Hej!
Jeg har bygget en skabskonstruktion, hvor midterskabet har skydedøre, men nu vil jeg forsøge at mindske afstanden mellem skydedørene og midterskabet (obs. mellemrummet som ses til venstre på et af billederne kan ikke afhjælpes på grund af skinnerne til dørene). Midterskabet er ikke fastmonteret eller bærende, og kan derfor justeres eller delvist bygges om. Alle øvrige stammer er fastgjort til væg eller loft.
Mellemrummet er egentlig nødvendigt og bevidst valg, da hængslerne stikker ud så meget (se billede). Men nu, hvor hele konstruktionen er færdig, er jeg begyndt at overveje, om der findes en måde at gøre skabet større og derved mindske spillet. Mellemrummet måler i alt ca. 4,5 cm jævnt fordelt på begge sider, og på hver side er der to hængsler (et øverst og et nederst) samt tre skinner. Det er også værd at nævne, at jeg vil "dekorere" alle indervægge med 1 cm tykke egetræspaneler, men da dette materiale var for tyndt til at udgøre stamme, har jeg brugt 1,6 cm tykke spånplader.
Jeg har en temmelig uigennemtænkt tanke om, at det måske ville kunne lade sig gøre at bruge noget betydeligt tyndere, men stærkere materiale (en slags stålprofil) præcis hvor hængslerne går, og derefter fastgøre det til væggen? Så ville jeg kunne flytte væggen ud under og over hængslerne, og derefter dække det med egetræspanelet, hvor spånpladen sidder i dag.
Hvis der ikke findes nogle smarte løsninger på ovennævnte problem, undrer jeg mig i det mindste over, om det ville være muligt helt at lade være med at bruge spånplade som sidevægge for at undlade at bygge 2,6 cm tykke vægge (spånplade + eg). Min spontane tanke er at bruge egetræspanelerne som ikke-bærende vægge og fastgøre et lille firkantrør eller lignende yderst på hver side i stammen, som kan fungere bærende og give midterskabet sin stabilitet. Derefter kunne man fastgøre en kantliste for at skjule røret, når man åbner dobbeltdørene.
Jeg er virkelig kørt fast, så jeg tager meget gerne imod alle typer af tips eller forslag til produkter og materialer -- håber min forklaring er nogenlunde tydelig
Mange tak på forhånd!