Hej!
Ny på forumet og ny inden for hus og renovering. Har boet i lejlighed siden 2010 men har nu slået til og købt det første hus.
Vi tænkte at starte lidt blødt og rive tapet ned i stuen for derefter at pæne overfladen med spartel osv. og så male. Da vi havde revet os igennem mindst ti lag tapet (sjovt med historie) nåede vi ned til det, som I kan se på billederne. Har brugt alle tricks jeg kunne læse mig til, men det er meget tidskrævende at få det hele væk.
Hvordan ville I have gjort? Fortsat med at rive tapet af for derefter at slibe og sætte en renoveringstapet op? Tage væggen ned og sætte gips/renoveringsgips op? Noget andet?
Tak for hjælpen!
Ny på forumet og ny inden for hus og renovering. Har boet i lejlighed siden 2010 men har nu slået til og købt det første hus.
Vi tænkte at starte lidt blødt og rive tapet ned i stuen for derefter at pæne overfladen med spartel osv. og så male. Da vi havde revet os igennem mindst ti lag tapet (sjovt med historie) nåede vi ned til det, som I kan se på billederne. Har brugt alle tricks jeg kunne læse mig til, men det er meget tidskrævende at få det hele væk.
Hvordan ville I have gjort? Fortsat med at rive tapet af for derefter at slibe og sætte en renoveringstapet op? Tage væggen ned og sætte gips/renoveringsgips op? Noget andet?
Tak for hjælpen!
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 609 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,609 indlæg
Tror jeg ville have satset på renoveringsgips, hvis væggen i sig selv er stabil. Der er ingen grund til at fjerne væggen, bare skrue gipsen fast på det eksisterende tapet, forudsat at du finder ordentlige regler at skrue gipsen i.J J.Kj sagde:
Det på billedet ligner Tretex (?). Den er ikke egnet til at fastgøre gipsen, men bagved er der garanteret træreglar at skrue i. De plejer at sidde på cc60 cm, så finder du en, er det bare at måle til den næste
Jeg ville rive ned, hvad vi tror er Tretex (det mørkebrune), og derefter skrue ny gips op.
Så har I også fornøjelsen af at se, om der findes skjulte fejl bag væggen.
Så har I også fornøjelsen af at se, om der findes skjulte fejl bag væggen.
Klik her for at svare