15,549 læst ·
45 svar
16k læst
45 svar
Hvordan kløver jeg brættet på længden?
Ok tak! Jeg vil teste dette! Men for at undgå at pladen, der hviler på bukkene, knækker, kan man vel indstille savklingens dybde, ikke?boschkenta sagde:
Det er nok, at du har en længere bræt af samme tykkelse under den anden side af skinnen (parallelt med den du skal save) og sav forsigtigt. Lad maskinen gøre arbejdet, og tryk ikke på den, men hav et let tryk på skinnen med den anden hånd, så skal det nok gå godt. Jeg har kløvet masser på denne måde, uden tvinger, i flere år.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 965 indlæg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1,965 indlæg
Nogle gange kan det være nemmest at kløve brættet først og så save det på langs! For så kan du skrue brættet fast i bukkene, så det ligger stabilt, så kløve (du behøver ikke engang kløve hele, men kan gå ind med saven i den ene ende) og til sidst save skruhullerne væk og få brættet i den rette længde.M Förstagångsköparen sagde:Har købt en rundsav med skinne. Jeg er stødt på et problem med det samme, som der sikkert findes en god løsning på, men jeg har ikke fundet ud af det endnu. Håber I kan hjælpe mig!
Længst til højre ligger en trykt bræt (22×95). Lad os sige, at jeg vil save det på langs. Hvordan i alverden lægger jeg skinnet så? Uanset hvordan jeg gør, så tager tvinget fat, eller så bliver det helt ustabilt. At kløve en plade er ikke noget problem, for så er det jo bare at lægge pladen mellem to bukkene og kløve. Men hvordan kløver man denne bræt til højre på den nemmeste måde?
Men jeg havde brug for to brædder, der var pæne efter savning. Altså ingen skruehuller 😄Ossian K Olsson sagde:
Nogle gange kan det være smartest at kløve brættet først og så kappe det på længden! For så kan du skrue brættet fast i bukkene så det ligger stabilt, så kløve (du behøver ikke engang at kløve hele men kan gå ind med saven i den ene ende) og til sidst kappe af skruehullerne og få brættet i den rigtige længde.
Sådan her (selv om dette anslaget er enormt, de, der normalt følger med, er meget mindre). Anslaget er altså delen, der løber på ydersiden af pladen/brættet og sørger for, at saven ikke viger indad:M Förstagångsköparen sagde:

Åfasen! Et sådant fik jeg ikke med. Det havde været godt! Kan dog ikke køre med en hånd, da der er en eller anden sikkerhedsfunktion, der gør, at jeg skal have begge hænder på maskinen.zarkov sagde:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 965 indlæg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1,965 indlæg
Vær opmærksom på, at det kan nive, og saven kan kastes tilbage, så ingen hånd bag saven, ellers kan det være slut med at snedkerere for altid.
Tag stykket og skru den del, der skal fjernes, i for- og bagkant, så stykket ligger stille, eventuelt støt skinnen på den anden side, så skinnen ligger godt.
Sav
Tag stykket og skru den del, der skal fjernes, i for- og bagkant, så stykket ligger stille, eventuelt støt skinnen på den anden side, så skinnen ligger godt.
Sav
Det der følger med plejer som sagt at være meget mindre, på dette billede er det sort:M Förstagångsköparen sagde:

Men det er jo også muligt at de ikke sender et sådant med til en sav som passer på skinne, eftersom skinnen for det meste går at anvende.