I efteråret drænede jeg huset og lagde en fugtspærremåtte med 140mm isolering udenpå det. Nu er jeg begyndt at renovere kælderen, revet indervægge, fjernet hylder og andet skrammel, som har siddet der siden 70'erne.
Væggen er delvist pudset og delvist bar. Jeg skal bruge dette rum til mit eget hobbyrum. I rummet er der rør til en radiator, så det skal installeres. Rummet er helt under jorden. Pladen er ikke isoleret.
Jeg har to muligheder, og det er at pudse og male. Men da jeg skal bruge dette som hobbyrum, vil der blive skruet en del ting op på væggene, og jeg vil have det varmt og hyggeligt
Så jeg vil nok helst beklæde væggene, hvis det er muligt. Jeg har forsøgt at finde ud af, hvordan man bedst gør dette, men de fleste tråde slutter, før man får svar på alle spørgsmål, man ønsker.
Er der nogen, der kan tænke sig at skrive lidt mere detaljeret om, hvordan jeg går til værks med dette?
Her har I en del spørgsmål, som jeg tror, mange tænker over, inklusive mig selv.
Som jeg har forstået det, skal man skrue stålregler op på væggen med en lille afstandsstyk, hvor lang skal afstanden være mellem regel og væg?
Skal der monteres nogle vandrette regler?
Afstand mellem gulv og vægplade, hvor langt skal det være? (logikken dikterer samme afstand som mellem væg og plade)
Afstand mellem loft og vægplade, hvor langt skal det være? (logikken dikterer samme afstand som mellem væg og plade)
Kan jeg isolere bag pladerne omtrent lige så tykt som reglerne og efterlade en luftspalte mellem væg og isolering? Hvis ja, hvilken type isolering egner sig bedst?
Findes der nogen smart løsning til at skjule luftspalten i loftet og gulvet?
Organisk materiale skal helst ikke bruges i kældre, men både gips (papiret) og krydsfinér er jo organisk, hvad bruger man ellers?
"Varmt og hyggeligt" har vel ikke så meget at gøre med vægmaterialet, så længe det er flot og pænt? Hvis du har isoleret godt, kan det blive så indrettet og hyggeligt som helst med en glatpudset væg. Jeg vil gætte på, at det går godt at tapetsere på den glatpudsede væg, hvis du vil det - selvfølgelig, tapetet er organisk, men det er dampgennemtrængeligt, så hvis du har dræn og fornuftig ventilation, fungerer det.
Eller hvilket overflademateriale vil du have?
Hvis du VIRKELIG vil beklæde væggen og have helt fugtsikkert uden organiske materialer, gætter jeg på, at du så skal gøre som du skriver (med celleplastisolering, ikke glasuld) samt fibercement/fibergips som overflademateriale. Det er ikke-organisk, men kan skrues i næsten som en krydsfiner.
Men så bliver det til at strimle og spartle på den i hvert fald.
Alt i alt meget ekstra arbejde for at undgå at bore og plugge i væggen, når du skal hænge ting op.