Hej,
jeg har sat vinduer & døre nogenlunde midt på og skal selvfølgelig sætte både ind- og udvendig lysning. Ydersiden er klar og nu er det tid til indersiden. Jeg har kigget i byggemarkedet og indset, at jeg vil blive noget ruineret, hvis jeg køber færdigmalet lysning - dyrt samt meget spild. Så hvad er alternativerne? Lave det selv selvfølgelig!

Jeg kom frem til, at jeg kan skære en mdf-plade (19x1220x2440) op og få en del lysninger ud af hver plade. Men (der er jo altid et men!) problemet med mdf-kanter er, at de er stødømfindtlige og ikke så lette at male over og få dem til at se godt ud. Spørgsmålet jeg stiller mig er, om nogen af jer ved, hvordan man kan/plejer at kantforsegle mdf? Noget der slog mig nu er, at det måske virker med Plastic Padding? Eller findes der en anden enklere og bedre måde?

Taknemmelig for alle svar

kmilic sagde:
Hej,
har sat vinduer & døre cirka i midten og står naturligvis overfor at sætte både ind- og udvendig lysning. Udsiden er færdig, og nu er det tid til indersiden. Har kigget i byggemarkedet og indset, at jeg vil blive småt ruineret, hvis jeg køber færdigmalet lysning - dyrt samt meget spild. Så hvad er alternativerne? Gøre det selv, naturligvis!

Jeg kom frem til, at jeg kan skære en mdf-plade (19x1220x2440) op og få mange lysninger per plade. Men (der er jo altid et men!) problemet med mdf-kanter er, at de er stødømfindtlige og ikke så lette at male over og samtidig få dem til at se godt ud. Spørgsmålet jeg stiller mig selv er, om nogen af jer ved, hvordan man kan/bruger kan forsegle mdf-kanter? Noget som slog mig nu er, at det måske virker med Plastic Padding? Eller findes der en anden enklere og bedre måde?

Taknemmelig for alle svar
Lim har jeg set, at malerne har nogle gange..
Knastlak måske også fungerer..?

Jeg ved dog ikke, om jeg synes, de er så stødømfindtlige, derimod suger de maling som bare den i de savede kanter..

Tak for svarene!
Jeg glemte vist at fortælle, at jeg vil dække halvdelen af mdf-kanten med foder på principielt alle vinduer. Nogle vinduer skal ikke have foder. Så jeg tror, at Styx:s forslag med knastlak eller lim ville fungere. Var der ingen, der købte forslaget med Plastic-
Padding?

Hvis du fræser en afrunding på mdf'en og derefter sætter foder, som du sender ud, så kun ca. 5 mm bliver synlig af smygen, behøver du ikke kantforsegle eller bruge nogen lak, bare male to gange.

Givetvis!
Tak for tipset "verktygsgurun". Jeg køber din løsning med hud og hår!

Mikael_L
At lægge plastic padding virker lidt overkill...
Mal kanten én gang, lad tørre, slib let. Mal endeligt (2 lag?) ...
Bør fungere rimeligt.

ByggaNytt sagde:
Jeg har også lavet alle karme selv i MDF, og jeg fræsede simpelthen både yder/inderkant!

[link]
[link]
[link]
Hvad fræsede du for profil på yderkanten da? :confused:

En maler (40 år i branchen, men stadig på dupperne) jeg talte med, kom med følgende råd:

1. Grundmal
2. Spartle kanten med snedkerspartel (sparsomt)
3. Slib let
4. Grundmal
5. Slib, mal, slib, mal... så mange gange som det nu er nødvendigt

Jeg har ikke testet dette endnu, men har til hensigt at gøre sådan her med køkkenlågerne, jeg skal give mig i kast med at fremstille inden længe. Det bliver en del arbejde, men hellere det end et halvgjort resultat.

Mikael_L sagde:
At lægge plastic padding virker lidt overkill...
Mal kanten en gang, lad den tørre, slib let. Mal endeligt (2 gange?)...
Burde fungere rimeligt.

Hvilken profil fræsede du på yderkanten så? :confused:
Samme profil på indersiden som mine SP-vinduer og yderkant (tættest på væggen) en lille let afrunding bare!

Mikael_L
Ja, OK.
Jeg misforstod nok hvad du mente med inderkant hhv. yderkant.

Begge "kanter" er MDF'ens kant, ind mod rummet. Men inderkanten er mod glasset og yderkanten mod væggen ...
Får jeg det til at passe nu .... :o

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.