4,845 læst ·
6 svar
5k læst
6 svar
Hvordan isolerer man en garage rottesikkert?
Har et garage på 40 m2 hvis vægge jeg vil isolere rottesikkert. Regelvægge med 100 mm stående reglar, lockpanel udvendigt og plademateriale indvendigt. Mineraluld, cellulose og celleplast er udelukket. Et alternativ er savsmuld blandet med brændt kalk som jeg skovler ned i rummet, men der findes måske noget bedre?
Nogen som har rottesikre forslag med god isolerende evne og som lukker til sprækker?
Erstatte sand i beton med leca-kugler?
Cellbeton?
Skumbeton?
Beton med skumglas?
Skumglas i løs vægt?
Beton med trækul?
Findes risiko for skader pga. kondensering af varm luft halvvejs inde i væggen hvis man bruger andet materiale end savsmuld blandet med brændt kalk, som man gjorde før i tiden og beviselig fungerer?
Mvh!
Daniel
Nogen som har rottesikre forslag med god isolerende evne og som lukker til sprækker?
Erstatte sand i beton med leca-kugler?
Cellbeton?
Skumbeton?
Beton med skumglas?
Skumglas i løs vægt?
Beton med trækul?
Findes risiko for skader pga. kondensering af varm luft halvvejs inde i væggen hvis man bruger andet materiale end savsmuld blandet med brændt kalk, som man gjorde før i tiden og beviselig fungerer?
Mvh!
Daniel
Lukket panel er kontraproduktivt for at stoppe gnavere.
Råspont mod reglerne på ydersiden og øvrigt kraftigt massivt træ for at stoppe indtrængen i taget rundt/omkring spær. Alle sprækker hårdt drevet, og hvis man vil være rigtig sikker, så fuger man over med ler/leirmælk.
Råspont også på inderside vægge og i loft mindsker risikoen yderligere. Især mod at de gnaver sig igennem gipsen på indersiden for derefter at forårsage dyre skader på bilens elsystem...
Kalket savsmuld er nok også ok. Det isolerer dog ikke lige så godt som uld, men betydeligt bedre modstandskraft mod gnavere hvis/når de trænger igennem det ydre lag...
Råspont mod reglerne på ydersiden og øvrigt kraftigt massivt træ for at stoppe indtrængen i taget rundt/omkring spær. Alle sprækker hårdt drevet, og hvis man vil være rigtig sikker, så fuger man over med ler/leirmælk.
Råspont også på inderside vægge og i loft mindsker risikoen yderligere. Især mod at de gnaver sig igennem gipsen på indersiden for derefter at forårsage dyre skader på bilens elsystem...
Kalket savsmuld er nok også ok. Det isolerer dog ikke lige så godt som uld, men betydeligt bedre modstandskraft mod gnavere hvis/når de trænger igennem det ydre lag...
Visst isolerer uld toppgodt, men både møl og rotter elsker uld, så den risiko tager jeg ikke. Det, som gør at rotterne skyer savsmuld, er dels kalken det er blandet med samt at gangene styrter sammen igen. Lerklining stopper nok mus men ikke rotter. Derfor overvejer jeg forskellige betongløsninger. Garagen er allerede bygget, ellers havde vi nok muret det med brede leca-blokke og pudset.
Har du egen erfaring?L LarsDaniel sagde:
Jeg spørger, da jeg selv bor på landet (gård) og får problemer nu og da med rotter. (Mus er der konstant i kiloton af, men rotterne laver ballade på en helt anden måde.)
Jeg tænker, at det ikke er nogen fornøjelse at gnave igennem mørtel, og leremørtel er jo det mest elastiske/følgsomme mørtel, hvilket er passende i en trækonstruktion, der bevæger sig med årstiderne, og nogle gange lidt med blæsten og sneskred også.
