Har et garage bygget for ret længe siden. Indersiden og loftet er dækket med blå-grå, cirka 3mm tykke, hårde plader som jeg gætter er eternit og dermed asbest.
Nu havde jeg tænkt at isolere garage og havde tænkt at isolere fra indersiden eftersom panel er superfin.
Hvordan går jeg til værks? Skal jeg beholde eterniten og bygge på med nye lægter og isolering eller skal jeg rive alt ned?
Nu havde jeg tænkt at isolere garage og havde tænkt at isolere fra indersiden eftersom panel er superfin.
Hvordan går jeg til værks? Skal jeg beholde eterniten og bygge på med nye lægter og isolering eller skal jeg rive alt ned?
Eterniten er ikke farlig, hvor den sidder, faren opstår først, når man begynder at støve, dvs. når man river den ned.
Hvis du kan regla op og isolere uden at knække hver plade eller behøver rode i dem på en anden måde, ville jeg lade det sidde.
Desuden, faren med asbest ligger i at indånde støvet hver dag, især sammen med rygning. River man eternit én-to gange i løbet af sit liv og bruger åndedrætsværn, vil jeg påstå, at det ikke indebærer nogen risiko.
Hvis du kan regla op og isolere uden at knække hver plade eller behøver rode i dem på en anden måde, ville jeg lade det sidde.
Desuden, faren med asbest ligger i at indånde støvet hver dag, især sammen med rygning. River man eternit én-to gange i løbet af sit liv og bruger åndedrætsværn, vil jeg påstå, at det ikke indebærer nogen risiko.
Nej, jeg er ikke så bekymret for asbesten heller, det er mere et kæmpe arbejde at rive ned.Fotografen sagde:Eternitet er ikke farlig, hvor den sidder, faren opstår først, når man begynder at støve, dvs. når man river det ned.
Kan du sætte reglar op og isolere uden at knække hver plade eller have brug for at rode i dem på en anden måde, ville jeg lade det sidde.
Desuden, faren med asbest er at indånde støvet hver dag, specielt sammen med rygning. Rriver man eternit en-to gange i sin levetid og bruger åndedrætsværn, vil jeg påstå, at det ikke indebærer nogen risiko.
Antager at eternitetet sprækker, hvis man slår søm i eller saver i det???
Har ingen anelse om det er almindeligt eller ej. Jeg er jo ikke 100 sikker på, at det er eternit, men det er mit bedste gæt.Mäster sagde:
Plader der er måske en 60x60cm, blå-grå, 3mm tykke og hårde.
At slå søm i eternit går ikke, da det utvivlsomt vil revne. Dog går det fint at bore og derefter skrue. Det støver en del, når man borer, så åndedrætsværn og/eller udsugning anbefales. At save kan lade sig gøre, men det støver virkelig meget, så undgå savning, hvis du kan! Jeg var engang nødt til at skære en korrugeret eternittagplade. Når vinden var kraftig og kom fra den rigtige retning, benyttede vi os af en rundsav. Dette for at snitningen skulle gå hurtigt. En stor, grå asbestcement-sky drev væk, og klingen var i princippet ubrugelig efter et savsnit på 1000 mm.
Hvis du kan undgå at røre for meget ved eternitten, ville jeg også lade den blive siddende. Hvis du skal smide eternit ud, ser det ud til, at reglerne og omkostningerne varierer meget mellem forskellige steder i landet. Jeg mener, at dette er blevet diskuteret i en tråd her på forummet. På min lokale losseplads i Höganäs var det gratis at smide eternit ud, men kun hvis man smed maksimalt en halv kubikmeter ad gangen. Det blev til nogle ture...
Hvis du kan undgå at røre for meget ved eternitten, ville jeg også lade den blive siddende. Hvis du skal smide eternit ud, ser det ud til, at reglerne og omkostningerne varierer meget mellem forskellige steder i landet. Jeg mener, at dette er blevet diskuteret i en tråd her på forummet. På min lokale losseplads i Höganäs var det gratis at smide eternit ud, men kun hvis man smed maksimalt en halv kubikmeter ad gangen. Det blev til nogle ture...
Her er det gratis at kaste, men som sagt min lille renovering blev straks meget større... 
Man kunne måske rive noget ned i loftet langs væggen og derefter fastgøre reglerne i gulv og loft og så bare lidt her og der i væggene. Så undgår man at rive så meget ned, man slipper for at bore så meget, og væggene sidder jo ret godt alligevel.
Man kunne måske rive noget ned i loftet langs væggen og derefter fastgøre reglerne i gulv og loft og så bare lidt her og der i væggene. Så undgår man at rive så meget ned, man slipper for at bore så meget, og væggene sidder jo ret godt alligevel.
Klik her for at svare