Jeg har et bekymmer. Skal sætte et nyt køkken ind, men har brug for at fjerne en skillevæg mellem det eksisterende køkken/spisestue for at få plads til de nye skabe og bordplade, som er ca. 70 cm længere end den gamle. Sagen er den, at jeg har købt en tilskåret marmorplade og kan derfor ikke gå på kompromis med længden på bordpladen. Men da skillevæggen blev fjernet, opdagede vi både en bærende stolpe og elrør i væggen!

Hvordan ville du resonere og løse problemet?

• Rummet med en delvis nedriven væg viser elledninger og en bærende stolpe, med rester af vægpaneler og ledninger i processen med renovation.
M Maria_B sagde:
Jeg har et problem. Skal installere et nyt køkken, men er nødt til at slå en skillevæg ned mellem det eksisterende køkken/spisestue for at få plads til de nye skabe og bordpladen, som er ca. 70 cm længere end den gamle. Sagen er, at jeg har købt en skåret marmorplade og derfor ikke kan gå på kompromis med længden på bordpladen. Men da skillevæggen blev revet ned, opdagede vi både en bærende regel og elrør i væggen!

El kan vel næppe have været en overraskelse, da der sidder en kontakt og en samledåse, som var synlige, men el kan man jo trække om i loft og væg, da I alligevel river ned. Med hensyn til reglen, hvis den er bærende, bør det være pænest at fjerne en stolpe i væggen og så lægge en limtræsbjælke som bærende bjælke til den anden side i stedet for væggen. Men det er svært at sige præcis, hvilken fremgangsmåde der er baseret udelukkende på billedet.:D

:D Elen fattede jeg jo at skulle være der. :crysmile: Men kan man f.eks. trække et blødere rør i en bøjning i gulvet? Bliver det ikke svært at få kablerne ind i røret da?
Overvejer at regle væggen ud noget for på den måde "bygge ind" reglen.

Synes du burde rive den del af køkkenvæggen nærmest reglen, så måske du kan flytte den ind i væggen?

• Synes
Maria_B
  • Laddar…
Det ser ud som om I skal rive lidt mere, hvis der skal et nyt køkken ind. Så får I sandsynligvis muligheden for at se på løsningen for reglen.
Men til at begynde med - er du sikker på, at den faktisk bærer noget?

C C.Lundin sagde:
Men til at starte med - er du sikker på, at den faktisk bærer noget?
Nej, ikke helt sikker på, at den bærer noget. Men tør ikke tage chancen og begynde at rive.

Du behøver fortælle mere om, hvad det drejer sig om, er det hus eller lejlighed?
Er der en overetage?
Hvordan ser plantegningen ud, for så kan man i det mindste gætte om det er noget bærende, f.eks. hjertevæg?
Hvis det er et hus med loft, kan man se, hvordan spærkonstruktionen ligger og er bygget.

M Maria_B sagde:
Nej, ikke helt sikker på at den bærer noget. Men tør ikke satse og begynde at rive.
Absolut, mener ikke at fjerne reglen huxflux. Men pladerne på væggene skal vel f.eks. væk og det bør ikke blive svært at fjerne lidt lokalt ved reglen som nogen ovenfor foreslog.

Strømmen trækker man oftest i flexslanger i dag, men det gør elektrikeren.

Reglen der behøver ikke at være bærende, så det er en god idé at poste plantegning og konstruktionstegninger.

T
Reglen som du vil have væk, er den som sidder ved siden af stikkontakten eller den ved væggen? Det ser ud som to regler ved stikkontakten, den ene ser ud til at være udsavet der, hvor strømafbryderdåsen (a-dåsen) sidder og kan vel da ikke være bærende? Reglen ved siden af ser ud som en 45x45(?) og føles lidt spinkel i så fald for at være bærende...?

Derefter må man trække om elen i flexslange.

Tomture61
M Maria_B sagde:
Jeg har et problem. Skal indsætte et nyt køkken men skal derfor slå en skillevæg ned mellem det eksisterende køkken/spisestue for at få plads til de nye skabe og bordpladen, som er ca. 70 cm længere end den gamle. Sagen er, at jeg har købt en tilskåret marmorplade og kan derfor ikke gå på kompromis med længden på bordpladen. Men da skillevæggen blev revet ned, opdagede vi både en bærende regel og elrør i væggen!

Forstår ikke helt, hvordan du har tænkt her?
Hvis væggen er bærende eller ej, skal du finde ud af først, det gøres bedst inden man begynder at rive ned.
Hvis den er bærende, så får du en del arbejde.

T TechChad sagde:
Det ser ud som to regler ved elboksen, den ene ser ud til at være udsavet, hvor lyskontaktdåsen (a-dåsen) sidder, og kan vel derfor ikke være bærende? Så skal man trække om strømmen i flexslange.
Reglen er den der sidder tættest på væggen. Helt korrekt at reglerne ved elboksen ikke er bærende. Men sandsynligvis hviler overetagen på to ”rammer” af grovere regler. Hvoraf en for tiden giver mig hovedbrud. :):thinking:

C C.Lundin sagde:
Absolut, mener ikke at fjerne reglen huxflux. Men pladerne på væggene skal vel f.eks. væk, og det burde ikke blive svært at fjerne lidt lokalt ved reglen, som nogen ovenfor foreslog.
Skal prøve at åbne op omkring reglen og kigge! (y)

• Synes
Rabbithole
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Strømmen trækkes ofte i flexslange i dag, men det gør elektrikeren.

Reglen der behøver ikke være bærende, så det er en god idé at poste plantegning og konstruktionsplaner.
Skal lede lidt blandt papirer fra de tidligere ejere og se om jeg kan poste dem her.

• Synes
Rabbithole
  • Laddar…
M Maria_B sagde:
Reglen er den, der er nærmest væggen. Helt korrekt, at reglerne ved elboksen ikke er bærende. Men sandsynligvis hviler overetagen på to "rammer" af grovere regler. Hvoraf en for øjeblikket giver mig hovedbrud. :):thinking:
Det er meget spekulationer.
Forsyn os med mere info, hvis du ønsker konkret hjælp, ellers riv det ned, du skal, og byg væggen ud de 5-6 cm, det drejer sig om, og lad reglen blive.

Edit: Var lidt for hurtig, så lige at du havde svaret på flere indlæg ovenfor.

• Synes
Maria_B
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.