Vi skal hæve gulvet et "trappetrin" i den ene halvdel af huset og to "trappetrin" i den anden halvdel, hvordan gør man det nemmest/billigst?
Har set, at der findes nogen type af lægter med justerbare plastikben, men jeg tænker ikke engang finde ud af, hvad de koster, antageligvis alt for meget. I alt er det lidt over 300m2 gulv, der skal hæves, dels så vinduerne kommer ned i en god højde og dels for at isolere/rettet af og få nye gulve.

At støtte det nye gulvlag op og stoppe med kiler eller lignende vil jeg ikke gøre, da det bliver et frygteligt arbejde at få det plant og godt, når gulvene hælder lidt til begge sider, så jeg overvejer at bruge vinkelbeslag, som man så kan skrue i siden på gulvbjælkerne i den rette højde.

I den del, hvor gulvet skal op to trin, tænkte jeg, at man lægger 2 tommer 4 på højkant på det gamle gulv (som er et 2 tommer tykt trægulv) og skruer dem fast med en afstand på måske 240cm mellem hver planke. Vinkelret mod disse placerer man derefter gulvbjælkerne, som måske kan være 2 tommer 7, og så løfter man disse til den rette højde og skruer vinkelbeslagene i siden på bjælken med foden ned på 2 tommer 4'eren. En vinkel på hver side af bjælken bør man måske have over hver 2 tommer 4. Jeg fandt vinkelbeslag med målene 3,0X160X50X40 dvs. 3mm tykke 160 høje 50 lange og 40 brede til 10 kr. stykket. Så bliver mindst 6 cm af beslaget til at stikke op på siden af bjælken, som man kan skrue fast med ankerskrue. Hvad synes I om dette? Andre forslag?

• Synes
Liindamariia
  • Laddar…
S
så forfærdeligt dyrt er det ikke med nivellgulv(finns kanske andra leverantörer) nok til at 2tom 4 fungerer at gå på. men du kommer jo en del anden vægt på gulvet. å vil du denne dimension, så anbefaler jeg ben på cc400mm

Du mener, at dem, der ligger nederst, ville blive for svage? Selv om de ligger på det eksisterende gulv, som er pløjet og 2 tommer tykt?
Jeg tænkte, at det næsten ville være muligt at stille vinkelbeslagene direkte på gulvet, og at 2 tommer 4'eren mest ville bidrage til at øge højden...

Edit: Det kunne jo passe, at 2 tommer 4'eren står ovenpå de eksisterende gulvbjælker, så er det ikke længere et problem. Men det jeg undrer mig mest over, er, om beslagene og skruerne er nok?

Senest redigeret:
S
Folkskolan sagde:
Du mener at de som ligger nederst ville blive for svage? Selv om de ligger på det eksisterende gulv som er spontet og 2 tommer tykt?
Jeg tænkte, at det næsten ville kunne lade sig gøre at stille vinkelbeslagene direkte på gulvet, og at 2 tommer 4:an mest ville bidrage til at øge højden..
misforstået. dyre reglar i nivellsystemet men det er jo muligt at bore i andre regler. "nivellboreværktøjet" plejer at kunne købes brugt. og ben kan man også få fat i.
finns jo spanggulv i ungefär samma system

Skal I skifte gulvet, eller vil I beholde det samme gulv?

Hvis I kan overveje at beholde gulvet, så ville jeg have taget det op, lagt strøer ovenpå de eksisterende gulvstrøer og derefter skruet gulvet tilbage i samme sømhuller. Samtidig kan man benytte lejligheden til at lægge en masse fin kanalisation i gulvet, måske også gulvvarme.

Gulvet skal skiftes, måske ikke så meget fordi det er dårligt, men fordi vi vil gøre det lidt enkelt for os, dvs det får lov at blive liggende, og vi bygger nyt ovenpå. Jo gulvvarme kommer der til at blive i det nye gulv.

Men selv hvis vi skulle have sat nye reglar på de eksisterende, ville vi få samme problem, dvs at komme højt nok op og få det plant.

Undrer om det ikke da er nemmest at lægge cellplast + sporet cellplast flydende på det eksisterende gulv, og derefter gulvvarme + nyt gulv ovenpå.

Men vi vil også op ca 30-35 cm + at få det plant, kan variere op mod 10 cm i højden på det eksisterende gulv.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.