33,017 læst ·
13 svar
33k læst
13 svar
Hvordan håndterer man tagpappen i forkanten på et pulpettag?
Hej,
Jeg er i gang med at bygge min "frigga", og om et par dage skal pap på taget, som er af pulpettype, dvs. det hælder kun til én side.
Løsningen med trekantslister på siderne og at lade pap gå op på disse er givet, og også at have en afløbsplade i bagkanten under pap, men hvordan gør man bedst i forkanten? Skal man folde pappen rundt om loftbrædderne? Eller skal man bruge trekantslister også i forkanten?
Jeg har ikke fundet et godt billede på nettet over dette.
Hvordan gør man?
Mvh
Wretan
Jeg er i gang med at bygge min "frigga", og om et par dage skal pap på taget, som er af pulpettype, dvs. det hælder kun til én side.
Løsningen med trekantslister på siderne og at lade pap gå op på disse er givet, og også at have en afløbsplade i bagkanten under pap, men hvordan gør man bedst i forkanten? Skal man folde pappen rundt om loftbrædderne? Eller skal man bruge trekantslister også i forkanten?
Jeg har ikke fundet et godt billede på nettet over dette.
Hvordan gør man?
Mvh
Wretan
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Helst skal man have en springbræt som sømmes i råspånpladerne og som tagpapet limes fast ved. Har man ikke det, lader man papkanten gå en tommestokbredde udenfor råspånpladerne.
Ingen anelse om det er rigtigt, men på vores frigga på landet har vi trekantsliste også i forkant. Vindskeder og derefter vindskedeplader, som ligger over tagpappen præcis som på siderne. Fungerer fint indtil videre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det afhænger naturligvis lidt af taghældningen, men trekantsliste i forkanten må være forkert. Det gælder om, at vandet får fart over kanten og kommer så langt ud som muligt.
Hej og tak for jeres svar, taghældningen er kun 6 grader. Jeg læste en anden gammel tråd her på byggahus, hvor nogen også havde sat vindskeder og vindskedeplade foran. Men hvordan løser man det så pænt i hjørnerne, hvor to trekantlister møder hinanden og plade ovenpå?
Jeg har forsøgt at google på springbleck, men får meget få billeder af en sådan plade.
Jeg har forsøgt at google på springbleck, men får meget få billeder af en sådan plade.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Springblik er et enkelt metalblik, der findes i de fleste byggemarkeder. I princippet en metalstrimmel med en fold i midten. Plejer at findes ved siden af vinduesblikke, vandskuredsblikke mm. 6 graders taghældning gør det ekstra vigtigt, at vandet kommer væk fra facaden.
Grubler på det samme. Har sat trekantsliste i forkant, grundpappen på plads, og i morgen kommer overfladepappen på. Min plan er at forsøge at lave hjørnerne selv, hvis det ikke er muligt at finde færdige.
Kan lægge et billede op, når det er klart. Følsomme seere advares dog
Kan lægge et billede op, når det er klart. Følsomme seere advares dog
Nu er jeg ganske vist ude på områder, jeg ikke kender så godt, men hvorfor skulle det være forkert at montere vindskede også foran på taget og så en vattplåt (det var det, det hed, ikke vindskedeplade) over? Meningen med det hele er jo, at vandet ikke løber opad, alt vand løber nedad for taget i stedet. Trekantslisten er egentlig bare en ekstra sikkerhed, hvis der skulle blive lidt vand stående på grund af blade eller lignende.
I vores tilfælde købte vi skuret halvfærdigt, så der var allerede trekantsliste i forkanten. Hjørnerne på pap skal man bøje lidt op, og i værste fald lave et lille snit i. Pladerne klipper man med en almindelig pladesaks. Vattplåterne på siderne lod jeg gå næsten hele vejen op til hjørnet, og så overlappede jeg med den, der sidder i forkanten og klippede en 45-graders vinkel på den (og klippede den lille bøjning væk). Ikke et mesterværk, men det ser okay ud. Frem for alt kan man ikke se det, fra hvor man ser på skuret.
