Hej!
Jeg har installeret et par indbygningshøjttalere med metaldåser ovenover, som stikker lidt op over bygningsfolien (dampspærren), som jeg har skåret hul i og skal fastgøre mod dåserne, hvorefter jeg så skovler løsuld (ca. 40-50 cm) tilbage ovenpå.
Jeg tænkte at bruge både seler og livrem og først fuge folien mod dåserne og så også tape folien fast.
Den fugemasse jeg har fundet, som virker bedst, er ”Essve specialfuge/byggfuge byggplast”.
Det jeg rigtig godt kan lide ved den er, at den ifølge specifikationen hærder uden adgang til luft eller fugt, hvilket kan blive tilfældet visse steder, da jeg også skal tape.
Som jeg forstår det, er det en-komponentfuge, og så kommer spørgsmålet altså: Hvad er det, denne fuge reagerer med, som gør, at den hærder (men ikke hærder i patronen)?
Kan det være, at den lille fugt, der kommer til ved påføringen, er nok til, at fugemassen fortsætter med at hærde, selv efter den er blevet lukket inde? Skal jeg så måske spraye lidt vand på eller eventuelt vente 15 minutter, inden jeg sætter tapen på for at sikre, at fugemassen har fået tilstrækkelig fugt, også hvor jeg fylder ud med et tykt lag, inden jeg sætter bygplasttapen på?

Løser det sig ikke udmærket ved, at du prøver og tjekker resultatet næste dag.

S
Er det ikke meget lettere at tage ny plast og som du lægger over pottorna og taper mod den eksisterende plast?

• Synes
McNulty
  • Laddar…
S sinuslinus sagde:
Er det ikke meget nemmere at tage ny plast og som du lægger over pottorna og taper mod den eksisterende plast?
Sådan her bliver bedst.

Da potterne stikker op ca. 10-15 cm, bliver der mange folder på plasten, hvis man skulle lægge plast over. Folderne bliver sværere at tætne, tror jeg. Man kunne måske lægge et lag plast ovenpå ud over tætningen mod potterne, men både at fuge og tape ville nok være lidt overkill. Et alternativ, jeg har overvejet, er først kun at tape, men så smøre fugemasse langs alle kanterne på tapen. Så bør tapen garanteret holde tæt, og fugemassen har kontakt med luft under hærdningen (hvilket dog ifølge specifikationerne ikke bør være nødvendigt).

Senest redigeret:
M Masthugg sagde:
Løser dette sig ikke fremragende ved, at du prøver og ser resultatet næste dag.
Man kan selvfølgelig prøve sig frem til alt her i livet, men det er meget mindre effektivt end når mennesker deler deres viden og erfaringer. Hvis tuben desuden reagerer/hærder meget let og måske hærder selv efter forsegling, så føles det mildest talt unødvendigt at spilde en tube på at teste.

S Saim sagde:
Da potterne stikker op ca. 10-15 cm bliver der mange folder på plastikken, hvis man skulle lægge plastik over, folderne bliver sværere at tætne tror jeg. Man kunne måske lægge et lag plastik ovenpå ud over tætningen mod potterne, men både fuger og taper man, burde det være lidt overkill. Et alternativ jeg overvejer er først bare at tape, men derefter smøre fuge langs alle kanter på tapen. Så bør tapen garanteret holde tæt, og fugemassen har kontakt med luft under hærdningen (hvilket ikke skulle være nødvendigt ifølge spec dog).
Du skal bare tage et tilstrækkeligt stort stykke plastik og lægge over, så bliver det ikke så slemt med folder.

• Synes
Saim
  • Laddar…
Fra produktbladet:

"Gør sådan her/applikation: Omgivelses- og materialetemperatur bør være 5°C ÷ +30°C. Sørg for, at underlagene der skal limes, er rene samt tørre og fedt/oliefrie. Påfør massen med fugesprøjte. Sørg for, at afstanden mellem substraterne der limes, er mindst 2 mm for at sikre, at produktet kan tørre."

• Synes
Uldis
  • Laddar…
M McNulty sagde:
Du skal bare tage et tilstrækkeligt stort stykke plast og lægge over, så bliver det ikke så slemt med folder.
Ja, problemet er, at der sidder regler ret tæt, så det er ikke muligt at sætte så stort et ark. Jeg tager nok også et lag plast for at være tredobbelt sikker.

Er der nogen, der ved, hvordan fugemassen hærder?

H hapazard sagde:
Fra produktbladet:

" Sådan gør du/applicering: Omgivelses- og materialtemperatur bør være 5°C ÷ +30°C. Sørg for at overflader, der skal limes, er rene samt tørre og fri for fedt/olie. Applicér massen med fugepistol. Sørg for at afstanden mellem substraterne, der limes, er mindst 2 mm for at sikre, at produktet kan tørre. "
Men så står der jo også, at fugen ikke kræver luft eller fugt for at hærde.

• Synes
Uldis
  • Laddar…
S Saim sagde:
Men sen står det jo også at fugen ej kræver luft eller fugt for at hærde.
Ja, det er vel forkert. Men, det står også at den ikke gennemhærdner, så kan nok være sådan at den klæber sammen og fæstner også inden den tørrer.

• Synes
Saim
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.