24,945 læst ·
27 svar
25k læst
27 svar
Hvordan frostsikre en mur af lecaplader
Jeg har en støttemur bygget af leca blokke. Nu skal jeg "dække" denne med noget materiale. Jeg overvejer plade, burde der ikke findes plade i Leca størrelse? Er der nogen der ved det? Nogen der har en anden god idé til, hvordan man skal dække muren?
mvh
Petsor
mvh
Petsor
Hej!
Du bør absolut lægge en platonmåtte eller noget andet, der stopper fugten på bagsiden. Hvis du lader fyldmasserne ligge direkte mod muren, vil den blive vandsmurt (eftersom leca suger vand) og risikoere at fryse i stykker.
Udsiden kan med fordel pudses. Hvad mener du med "plade i lecastørrelse"? Jeg forstår ingenting..
Du bør absolut lægge en platonmåtte eller noget andet, der stopper fugten på bagsiden. Hvis du lader fyldmasserne ligge direkte mod muren, vil den blive vandsmurt (eftersom leca suger vand) og risikoere at fryse i stykker.
Udsiden kan med fordel pudses. Hvad mener du med "plade i lecastørrelse"? Jeg forstår ingenting..
Jeg løfter denne tråd, da jeg undrer mig om det samme. Mit problem er, at der er mange forskellige meninger om det der med fugtsikre indvendigt. Forudsat at man har lidt frostsikkert fyld, hævder mange (både på nettet og ILR), at platon er helt overkill. Leca både ånder og er frostsikkert. Så er der dem, der hævder, at indersiden skal fugtsikres grundigt for at forhindre frostsprængninger, som (den frostsikre) Leca uundgåeligt ellers vil få.
Er der nogen, der har nogle meninger om dette?
Er der nogen, der har nogle meninger om dette?
Kommer der vand ind i Lecan og så bliver det rigtig koldt, så fryser vandet jo. Og vand, der fryser, ekspanderer.
Så mit gæt er, at det er sikrere, hvis man fugtsikrer den, men det kan også fungere uden afhængigt af, hvor drænerende fyldningen er.
Så mit gæt er, at det er sikrere, hvis man fugtsikrer den, men det kan også fungere uden afhængigt af, hvor drænerende fyldningen er.
levan kommer utentvivl at overleve lidt vand. Dog vil pudset falde fra hinanden som nymalet sand, hvis det ikke beskyttes mod frostspringning. enkupigt lertegel kan være flot. eller en betontagsten, men det spiller jo lidt rolle, hvordan det ser ud med omgivelserne. En anden idé er at lægge markplader som beskyttelse, tænk bare på at de skal hælde ret meget, for ellers så slipper de igennem for meget vand.