Hej

Hvis dette tidligere har været oppe, og jeg ikke kan finde info, beklager jeg.

Jeg har følgende problem, som jeg ikke helt kan få sammen.

Jeg ved, at man skal have en luftspalte mellem isolering og panel ved væg (har liggende panel).

Mit problem er, at jeg ikke forstår, hvordan man gør med ventilation af væggene på gavlene?

Mange huse, som jeg har set på, er helt lukkede på gavlen; der er luftspalte mellem panel/isolering, men ingen ventilation oppe ved taget.

Kan det være, at jeg totalt har misforstået, kan det være, at det er nok, at man har en luftspalte til væggene, og at det ikke er nødvendigt med en "indgang/udgang" for denne luftspalte?

Taknemmelig for hjælp.

En væg bliver jo ikke helt tæt, så sandsynligvis er den ventilation tilstrækkelig.
Har faktisk aldrig tænkt på det.

Har også overvejet denne løsning, men det mærkelige er, at jeg har set mange nye huse, der helt mangler denne ventilation ved gavlene. (Mangler den også ved tagfoden, men der antager jeg, at man har brugt mögelstopper i stedet.)

Ja, jeg har bemærket det samme, har endnu ikke besluttet mig for, hvordan jeg skal gøre selv...

det kan jo være fordi det er kalloft og gavlene luftes ind mod loftet i stedet? så ser mit hus ud. men ellers kører de helt op i sponten eller sidder der underspikning?

Kiggede lige i dag på min brors hus, hovedbygningen fra 80'erne havde underspikning som var ventileret, men for den helt nye tilbygning af stuen med åbent op til kip var der ingen ventilation i overkanten af facaden. Og ingen koldloft at ventilere mod altså...

gavl er jo åben for cirkulation på 3 sider (nede+ kortvæggarnas luftning). men det burde give ganske stærkt reduceret luftning overdelen af gavl... hmmm jeg forsøger at finde en løsning.

Man skal jo også bemærke, at der er en vis ambivalens, selv når det gælder det beslægtede spørgsmål vertikal luftspalte, når man har stående facadepanel.

Hvis man ikke lægger to lag lægter (stående, så liggende) eller i det mindste en vis afstand under en liggende lægte, så får man jo ingen vertikal luftspalte overhovedet, og det er jo så meningsløst at have en åbning i overkanten.

Mange synes, at det går an at undlade den vertikale luftspalte og kun bruge liggende lægter, på en eller anden mere officiel byggeside læste jeg, at det var ok "hvis beliggenheden ikke er udsat", hvad det nu end betyder. Hvilket så som sagt ville indebære, at luftåbningen i overkanten ville være forhandlingsbar.

Er det muligtvis et sådant spørgsmål, hvor ambitiøse do-it-yourself folk er mere nidkære end fagfolkene?

• Synes
Totte lille
  • Laddar…
Ser at der er flere end jeg som er lidt spekulativ på hvordan (eller om det er nødvendigt) gøres. Til sagen hører at jeg ikke har kalloft/koldloft men har isoleret op til mønning.

Vi har anvendt os af understrøgsmetoden på gavle/langsider http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4557&contextPage=5947
På langsiderne valgte vi at sætte mögelstop, men på gavlen kommer vi sandsynligvis ikke til at have nogen ventilationer overhovedet ved taget. Så er det bare at håbe på at dette virker.

Crebel sagde:
Man bør også bemærke, at der er en vis ambivalens, selv når det kommer til det beslægtede spørgsmål om vertikal luftspalte, når man har stående facadepanel.

Hvis man ikke lægger to lag lægter (stående, så liggende) eller i det mindste en vis afstand under en liggende lægte, får man jo ingen vertikal luftspalte overhovedet, og det er jo meningsløst at have en åbning i overkanten.

Mange synes at mene, at det kan gå at springe over den vertikale luftspalte og bare bruge liggende lægter. På en mere officiel byggeside læste jeg, at det var ok "hvis placeringen ikke er udsat", hvad det så end betyder. Hvilket så som nævnt ville betyde, at luftåbningen i overkanten ville være forhandlingsbar.

Er det muligvis et af de spørgsmål, hvor ambitiøse gør-det-selv'ere er mere nidkære end professionelle?
Jeg tror, det var på Beijer, jeg fandt, at de sagde, at ved overfladepanel med overflade større end 70mm bliver udluftningen tilstrækkelig med kun en lægte. Spørgsmålet er, hvordan jeg f.eks. skal gøre hos mig. Jeg er begyndt at sætte 120/120 stående. På langsiderne er der ingen problemer, for oven over panelet har jeg 45mm luft til underbrædderne (koldloft), jeg har ingen gesims, men synlige underbrædder.

Men på gavlene, hvordan skal jeg gøre der. Jeg lægger en 95 lægte mod underbrædderne, så lægger jeg som overflade en 95, som altså følger tagvinklen og males med rygningsfarven. Så bliver det altså helt tæt.

Men i og for sig, som mats_o siger, en væg bliver jo aldrig helt tæt, måske specielt ikke, hvis man sætter 120/120 som jeg...

brede brædder vrider sig og krymper/svulmer jo lidt mere, og så bliver den jo "forhåbentlig" lidt utæt. interessant emne.

Stående panel med lockläkt har meget rigtigt ikke samme problem med vertikal luftspalte som facade stående panel.

Hvis du ikke vil bruge underspikning, kan du ikke gøre sådan, at du sætter 95’eren langs tagvinklen udenpå de almindelige lockläkter (som du ikke lader gå helt op til tagvinklen, men gør dem en god centimeter kortere)?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.