Hej! Skunkvæg revet, nu har vi brug for at jævne det pudsede murværk indvendigt, så det flugter med den hvide væg til venstre på billedet. Hvilken type puds(?) skal jeg bruge for at det skal blive pænt (og helst let at arbejde med)? Gerne noget der hæfter godt både på murværk, pudset ovenover murværket og væggen til venstre (gerne på gips også selvfølgelig).
Mange tak på forhånd for hjælp!

• Rummet viser en væg af mursten og puds, delvist revnet, ved siden af en hvid væg og et spisegulv. Gipsplader er monteret på loft og højre væg.
  • Rød murstensvæg ovenfor med ujævn puds, der grænser op til en hvid væg. Diskussion om passende puds til udjævning af overgang.
Interessant tråd! Afventer med spænding det første rigtige svar.

P
Gipsbruk er nok det enkleste for dig, men jeg havde pudset med pudsbrug C..

• Synes
Anne G
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Gipsbruk er nok det enkleste for dig, men jeg havde pudset med pudsbrug C..
Tak for svar :)

Ok, mener du, at du har brugt FØRST gipsbrug og så pudsbrug eller BARE pudsbrug? Og hvorfor i så fald?

P
J Jörgen Petersson1 sagde:
Tak for svar :)

Ok, mener du, at du har brugt FØRST gipsbrug og så pudsbrug eller KUN pudsbrug? Og hvorfor i så fald?
Gipsbrug er lettere at arbejde med, hænger bedre fast men er dårligere i forhold til fugt og holdbarhed..
Pudsbrug C tåler mere men er sandsynligvis sværere for dig som nybegynder at arbejde med..
Men begge er gode nok i dit tilfælde..

Rejäl sagde:
Gipsbruk er lettere at arbejde med, hæfter lettere, men er dårligere ud fra et fugt- og holdbarhedssynspunkt.
Pudsemørtel C tåler mere, men er sandsynligvis sværere for dig som nybegynder at arbejde med.
Men begge duer i dit tilfælde.
Ok, begge fungerer hver for sig altså?

Hvad er dårligt ud fra fugtperspektivet ved gipsmørtlen?

Og sidste spørgsmål: gipsmørtlen hæfter på både pudsen, murstenen og ved behov på gipspladerne?

Stor stor tak for dine svar!!! :D

Jeg undrer mig også over fugt når det gælder gipsbruk?

• Synes
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
P
Ok, begge fungerer hver for sig altså?

Hvad er dårligt fra et fugtsynspunkt med gipsmørtelen?

Og sidste spørgsmål: gipsmørtelen fastholder på både pudsen, teglstenene og ved behov på gipspladerne?

Stort stort tak for dine svar!!! :D
Her kan du læse om Gypsum som er Webers gipsmørtel..
https://www.se.weber/files/se/2023-12/SYS-SE-weber_gypsum_naturgips.pdf
Du kan først pudse med pudsmørtel C 3mm og derefter spartle med gipsmørtel, hvis du vil..
Men ikke omvendt..
Ja, gipsmørtel fastholder på det meste..

Jeg er også meget nysgerrig på svaret på dette spørgsmål! Hvad er så dårligt i forhold til fugt med gipsmørtlen?

Rejäl sagde:
Her kan du læse om Gypsum, som er Webers gipsmørtel..
[link]
Du kan først pudse med pudsemørtel C 3mm og derefter spartle med gipsmørtel, hvis du vil..
Men ikke omvendt..
Ja, gipsmørtel hæfter på det meste..
Er der nogen fordel ved at pudse med pudsemørtel først og så gips i stedet for kun at bruge gips?

P
Findes der nogen fordel ved at pudse med pudsemørtel først og så gips i stedet for bare at bruge gips?
Ja, det bliver mere holdbart..

• Elsker
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.