I vores tilfælde købte vi skuret halvfærdigt, så der var allerede trekantsliste i forkanten. Hjørnerne på pap skal man bøje lidt op, og i værste fald lave et lille snit i. Pladerne klipper man med en almindelig pladesaks. Vattplåterne på siderne lod jeg gå næsten hele vejen op til hjørnet, og så overlappede jeg med den, der sidder i forkanten og klippede en 45-graders vinkel på den (og klippede den lille bøjning væk). Ikke et mesterværk, men det ser okay ud. Frem for alt kan man ikke se det, fra hvor man ser på skuret.
Jeg ved heller ikke, hvad der er "rigtigt", men på de to pulpettage, jeg har lavet (skur og fritstående udestue), har jeg også sat trekantsliste foran. 7 graders hældning på tagene. Undertagspap opbøjet på listen. Skåret lidt i hjørnet for at få folden i opbøjningen, og så smurt asfaltklæber for at tætne. Derefter lægter og plade på. Jeg har sat vindskeder og almindelige vindskedeplader både foran og på gavlene. Først gavlpladen frem til forkanten, så forsiden pladen ovenpå og med et par cm udhæng, som derefter er bukket nedad.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg begynder at mistænke en vis sproglig forbistring. "Fram" er i min bevidsthed det laveste punkt på pulttaget, der skal være en springbræt og ingen trekantsliste. I tagets bagkant (det højeste punkt) er det derimod passende med en trekantsliste og en vandplade. Bagkanten bør have samme udførelse som siderne, men med en anden vinkel.
Tidligere var det almindeligt med en vandbræt, der sad i 90 graders vinkel på den øverste vindskede ind over papen. Eftersom disse brædder altid rådnet væk ret hurtigt, er de blevet erstattet med en vandplade, som også beskytter den øverste vindskedes overkant.
Tidligere var det almindeligt med en vandbræt, der sad i 90 graders vinkel på den øverste vindskede ind over papen. Eftersom disse brædder altid rådnet væk ret hurtigt, er de blevet erstattet med en vandplade, som også beskytter den øverste vindskedes overkant.
Hej og tak for tips!
Ja, der er jo en vis forskel, om "forkanten" er det højeste eller laveste punkt. For mit vedkommende er det det højeste punkt og på indgangssiden.
Det hælder mod at bruge trekantsliste også der og lægge vandplade over. Asfaltklister må løse hjørnet, hvis man ikke kan lave en smart overlappende på papiret.
Mvh
Wretan
Ja, der er jo en vis forskel, om "forkanten" er det højeste eller laveste punkt. For mit vedkommende er det det højeste punkt og på indgangssiden.
Det hælder mod at bruge trekantsliste også der og lægge vandplade over. Asfaltklister må løse hjørnet, hvis man ikke kan lave en smart overlappende på papiret.
Mvh
Wretan
Ja, du har selvfølgelig helt ret. Jeg overvejede også, om vi talte forbi hinanden (deraf specifikationen om, at vandet løber nedad).justusandersson sagde:Jeg begynder at mistænke en vis sproglig misforståelse. "Foran" er i min bevidsthed det laveste punkt på skurttaget, der skal være en vådsikring og ingen trekantsliste. I tagets bagkant (det højeste punkt) er det derimod passende med en trekantsliste og en vandplade. Bagkanten bør have samme udførelse som siderne, bare med en anden vinkel.
Tidligere var det almindeligt med en vandbræt, der sad i 90 graders vinkel på det øverste vindbræt ind over tagpappen. Fordi disse brædder altid hurtigt rådnede væk, har man erstattet dem med en vandplade, der også beskytter det øverste vindbræts overkant.
For mig er det selvfølgelig, at højeste punkt er forkant, men det er kun, fordi det er den side, man ofte går ind på i et skur med et skurttag (i min verden).
Klik her for at svare