Hej!
Vi har købt et hus, der har stået ubeboet i ca. 10 år. Det er et Älvsbyhus fra 1992 med krybekælder. Vi vil sætte en affugter og en fugtspærre ind. Men der er blevet bygget en viktualiekælder, som var fyldt med over en meter vand, da vi fik adgang. Vi har pumpet alt vandet ud og fjernet hylder og andet træmateriale, men nu er spørgsmålet, hvordan jeg bedst fylder det igen?
Der er et ca. 50 cm hul i bunden, der har en metalcylinder, hvor vandet kommer ind gennem små huller (se billede).
Tanken er at bruge kælderlemmen til adgang til krybekælderen senere, men vi skal ikke have viktualiekælderen længere. Taknemmelig for tips til, hvordan man bedst gendanner det.
Vi har købt et hus, der har stået ubeboet i ca. 10 år. Det er et Älvsbyhus fra 1992 med krybekælder. Vi vil sætte en affugter og en fugtspærre ind. Men der er blevet bygget en viktualiekælder, som var fyldt med over en meter vand, da vi fik adgang. Vi har pumpet alt vandet ud og fjernet hylder og andet træmateriale, men nu er spørgsmålet, hvordan jeg bedst fylder det igen?
Der er et ca. 50 cm hul i bunden, der har en metalcylinder, hvor vandet kommer ind gennem små huller (se billede).
Tanken er at bruge kælderlemmen til adgang til krybekælderen senere, men vi skal ikke have viktualiekælderen længere. Taknemmelig for tips til, hvordan man bedst gendanner det.
Er det ikke en pumpesump? Uanset hvordan du fylder det op, forsvinder vandet jo ikke magisk, så jeg ville have beholdt hullet som pumpesump, må være meget mere effektivt end at trække fugten ud af luften (selvom det ene måske ikke udelukker det andet)
Madkælder eller ej, så ville jeg være en smule bekymret over, at der løber så meget vand under huset. Ligger grundvandet så overfladisk eller er der dårlig dræning? Et hus uden kælder plejer ikke at kræve så meget dræning, især ikke et så relativt "nyt" hus.
Under et krybekælder skal der være en vis tykkelse af ikke-organisk veldrænet materialer. Jeg har Lecakugler i min og derefter plast på toppen. Hvor "højt" skal du fylde? Jeg ville først have brugt 0-30 eller makadam og derefter toppet med 200 mm lecakugler.
Under et krybekælder skal der være en vis tykkelse af ikke-organisk veldrænet materialer. Jeg har Lecakugler i min og derefter plast på toppen. Hvor "højt" skal du fylde? Jeg ville først have brugt 0-30 eller makadam og derefter toppet med 200 mm lecakugler.
Hvordan er jordforholdene rundt omkring? Meget vand overfladisk?
Hvordan er dræneringen omkring huset?
Jeg ville ikke have fyldt hullet igen, men derimod sat på lok så fugten ikke spreder sig til krybekælderen, vandet vil altid være der, medmindre I sænker dræneringen til en niveau under, hvilket ikke er nødvendigt, hvis der ikke er organisk materiale der.
Hvordan er dræneringen omkring huset?
Jeg ville ikke have fyldt hullet igen, men derimod sat på lok så fugten ikke spreder sig til krybekælderen, vandet vil altid være der, medmindre I sænker dræneringen til en niveau under, hvilket ikke er nødvendigt, hvis der ikke er organisk materiale der.
Husejer
· Skåne
· 1 688 indlæg
Jeg ville nok have sat en pumpe der permanent og undersøgt, hvordan det fungerer, inden jeg fylder det op. Har du bare en pumpe, der fungerer, vil det jo ikke blive vandfyldt.
En madkælder (vinkælder?, ølkælder?) kan man have til meget!
En madkælder (vinkælder?, ølkælder?) kan man have til meget!
Tak for svar! Ja, det har du nok ret i, at det er tænkt som en pumpesump.P pjkw sagde:
Tak så meget for svar! Ja, det er grundvand. Huset er højt beliggende på grunden, og der er ikke større problemer med fugt/skimmel under resten af blindbunden. Så gør jeg nok sådan, at jeg bare fylder madkælderen op. Ville du have ladet væggene blive, eller skal man lige så godt rive dem ned? Lyder godt med 0-30 og så Leca-kugler. Lige nu er der lagt sand under resten af grunden som det øverste lag, så fylder nok op med leca eller sten der også, inden jeg monterer ny fugtspærre så det bliver ordentligt gjort.C Chokladmonster sagde:Madkælder eller ej så ville jeg være en smule bekymret over, at der løber så meget vand under huset. Ligger grundvandet så overfladisk eller er der dårlig drænering? Et hus uden kælder plejer ikke at kræve så meget drænering, i hvert fald ikke et så ”nyt” hus.
Under en krybe grund skal der være en vis tykkelse af ikke-organisk veldræneret materiale. Jeg har Leca-kugler i min og så plastik ovenpå. Hvor ”højt” skal du fylde? Jeg ville bruge først 0-30 eller makadam og så toppe med 200mm Leca-kugler
Tak for svar! Nja, det er rimeligt tørt, vil jeg sige. Ved ikke noget om dræningen, men tror ikke, det er nogle problemer med den, i betragtning af at tilstanden under huset er helt ok.P Petter Forsen sagde:Hvordan er jordforholdene rundt om? Meget vand overfladisk?
Hvordan er dræningen rundt om huset?
Jeg ville ikke have fyldt hullet, men derimod sat låg på, så fugten ikke spreder sig til krybekælderen, vandet vil altid være der, medmindre I sænker dræningen til et niveau under, hvilket ikke er nødvendigt, hvis der ikke er organisk materiale der.
Tak for svar! Nej, den vil jeg ikke beholde 🙂F fredrik.johansson sagde:
Klik her for at svare