vejen for saven, da de er helt og holdent på undersiden.
Ofte behøves skinnen ikke tvinges, det er nok at man lægger den på det som skal saves, den eneste kontakt mellem det savede og selve saven er klingen, saven glider på skinnen og ikke på træstykket.
Alle dyksave har som grundfunktion, at du kan indstille savdybden temmelig nøjagtigt. Justér dybden, så den skærer igennem med nogle millimeters margen.
Af billedet i første indlæg tyder jeg det som at TS har købt en Dewalt dyksav med tilhørende skinne. jeg har ikke styr på detaljerne for disse, men de dyksave jeg har set har ikke paralleltanslag. Heller ikke er der nogen "slids" til at montere et paralleltanslag.
Skinneskinner til dyksave har et spor på undersiden af skinnen, hvor du skyder ind specielle tvinger (se https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-klyver-jag-braedan-pa-laengden.496778/post-5360991)
som altså ikke er i vejen for saven, da de er helt og holdent på undersiden.
Ofte behøves skinnen ikke tvinges, det er nok at man lægger den på det som skal saves, den eneste kontakt mellem det savede og selve saven er klingen, saven glider på skinnen og ikke på træstykket.
Alle dyksave har som grundfunktion, at du kan indstille savdybden temmelig nøjagtigt. Justér dybden, så den skærer igennem med nogle millimeters margen.
Tror ikke at jeg fik med noget. Skal tjekkeMathiasS sagde:
Det du forsøger at gøre er noget jeg konsekvent undgår at gøre med skinnen. Jeg bruger kun skinnen når jeg har en plan overflade for hele skinnen, ellers er der risiko for problemer, både at det bliver skævt og at skinnen vipper og så risikerer saven at klemme i materialet.
Som allerede foreslået, brug sideanslaget, det går fint til alt som ikke er finsnedkeri.
Hvis du ikke har og det ikke er muligt at købe til, så skaf bare en billig rundsav, hvad som helst fungerer til at kløve, hvis du ikke har snedkerkrav til præcisionen.M Förstagångsköparen sagde:
Jeg bruger ikke min dyksav til disse opgaver, har en separat rundsav til dette.
Jeg saver ofte brædder med skinnen. Man skal klodse op under på passende måde med bræddestykker af samme dimension. Evt. bruge dobbeltklæbende tape hvis det er mindre stykker, der skal saves (tænk på kastrisikoen).
Tænk også på at det ikke er muligt at kløve med en fintandet savklinge.
Tænk også på at det ikke er muligt at kløve med en fintandet savklinge.
Skinnen gør sig bedst på plademateriale. 👌MathiasS sagde:
Det du forsøger at gøre er noget jeg konsekvent undgår at gøre med skinnen. Jeg bruger kun skinnen når jeg har en flad overflade til hele skinnen, ellers er der risiko for problemer, både at det bliver skævt og at skinnen vipper og så risikerer saven at klemme i materialet.
Som allerede foreslået, brug sideanslaget, det fungerer udmærket til alt der ikke er fintræarbejde.
På fladt og stabilt underlag.
Tvingerne virker vel? Det letter, hvis du har nogle rester til at lægge dele af skinnen på, men klem brættet fast under skinnen og sav langs kanten af skinnen. De fleste rundsave saver 2-3 cm fra kanten, så læg skinnen halve brættet plus den afstand, som du måler på saven. Lav nogle test på en anden bræddestykke først.M Förstagångsköparen sagde:
Det er næsten umuligt at få skinnen fastspændt uden at den hælder lidt, hvis man ikke har et jævnt underlag under hele skinnen.Z z_bumbi sagde:Tvingen funker vel? Det letter, hvis du har et overskudsstykke at lægge dele af skinnen på, men klem brættet fast under skinnen og sav langs kanten af skinnen. De fleste rundsave saver 2-3 cm fra kanten, så læg skinnen på halv brættet plus den afstand, du måler på saven. Lav nogle tests på et andet brædstykke først.