Jeg har en støttemur bygget af leca blokke. Nu skal jeg "dække" denne med noget materiale. Jeg overvejer plade, burde der ikke findes plade i Leca størrelse? Er der nogen der ved det? Nogen der har en anden god idé til, hvordan man skal dække muren?
mvh
Petsor
 
Hvad mener du med at frostsikre. Leca er jo så drænende som noget kan være. Dæk oversiden af muren med teglsten for syns skyld, det er pænt.
/CC
 
Jeg satte platonmåtte på "indsiden" af støttemuren, pudsede "ydersiden", lagde kantsten ovenpå, genfyldte bagved med sand og lagde dræning i bunden.

Det har fungeret i en vinter i hvert fald....
 
Hej!
Du bør absolut lægge en platonmåtte eller noget andet, der stopper fugten på bagsiden. Hvis du lader fyldmasserne ligge direkte mod muren, vil den blive vandsmurt (eftersom leca suger vand) og risikoere at fryse i stykker.

Udsiden kan med fordel pudses. Hvad mener du med "plade i lecastørrelse"? Jeg forstår ingenting..
 
Jeg løfter denne tråd, da jeg undrer mig om det samme. Mit problem er, at der er mange forskellige meninger om det der med fugtsikre indvendigt. Forudsat at man har lidt frostsikkert fyld, hævder mange (både på nettet og ILR), at platon er helt overkill. Leca både ånder og er frostsikkert. Så er der dem, der hævder, at indersiden skal fugtsikres grundigt for at forhindre frostsprængninger, som (den frostsikre) Leca uundgåeligt ellers vil få.

Er der nogen, der har nogle meninger om dette?
 
  • Synes
Josefin Johansson
  • Laddar…
Kommer der vand ind i Lecan og så bliver det rigtig koldt, så fryser vandet jo. Og vand, der fryser, ekspanderer.

Så mit gæt er, at det er sikrere, hvis man fugtsikrer den, men det kan også fungere uden afhængigt af, hvor drænerende fyldningen er.
 
Men Leca skal jo være frostsikkert, vand kan altså trænge ind og fryse uden at gøre skade, hvorfor så fugtsikre?
 
Præcis. Leca tåler at fryse, selv når det er vådt.
 
Så al fugtbeskyttelse mod græsplænen er overkill?

Makadam/singel har man vel for beskyttelse mod frostskydning fra jorden, ikke for at forhindre vand i at trænge ind i lecaen?
 
Ja, mig bekendt er det det, der er grunden.
 
Jeg talte lige med naboen, og han hævder, at hvis vand kommer ind, kan det fryse og ødelægge pudset på ydersiden. Derfor skal man have fugtsikring med platon, hvordan holder det argument?
 
Jeg er ikke sikker, men jeg tror ikke det har nogen betydning. Lecan drænerer jo bort vandet længe inden det kommer til ydersiden af muren.
 
levan kommer utentvivl at overleve lidt vand. Dog vil pudset falde fra hinanden som nymalet sand, hvis det ikke beskyttes mod frostspringning. enkupigt lertegel kan være flot. eller en betontagsten, men det spiller jo lidt rolle, hvordan det ser ud med omgivelserne. En anden idé er at lægge markplader som beskyttelse, tænk bare på at de skal hælde ret meget, for ellers så slipper de igennem for meget vand.
 
Det blev ingen platon, kun makadam. Det meste af muren er beskyttet af carporten det som stikker ud, lægger jeg en frostsikker klinkers på.

Tak for hjælpen.
 
Vækker tråden .:-)

Har haft 3 store blokke ude i 4 år. De blev lidt snavsede. Men ikke sprukne!!!
 
  • Synes
Appendix og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.