Det er én ting, at de kan komme igennem, men er det besværligt, så kræves der normalt et stort incitament. Varme og madlugt er to stærke incitamenter. Med drevning af samtlige sprækker samt også mørtel for at gøre alle eventuelle gnavervenlige kanter osv. mere gnaveruvenlige samt at det yderligere hjælper til at tætne sprækker, så varm luft og madlugt ikke slipper ud så let. (Madlugt er vel næppe et problem i en garage, men vel varme, og jo dårligere isolering, desto mere varmetab kan detekteres udefra.)
Hvis nu ikke leremørtel er tilstrækkeligt, så kan det gøres med cementmørtel eller beton også. Det er måske ikke hermetisk tæt mod underlaget på længere sigt, men det burde jo stoppe gnaverforsøg på svage/følsomme steder.
Lyder rimeligt, men desværre gnaver rotterne sig også gennem betongulve og staldvægge af cementblokke, måske som en følge af, at betonen er indsvøbt i gødning og har svækket betonen.
Jo, gnaverne er gode til at komme ind, men det afhænger af, at de finder svagheder. Findes der svagheder, er det kun et spørgsmål om tid, før de finder og udnytter dem. De kommer gennem gamle dårlige betonplader, der er revnede, har dårlig kvalitet på betonen, og meget tynd beton. Jeg har et sådant eksempel i en af vores hestebokse. Er dog helt overbevist om, at en velstøbt 10-15 cm tyk armeret betonplade på et solidt lag makadam aldrig vil blive gennembrudt.
Ser man ordentligt på gnaverhuller, står min opfattelse klar: de udnytter svagheder - altid. Det er derfor, man skal være så ekstremt omhyggelig med hver eneste mm, for at undgå svagheder i byggeriet. Hvis f.eks. vores gamle stald havde været bygget på et 15-20 cm makadamlag (16-32), ville der aldrig have været problemer med gnavere, der kommer ind gennem fundamentet. Havde der siddet mindst 2 tommer tykke regler præcist på millimeteren tilpasset mellem tagbjælkerne ude ved væggene, og forstærket med f.eks. 21x45 lægtestykker på indersiden rundt om alle kantåbninger, så ville ingen gnavere have kunnet komme ind gennem taget heller.
Det er gnavere, ikke bævere. De gnaver sig ikke frivilligt igennem 45 mm massivt træ midtpå. Problemet er mere praktisk. Der er mange kantåbninger/samlinger, der alle skal forstærkes/sikres. Er huset ikke bygget sådan fra starten, er det besværligt at komme til alle steder bagefter. Ler- eller cementmørtel kan da være en hurtigere og nemmere måde at gøre det uindbydende for gnavere.
Gipsplader, pap og plast er definitivt uduelige materialer, hvis man vil undgå gnavere.
Ser man ordentligt på gnaverhuller, står min opfattelse klar: de udnytter svagheder - altid. Det er derfor, man skal være så ekstremt omhyggelig med hver eneste mm, for at undgå svagheder i byggeriet. Hvis f.eks. vores gamle stald havde været bygget på et 15-20 cm makadamlag (16-32), ville der aldrig have været problemer med gnavere, der kommer ind gennem fundamentet. Havde der siddet mindst 2 tommer tykke regler præcist på millimeteren tilpasset mellem tagbjælkerne ude ved væggene, og forstærket med f.eks. 21x45 lægtestykker på indersiden rundt om alle kantåbninger, så ville ingen gnavere have kunnet komme ind gennem taget heller.
Det er gnavere, ikke bævere. De gnaver sig ikke frivilligt igennem 45 mm massivt træ midtpå. Problemet er mere praktisk. Der er mange kantåbninger/samlinger, der alle skal forstærkes/sikres. Er huset ikke bygget sådan fra starten, er det besværligt at komme til alle steder bagefter. Ler- eller cementmørtel kan da være en hurtigere og nemmere måde at gøre det uindbydende for gnavere.
Gipsplader, pap og plast er definitivt uduelige materialer, hvis man vil undgå gnavere.
Klik her for at svare