Halløj der!

Jeg har en ikke specielt stor garage, hvor væggene er bygget af blåbetong 28 cm, som i sig selv har en okay til god U-værdi. Til gengæld er taget helt uisoleret med kun råspont og tagpap. Betonpladen er uisoleret.

Jeg vil nu isolere min garage for at kunne holde varmen bedre end i dag. Tanken er ikke at holde 20 grader året rundt, men gerne omkring 5-7 uden større problemer i vinterhalvåret med hjælp af noget oliefyret element eller lignende med frostvagt.

Min idé er at sætte hunton træfiberisolering op mellem tagspærene (eller tagstolene, hvis man vil), og en dampspærre (fordi jeg har et par ruller tilbage fra en husrenovering) og derefter råspontplader eller OSB, som så bliver mit nye flotte loft.

Knækket er, at taghældningen er lav, kan ikke huske præcist men omkring 5-6°, og tagspærene løber vinkelret på hældningen, hvilket giver at fagene går på tværs af garagen og ikke langs med.

Hvordan gør jeg så med luftspalte og ventilation?
Er det overhovedet nødvendigt? Der vil jo aldrig være noget varmt eller fugtigt derinde bortset fra måske våde cykler, nogle våde havemøbler om efteråret osv.

Tegning af et garage-snit med lav taghældning, viser tagstruktur med reglar og en markeret garageport i grønt.
Grøn: port

mvh
G

Personligt ville jeg aldrig bygge et tag uden ventilationsspalte.
Hvad er der på siderne af garagen?
Er det muligt at lave ventilationshuller på begge langsider?

• Synes
Jansson69
  • Laddar…
Rickard.
Tagpap er generelt ret ufølsomt over for fugt, fordi det bliver så pokkers varmt under det, hvilket driver fugten væk, så du kan jo prøve uden, hvis du vil.
En anden løsning, som ikke er så gør-det-selv-venlig men som kan være en god løsning, er at lægge hård isolering oven på tagpappen og derefter et ekstra lag svejset tagpap.

Rickard. Rickard. sagde:
Papptag er ret ufølsomme over for fugt generelt pga at det bliver så pokkers varmt under det hvilket driver fugten væk, så du kan jo teste uden om du vil.
Det forudsætter, at taget ligger i solen en stor del af dagen, uden at være skygget af træer eller andet. Det er desuden ikke tilstrækkeligt, da dette fænomen hovedsageligt indtræffer om sommeren, mens vinterhalvåret ikke pga fraværende sol og at hvis den er fremme et kort øjeblik, står den lavt så et lavthældende tag ikke har så meget glæde af den.

At et isoleringslag bliver lettere fugtet op i en kort periode kan være ok, men nøglekriteriet er kortere tid, derefter skal det kunne tørre ud, før skimmelsvampen begynder at vokse. Kortere tid er dage eller muligvis en eller anden uge, ikke et halvt år.

Tag uden ventilation kan, hvis man er heldig, fungere på sydvendte stejle tage.

• Synes
Jansson69
  • Laddar…
Rickard.
Okay det stemmer ikke helt overens med min mangeårige erfaring med papptag, men det er absolut en risikokonstruktion.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.